Nyitólap Blog Oldal 11

Azonnali szakorvosi vizsgálat időpont nélkül? Ezt a papírt vidd magaddal!

Tudtad, hogy van olyan papír, amivel azonnal mehetsz szakorvoshoz? A soron kívüli szakorvosi beutaló erre ad lehetőséget. Nincs több hosszú várakozás, ha az orvos úgy ítéli meg, hogy sürgős az ügy. Ez a fajta beutaló nagyon egyszerűen felismerhető: egy „S” jelölésből.

Mit jelent a soron kívüli szakorvosi beutaló?

Ez egy speciális beutaló, amit a háziorvos vagy más kezelőorvos állíthat ki. Ha úgy látja, hogy sürgős vizsgálatra van szükség, akkor ezt jelöli a papíron. Lényege, hogy nem kell előre időpontot foglalnod.

Ügyfélszolgálatunkhoz bátran fordulhatsz, 48 órán belül segítünk!

Egyszerűen csak megjelensz a szakorvos rendelési idejében. Akár azon a napon, amikor a beutalót megkaptad.

Mire kell figyelni?

soron kívüli szakorvosi beutaló
  • A soron kívüli szakorvosi beutaló csak indokolt esetben adható ki.
  • Az „S” betű vagy „statim” szó jelzi, hogy sürgősségi kivizsgálásról van szó.
  • A szakorvosnak joga van dönteni: ha nem látja indokoltnak, visszaküldhet a háziorvoshoz.
  • Fontos: ez a lehetőség csak vizsgálatra vonatkozik, nem kezelésekre vagy kontrollokra.

Mikor jön jól ez a lehetőség?

Ha például valamiért hirtelen romlik az állapotod, de nem olyan súlyos az eset, hogy mentőt kelljen hívni, ez életmentő lehet. Ugyan nem csodafegyver, de lerövidítheti a várakozást, ha valóban szükség van gyors kivizsgálásra.

A végső szó mindig az orvosé. Ő dönti el, hogy valóban jogos-e a soron kívüli ellátás. Ha a háziorvosod úgy látja, sürgős a dolog, kérhetsz ilyen beutalót. Ezzel időpont nélkül is mehetsz, de csak akkor, ha indokolt. A soron kívüli szakorvosi beutaló tehát nem mindennapos, de nagyon hasznos lehet!

További tartalmakért pedig kövess minket TikTokon és Youtubeon is!

A családi pótlék utalásnál hogyan kell megváltoztatni a számlaszámot? Lépésről lépésre mutatjuk

A családi pótlék utalás számlaszám átírása bonyolultnak tűnik, és valóban nem a legegyszerűbb ügyintézés. Éppen ezért készítettem róla egy részletes útmutatót.

Nemrég bankot váltottam, így hamarosan megszűnik a régi bankszámlám. Arra jött eddig minden hónapban a Magyar Államkincstártól a családi pótlék. Most meg kell ezt változtatnom, hogy az új számlára kapjam. De hogyan tudom ezt átírni? Ez a gondolatmenet az utóbbi két hónapban nagyjából tízszer ment végig a fejemben, és csak ezért nem szűntettem még meg a régi számlát. Most viszont megcsinálom, és képernyőfotókkal szépen végigvezetve az olvasóval is megosztom, mert bizonyára más is járt már hasonló cipőben – és minden bizonnyal fog is.

Családi pótlék utalás, számlaszám átírása – a lépések

  1. Fel kell keresni a SZÜF családtámogatási oldalát
  2. Be kell jelentkezni a KAÜ rendszeren (Ügyfélkapu+ vagy DÁP alkalmazás szükséges) keresztül, automatikusan oda fog irányítani
  3. Ki kell tölteni a kérelmet (kellenek az új bankszámla adatai is)
  4. Be kell adni egy személyazonosító dokumentumot (pl. útlevél) és egy bankszámlakivonatot (pdf-ben) vagy más dokumentumot arról, hogy miénk a bankszámla (ha más számlájára utaltatjuk, azt külön meg kell jelölni a kérelemben)
  5. A kérelmet be kell nyújtani (fent a kitöltés befejezése gombbal)
  6. Végül visszavisz a SZÜF-re, és itt töltsük le a PDF állományt, ha esetleg kellene később
  7. Jelentkezzünk ki! Ezzel kész is a családi pótlék utalás számlaszám átírása.

További kérdése van a családtámogatásokkal kapcsolatban? Keresse ügyfélszolgálatunkat, ahol két napon belül ingyenesen válaszolunk!

Figyeljünk oda arra, hogy oldalanként csak tíz perc áll rendelkezésre a kitöltésre! Ha közben kezdjük el fotózni például az igazolványunkat vagy keresgélni a számlakivonatot, akkor akár ki is futhatunk belőle.

A rendszer nem engedi az űrlapot beadni, amennyiben észreveszi, hogy hibáztunk valahol. Én például elsőre elírtam a számlaszámom, és rögtön jelezte, hogy nem létező bankszámlaszám, tehát elég okos azért.

Kicsit bonyolultnak tűnik, de nem vészes a dolog, alább mutatom képernyőfotókkal is.

családi pótlék utalás számlaszám átírása 1. lépés
1. lépés: keressük meg ezt az oldalt és indítsuk el az ügyintézést
családi pótlék utalás számlaszám átírása 2. lépés
2. lépés: az adataink már bent lesznek, jelöljük meg ezt a jelölőt
családi pótlék utalás számlaszám átírása 3. lépés
3. lépés: ezeket kell bejelölni
családi pótlék utalás számlaszám átírása 4. lépés
4. lépés: itt két jelölőnégyzet kell nekünk, és alul be kell írni a bankszámlánk számát
családi pótlék utalás számlaszám átírása 5. lépés
5. lépés: töltsük föl az útlevelünk fényképes oldalát (vagy más igazolványt) képként és egy bankszámlakivonatot, aztán ha nem jelez hibát, adjuk be az űrlapot!
családi pótlék utalás számlaszám átírása 6. lépés
6. lépés: végül töltsük le a pdf állományt, majd jelentkezzünk ki, ezzel kész is a családi pótlék utalás számlaszám átírása

Mennyibe kerül az aprópénzt beváltani a postán? Meg fogsz lepődni, milyen drága!

mennyibe kerül az aprópénzt beváltani
mennyibe kerül az aprópénzt beváltani

Sokan ismerik az érzést, amikor otthon gyűlik a sok apró egy befőttesüveg alján, vagy a pénztárca már alig csukódik tőlük. Így hát logikus lépésnek tűnik, hogy az ember egyszerűen beváltsa ezeket papírpénzre, például a postán. Néha az is előfordulhat, hogy valamilyen programhoz éppen aprópénzre van szükségünk. Csakhogy a Magyar Postán végzett készpénzváltásnak vannak szabályai, amelyek bizonyos esetekben meglepően magas díjakat is jelenthetnek. Cikkünkben mutatjuk melyek ezek, és hogy jelenleg mennyibe kerül az aprópénzt beváltani.

Ingyenes váltás: csak kis mennyiségben

A lakossági ügyfelek számára bizonyos határig díjmentes a készpénz váltása. Például legfeljebb 4.000 forint értékű bankjegy esetében, maximum 20 darab érméig, kizárólag 100 Ft-os és 200 Ft-os érmék esetén díjmentes az apróra váltás.

Továbbá lehetőség van arra is, hogy a Magyar Posta ügyfelei egy alkalommal nagycímletű bankjegyeket (10.000 és 20.000 Ft) kisebbekre (pl. 5.000, 1.000, 500 Ft) váltsanak díjmentesen, de legfeljebb 10 darab nagycímletű bankjegy erejéig, összesen maximum 200.000 forintig.

Bankjegyek átváltása érmékre.

Mennyibe kerül az aprópénzt beváltani: mi történik, ha túllépjük a határokat?

Amennyiben a fenti kereteket meghaladja az ügyfél, a Posta már váltási díjat számít fel, és az sem mindegy, hogy mit mire szeretnénk cserélni. Itt lép képbe az a kérdés, amit például sokan be is írnak a keresőbe: „mennyibe kerül pénzt felváltani aprópénzre?” A válasz: nem kevésbe.

Példák a díjtételekre (szerződés nélkül) a Posta hirdetménye alapján:

  • Érme bankjegyre vagy bankjegy érmére, valamint érme érmére: a váltandó összeg 10%-a a díj. Példa: 20.000 Ft-nyi aprót váltunk bankjegyre, akkor 2.000 Ft a díj.
  • Bankjegy más címletű bankjegyre: a váltandó összeg 3%-a. Példa: 100.000 Ft-nyi tízezrest szeretnénk ötösökre váltani, akkor 3.000 Ft a díj.

Ha valaki rendszeresen szeretne nagyobb összegeket váltani (pl. kereskedőként), szerződést köthet a Postával, amelyben előre egyeztethető a kívánt címlet, mennyiség és az átvétel időpontja. Ez valamivel kedvezőbb (pl. 10% helyett 8,5%-os díjak, 3% helyett 2,5%-os díjak), de a lakossági ügyfelek túlnyomó többségét ez nem érinti.

Bankjegy átváltása bankjegyre.

Milyen pénzt nem vesz át a Posta?

Nem váltható be a szándékosan roncsolt (pl. lyukasztott, vágott) érme vagy bankjegy, ahogy azok sem, amelyek valódisága vagy névértéke nem állapítható meg egyértelműen. Ha valaki forgalomból kivont pénzt szeretne átváltani (például régi 200 Ft-os bankjegyet), azt az MNB szabályai szerint az alábbiak szerint lehet. A bankjegyek például a kivonást követő 3 évig ingyen válthatók. Az érmék: a kivonást követő 1 évig ingyen válthatók. Majd ezen időszak után a váltás díja bankjegyeknél 3%, érméknél: 10%.

Ha van még kérdésed a pénzváltást illetően, akkor keresd bátran kollégánkat az ingyenesen elérhető Ügyfélszolgálatunkon!

Mit érdemes tehát megfontolni?

Ha valaki csupán pár ezer forintnyi aprótól szeretne megszabadulni, a Posta szolgáltatása kényelmes és kisebb összegek esetén díjmentes. Viszont nagyobb mennyiségnél könnyen előfordulhat, hogy a váltás díja meghaladja a várakozásokat, és akár több ezer forinttal is csökkentheti a kézhez kapott összeget. Épp ezért érdemes az aprót időnként boltban, parkolóautomatában, vagy más, aprót elfogadó helyeken fokozatosan elhasználni, így elkerülhető a jelentős váltási költség.

Friss jogosítvány külföldön: nem vezethetsz vele ebben a 2 esetben

autópálya
autópálya

Most szereztél jogsit? Akkor jó, ha tudod, hogy mely esetekben nem vezethetsz külföldön és mire érdemes figyelni, mielőtt útnak indultok.

Érvényes a magyar vezetői engedély külföldön?

A Magyarországon és az EU tagállamaiban kiállított jogosítvány érvényes az Európai Unión belül. Azaz ugyanúgy használható, mint otthon, például lehet vel autót is bérelni. Mire érdemes azonban figyelni? Mindenképpen ellenőrizzük indulás előtt, hogy mikor jár le a vezetői engedély, érvényes lesz-e még a külföldi út alatt. Jó, ha tudjuk, hogy az ideiglenes igazolvánnyal nem vezethetünk külföldön, ha tehát pont úgy jön ki, hogy lejár a jogsink, akkor fontos, hogy az utazás előtt újítsuk meg.

Ha valaki nem EU tagállamba utazik, a legbiztosabb, ha az adott ország konzulátusánál érdeklődik a jogosítvány érvényességével kapcsolatban.

Érvényes a friss jogosítvány külföld esetén? 

Fontos szem előtt tartani, hogy a jogosítvány a megszerzést követő két évben „kezdő vezetői engedélynek” számít. Például segédmotoros kerékpár vagy motor esetén – ezek az AM, A, A1, A2 és B1 kategóriák, a sofőr két évig nem szállíthat utast.

Személygépkocsi (B kategória) esetén, legfeljebb nyolc fő szállítására alkalmas jármű (C kategória) vagy autóbusz (D kategória) esetén pedig a jogosítvány megszerzését követő két éven belül nem lehet pótkocsit vontatni. A szabályok a külföldön szerzett jogosítványokra is vonatkoznak.

Van olyan életkori szabály, ami a friss jogosítvány külföld esetén való használatához kapcsolódik? Amit fontos tudni, hogy akár egynapos jogosítvánnyal is lehet külföldön vezetni. Korhatár viszont van: aki még nem töltötte be a 18. életévét, az csak belföldön vezethet.

Amennyiben friss jogsival, az első két évben a vezetőt közlekedési szabálysértés vagy bűncselekmény miatt jogerősen eltiltják a járművezetéstől, járműfajtától vagy kategóriától, vagy meghatározott időtartamra visszavonják az engedélyt, a büntetés letelte után újabb két évig kezdőnek számít a jogosítvány. 

Külföldi út alatt elveszett vagy ellopták a jogosítványt?

Első lépés mindig az legyen, hogy bejelentést teszünk a helyi rendőrségnél és a magyar konzulátuson vagy nagykövetségen. Ha ez megvan, akkor a biztosítónál is be kell jelenteni a káreseményt.

tanácstalan férfi áll az autója mellett

Miért fontos azonnal bejelenteni, hogy ellopták vagy eltűnt az okmány? Csak a bejelentést követően tud a helyi rendőrség számunkra ideiglenes okmány kiállítani, amivel továbbra is vezethetünk az adott országban. 

Megértjük, ha maradt még kérdésed, ezért van Ügyfélszolgálatunk, ahová bátran fordulhatsz segítségért!

Közlekedés friss jogosítvánnyal külföldön

Láthattuk, hogy akár teljesen friss jogsival is útra kelhetünk, viszont figyeljünk arra, hogy legyen nálunk:

  • útlevél vagy személyi igazolvány
  • jogosítvány
  • forgalmi engedély
  • kötelező biztosítás meglétét igazoló zöldkártya
  • céges autó esetén szükség lehet határátlépési engedélyre
  • utasbiztosítás, casco biztosítás meglétét igazoló dokumentumok 
  • Lízingelt autó esetén az EU-n kívülre utazva igazolás szükséges a jármű jogszerű használatáról, amely tartalmazza az autó és a használó alapadatait.

Jó tudni! A zöld kártya egy nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási igazolás, amely az autó érvényes biztosítását tanúsítja a külföldi utazások során. Ez a kártya csak a Zöldkártya Rendszer tagországaiban érvényes, így ha olyan országba utazunk, amely nincs benne ebben a rendszerben, az adott ország határán külön biztosítást kell kötnünk. 

Az indulás előtt érdemes utána nézni a helyi kresz-szabályoknak is, mert az Európai Unió különböző országaiban nem egységesek a közlekedési szabályok. Míg itthon 130 km/h sebességgel mehetünk az autópályán, például Cipruson csak 100 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, amivel személygépkocsi haladhat. Az Egyesült Királyságban nem csak a baloldali közlekedésre kell figyelnünk, hanem a nem megszokott sebességkorlátozó táblákra is: lakott területen belül például 48 km/h a megengedett legmagasabb sebesség, míg autópályán és autóúton 112 km/h- írja a Genertel.hu.

Ha ilyen üzenetet kapsz a NAV-tól, tuti, hogy csalás – hatalmasat bukhatsz, ha bedőlsz a trükknek

aggódó férfi telefonál
aggódó férfi telefonál

NAV: “számlái zárolásra kerülnek!” Ön is kapott ilyen üzenetet? Sajnos lehetséges, mert újra felbukkantak a csaló e-mailek, sms-ek, amelyek a NAV nevében érkeznek. Most különösen aktuális a téma, hiszen az elmúlt időszakban kellett gépjárműadót befizetni, illetve alig néhány nap van hátra az adóbevallások elfogadásának végső határidejéből. Könnyű tehát azt hinni, hogy minden NAV-os üzenet az Adó és Vámhivataltól érkezett és reflexből követjük az üzenetben található utasításokat. De ne tegyük!

Több, mint 3,3 millió embert érint a gépjárműadó-határozat kiküldése, illetve 5,6 millió ember kap szja-bevallási tervezetet. Ezekkel kapcsolatban a NAV tárhelyre érkező üzenetekkel elektronikusan, illetve postán kommunikál ügyfeleivel, ez igaz a gépjárműadó-határozatokra és az szja-bevallás tervezetének elkészültéről szóló értesítésre is. Márciusban a NAV-Mobilosok is számíthatnak – az alkalmazásból küldött – rendszer üzenetre. Ezt a figyelmeztető rendszer üzenetet csak azok a NAV-Mobilosok kapják meg, akiknek gépjárműadót kell fizetniük- áll a NAV tájékoztatójában.

A csaló e-mailek, sms-ek a már jól ismert formát öltik: az üzenetben van egy link, amelyre rákattintva feltehetőleg egy azonnal települő és futó vírus fertőzi meg a gyanútlan áldozat eszközét. Valószínűleg adathalászok próbálják kicsalni a címzettek bizalmas adatait a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nevében.

A Magyar Narancs írta meg, milyen telefonszámról érkezhet a csaló üzenet. Illetve azt is, hogy mi szerepel az üzenetben.

Egy könyvelők által működtetett zárt szakmai Facebook-csoportban tették közzé a telefonszámot, amelyről jöttek az SMS-ek:  70 215 3895.

“Az SMS-nek ez a szövege: „NAV: A számlái zárolásra kerülnek.” A linkben szerepel a nav és a gov rövidítés is, majd ez: „id8h1.online”.

Nagyon hasonló a csaló üzenetek felépítése. Ez egy régebbi sms, ugyanazzal a fenyegető szöveggel és ismeretlen linkkel.

Nem lehet elégszer elmondani

Soha, semmilyen körülmények között sem szabad ismeretlen feladótól érkező e-mailben, sms-ben található linkre, mellékletekre kattintani. Nem szabad ismeretlen szoftvert telepíteni az eszközeinkre és a feladónak sem érdemes válaszolni!

A NAV nyomatékosította: “bizalmas információt (például jelszó, belépési vagy bankkártya adatok) a NAV nem kér sem sms-ben, sem e-mailben. Az adathalász üzenetekben feltűnő lehet a megfogalmazási, nyelvtani hiba, magyartalan szövegezés, a nav.gov.hu-tól eltérő webcím, emellett azok sokszor privát e-mail-címeket tartalmazhatnak vagy azokról küldhették. A NAV honlapja a www.nav.gov.hu címen található. Az internetes cím ellenőrzésével nagy bizonyossággal kiszűrhetők a hamis – vélhetően csalók által üzemeltetett, adathalász – honlapok is.”

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal biztosan nem küld a fenti tartalommal SMS-eket. Amennyiben valakinek tartozása van, az az ügyfélkapun keresztül kap értesítést.

Mit lehet tenni, ha valaki csaló sms-t, e-mailt kapott? Kérdezze Ügyfélszolgálatunkat és segítünk!

Mikor lehet valós a NAV: “számlái zárolásra kerülnek!” üzenet?

A NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) bankszámla-zárolást akkor kezdeményezhet, ha adóhátralékot vagy más jogcímen fennálló tartozást állapít meg, és azt az adós (magánszemély vagy cég) nem fizeti meg határidőre, illetve nem él sikeres jogorvoslattal. 

A NAV akkor rendelheti el a bankszámla zárolását, vagyis az inkasszót, amikor:

  • Jogos és végrehajtható adótartozás áll fenn,
  • az adózó nem fizette meg határidőre
  • nincs vagy sikertelen a jogorvoslati eljárás (pl. fellebbezés, felügyeleti eljárás).

Inkasszó alá kerülhet a magánszemély vagy vállalkozás bankszámlája és akár több bankszámla is egyszerre. Jó, ha tudjuk, hogy részösszeg is zárolható a tartozás mértékéig.

Hogyan lehet a zárolást feloldani?

Több módja is van annak, hogy az inkasszó hogyan kerüljön feloldásra.

  1. A tartozás rendezése. Amint az adóhátralék (adó, bírság, pótlék stb.) teljes mértékben megfizetésre kerül, a NAV haladéktalanul intézkedik a zárolás feloldásáról.
    És a bank általában 1–2 munkanapon belül felszabadítja az összeget.
  2. Fizetési kedvezményi kérelem. Ennek érdekében lehet kérni részletfizetést, fizetési halasztást. Amíg erről dönt a NAV, addig is kérhető a végrehajtás szüneteltetése.
  3. Jogorvoslati eljárás indítása. A végrehajtási határozat ellen 15 napon belül lehet fellebbezni vagy kezdeményezhető bírósági eljárás is.

A világ legnagyobb horgászversenye a Balatonon

Horgászverseny

Talán kevesen tudják, hogy idén április 12. és 19. között már 11. alkalommal rendezték meg a Balaton körül a világ legnagyobb pontyfogó horgászversenyét. Az IBCC (International Balaton Carp Cup) keretében 300 csapat versenyzett 7 napon keresztül a nagy tó körül.

Néhány adat, információ erről a rendkívül érdekes versenyről:

  • egy csapat 3 főből áll, 4 bottal botonként 1 horoggal lehet horgászni
  • nevezési dij: 2000 EU csapatonként (+1 fővel lehet négy fős a csapat, az ő nevezési díja 300 EU)
  • minden csapatnak 2 db elektromos meghajtású csónakja lehet.
  • szonárt, távolság és mélységmérőt lehet használni.

A nevezési díj az áramszolgáltatás kivételével mindent (pályabérlet, területi, horgászati díj, parkolási, sátorozási 5×10 méteren, kommunális és a balesetetbiztosítás költségei) tartalmazza. A hagyományos pontyzsák (haltartó szák) használata tilos. Csak nagy méretű potymatracot lehet használni. Minden csapatnak rendelkeznie kell legalább 2 db nagyméretű (99×90×70) és 2 db (60x60x50) a kisebb halakhoz,sűrű szövésű merítőszákkal.

Kérdésed van a horgászengedélyekkel kapcsolatban? Keresd a Hóvége ügyfélszolgálatát! Kollégáink gyorsan és díjmentesen válaszolnak.

A versenybe csak a 10 kg feletti pontyok számítanak bele. Az ennél kisebbeket az esetleges mérlegelés után kíméletesen azonnal kell engedni! A versenyszabályok megsértéséért szigorú büntetést szabhat ki a versenybíróság (6, 12, és 24 órás horgászati tilalom, esetleg a versenyből való kizárás).

Minden 10 kiló feletti fogást jelezni kell a versenybizottság felé. A szektorfelelős ellenőr, a versenyző csapat és a szomszéd csapat egy tagjának jelenlétében történik meg a hivatalos mérlegelés, amelyről hitelesített jegyzőkönyv készül, és természetesen a ponty esetleges ellátása és kíméletes visszahelyezése történik. A versenyről halat elvinni, elajándékozni szigorúan tilos!

Április 12-én délután 3-kor volt a gyülekező a Klub Tihanyban, majd közös fotózás után a 300 csapatból 1-1 fő kihúzott egy számot 1-300 ig, amely eldöntötte ki hányadiknak húz helyet. Ezt követendő került sor a horgászhelyek kisorsolásra. Balatonfenyvestől, Zamárdi, Akarattya, Csopak, Fövenyes, Badacsony, Balatongyörök, Keszthely, Máriafürdő között több mint 100 településen (általában egy strandon 2 horgászhely) lehetett versenyezni.

A horgászhelyekhez konkrét térképet és GPS koordináták segítségét kapták a csapatok. A horgászhelyeket másnap reggel 7 óráig lehetett elfoglalni, majd 13-án délben megkezdődött a verseny. Ilyenkor természetesen a beetetések, és az első készségek „behúzása” történik meg. Én 13-án a Fövenyesi strandon néztem meg a két csapatot, (magyar, cseh, szlovák vegyes csapat) akik ekkor még nem fogtak semmit. Mint a végén kiderült nem volt figyelemreméltó fogasuk.
A következő blogban jön a folytatás az eredményekkel és egy különleges balatoni olajos hal recepttel.

Kiemelt kép forrása: IBCC

Hány nap táppénz jár a gyerek után? Életkor alapján mutatjuk

Beteg a gyerek, az édesanyja a lázát méri

Nem mindegy, hogy táppénz vagy betegszabadság. Ha a beteg gyereket ápoljuk otthon, akkor táppénz, ha mi robbanunk le, akkor az első 15 napra betegszabadság jár. A gyermekápolási táppénz – vagyis a gyáp – célja, hogy részben pótolja a szülő kiesett jövedelmét. Hogy hány nap táppénz jár a gyerek után, az a gyermek életkorától függ. Mutatjuk, mikor mennyi kapható.

A gyermekápolási táppénz (gyáp) olyan pénzbeli ellátás, amit a szülő vagy törvényes képviselő vehet igénybe, ha a biztosított jogviszonya mellett otthon marad a beteg gyermekével. Ez egyfajta táppénz, amit akkor fizetnek, ha a dolgozó nem a saját, hanem a gyermeke betegsége miatt nem tud munkát végezni.

A jogosultak köre nemcsak a vér szerinti szülőket foglalja magában. Örökbefogadó, nevelőszülő, sőt gyám is igényelheti, ha vele él a gyermek. Külön szabály vonatkozik azokra az esetekre, amikor a szülő nem tudja ellátni a feladatot, például kórházban van. Ilyenkor akár a testvér is, jogosult lehet a támogatásra.

Hány nap táppénz jár a gyerek után?

Ezt gyermek életkora és egészségi állapota határozza meg.

Gyermek életkoragyáp időtartama évente
1 éves kor alattKorlátlan nap
1–3 éves kor közöttLegfeljebb 84 nap
3–6 éves kor közöttLegfeljebb 42 nap
6–12 éves kor közöttLegfeljebb 14 nap
Tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek (akár 18 éves korig)Legfeljebb 84 nap

Ezek az értékek családonként értendők: ha több gyerek van, a napkeret nem szorozható meg gyermekenként, hanem közösen használható fel. A hosszabb jogosultsági idő a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermeket nevelő szülők számára jelent némi könnyebbséget, de sok esetben még ez is kevés a napi teendők és a folyamatos ápolás mellett.

Kérdezne a témával kapcsolatban? Forduljon ügyfélszolgálatunkhoz, kollégáink gyorson és díjmenetesen válaszolnak.

A gyáp nem pótolja teljes egészében a kieső keresetet. Az összeg a szülő korábbi jövedelméből számolódik: ha otthon ápoljuk a gyermeket, a napi bruttó átlagkereset 60 százaléka jár; ha a gyermek kórházban van, és a szülő bent tartózkodik vele, akkor csak 50 százalék. 2025-ben a napi összege legfeljebb 17.787 forint lehet – ez a felső határ akkor is, ha valaki magasabb bérrel rendelkezik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy sok szülő jelentős jövedelemkieséssel szembesül, miközben sem a rezsi, sem az élelmiszer ára nem csökken attól, hogy táppénzen vagyunk.

Hogyan kell igényelni?

A gyáp-ot külön kell igényelni, nem jár automatikusan. Szükség van a gyermek háziorvosától vagy kezelőorvosától kapott igazolásra, ami rögzíti a betegség időtartamát. Az igényt a munkáltatónál kell jelezni, ha a cég kifizetőhellyel rendelkezik. Ha nem, akkor a dokumentumokat a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőhöz (NEAK) kell benyújtani.

Minden újabb betegségnél új igénylést kell benyújtani, és minden alkalommal szükség van friss orvosi igazolásra is.

A NAV mindent lát: nem érdemes Revoluton trükközni a jövedelemmel

nav ügyfélportál adószámla lekérdezés nyitóoldal
nav-adoszamla-lekerdezes

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az idei évtől már 116 joghatósággal cserél bankszámla információ adatokat – közölte a hivatal az MTI-vel.

A közlemény szerint a NAV-nak a külföldi számlák adatairól is áll rendelkezésre bankszámla információ, az adóbevallás ellenőrzésekor, kiegészítésekor az ilyen számlákkal kapcsolatos, valamint a számlákra beérkező jövedelmeket is figyelembe kell venni.

Kérdésed van az adóbevallással kapcsolatban? Fordulj a Hóvége ingyenes és gyors ügyfélszolgálatához!

Hozzátették, hogy a nemzetközi egyezmények és uniós jogszabályok alapján a magyar illetőségű adózók külföldön vezetett pénzügyi számláiról is automatikusan érkezik bankszámla információ a NAV-hoz.

A 2023-as adóévre több mint 1,4 millió külföldön vezetett bankszámláról érkezett információ, 91 országból, ezek között jelentős számban vannak Revolut-bankszámlák adatai is.

A NAV vizsgálja, hogy az adózók a külföldön vezetett számlákra érkező jövedelmeiket is szerepeltetik-e bevallásaikban, 2025-ben 93 országból kapott számlainformáció alapján mintegy háromezer adózónál kezdett vizsgálatot.

Hozzátették, hogy 2024-ben a bankszámla információ adatok alapján indított eljárások mérlege 2,5 milliárd forint be nem vallott jövedelem, és 461 millió forint eltitkolt adó volt.

Közölték azt is, hogy a 2024-es pénzügyi bankszámla információ adatok 2025 második felében érkeznek a NAV-hoz, így ősszel ezek hasznosítása is megkezdődik, és az elemzés után az ellenőrzések is elindulnak. Ezért nem érdemes eltitkolni ezeket a bevételeket, mert adómegállapítás esetén nemcsak az eltitkolt jövedelmet terhelő adót kell megfizetni, hanem az adóbírságot és a késedelmi pótlékot is – hívta fel a figyelmet a NAV.

Ne késlekedjen tovább, ha még nem adta be az adóbevallást: május 20-ig kell leadni az SZJA (személyi jövedelemadó) bevallásokat. Büntetést kaphat, aki késik!

Forrás: MTI

Az azonnali pénzügyi segély 253.000 forint: milyen támogatások járnak a bűncselekmény áldozatainak, hogy kell igényelni?

kétségbeesett nő a kezébe temeti az arcát mögötte férfi
azonnali-segitseg

A 2005. évi CXXXV. törvény pontosan meghatározza, kik minősülnek áldozatnak és milyen segítség illeti meg őket. A támogatások egy része alanyi jogon, másik része rászorultság esetén jár. Azonnali pénzügyi segély méltányossági alapon kapható, az elbírálásnál azt veszik figyelembe, milyen hatással volt a bűncselekmény az áldozatra és életére. Cikkünkben ismertetjük a pénzügyi segély feltételeit, az igénylés menetét, illetve bemutatjuk, hogy milyen egyéb támogatás, segély igényelhető.

2005. évi CXXXV. törvény alapján áldozatnak az minősül, aki Magyarország területén elkövetett bűncselekmény vagy tulajdon elleni szabálysértés sértettje, illetve aki ezek közvetlen következményeként sérelmet szenvedett el. Ez magában foglalja a testi vagy lelki sérülést, érzelmi megrázkódtatást, valamint vagyoni kárt. Sérelemnek számít minden olyan hátrány, amelyet az áldozat a bűncselekmény vagy szabálysértés következtében elszenvedett.

A testi sérülés lehet fizikai bántalmazás, sebesülés. A lelki sérülés okozhat pszichés traumát, szorongást, vagy lehet érzelmi megrázkódtatás, pl. sokk, félelem. Vagyoni kár a lopás, rongálás, anyagi veszteség.

Milyen támogatások járnak a bűncselekmény áldozatainak?

Elsőként ingyenes, gyors és szakszerű tájékoztatást kell kapniuk. Ehhez nem kell az áldozatiságot vagy rászorultságot igazolni. A felvilágosításnak ki kell terjednie többek között az áldozat jogaira, az igénybe vehető támogatásokra, szolgáltatásokra, jogérvényesítési lehetőségekre.

Segítségre lenne szüksége, mert nem tudja, milyen támogatásra lehet jogosult? Forduljon ügyfélszolgálatunkhoz, kollégáink 2 napon beül, díjmentesen válaszolnak.

Az áldozatok számára az alábbi támogatások járhatnak:

  • Azonnali pénzügyi segély: sürgős anyagi segítségnyújtás a bűncselekmény következményeinek enyhítésére.
  • Állami kárenyhítés: a bűncselekmény által okozott anyagi kár részleges vagy teljes megtérítése.
  • Jogsegélyszolgálat: jogi tanácsadás és képviselet biztosítása.
  • Pszichológiai támogatás: lelki segítségnyújtás a trauma feldolgozásához.
  • Védett szálláshely biztosítása: biztonságos elhelyezés szükség esetén.

Azonnali pénzügyi segély

Ez egy egyszeri, gyorsan folyósított támogatás, amit azok az áldozatok kérhetnek, akik egy bűncselekmény vagy tulajdon elleni szabálysértés miatt súlyos helyzetbe kerültek, és az alapvető szükségleteiket nem tudják fedezni (pl. nincs hol lakniuk, nincs ruhájuk, ételre, gyógyszerre, utazásra nincs pénzük). A segély járhat családon belüli erőszakot elszenvedő nőnek vagy férfinak, aki elmenekült otthonról, idős embernek, akit kifosztottak, vagy valakinek, akihez betörtek és minden értékét ellopták.

A ténylegesen kifizetett összeg a konkrét helyzettől és szükséglettől függ, de 2025-ben ez legfeljebb 253.319 forint lehet. Nem jár automatikusan, mindig az áldozatnak kell kérelmeznie. A kérelmet a bűncselekmény vagy szabálysértés után legkésőbb 5 naptári napon belül kell benyújtani.

Hogyan igényelhető?

  • Írásbeli kérelmet kell benyújtani az illetékes áldozatsegítő szolgálathoz. (A nyomtatvány innen tölthető le.)
  • Ha az áldozat személyesen nyújtja be a kérelmet, és mellékeli az áldozati státuszt igazoló hatósági igazolást, akkor a kérelmet soron kívül bírálják el. Ez az igazolás letölthető vagy kérhető a rendőrségtől vagy más eljáró hatóságtól.
  • Az ügyintézési határidő maximum 8 nap, de sürgős esetben ez rövidebb is lehet.

Ami még szóba jöhet:

Állami kárenyhítés

Szándékos, személy elleni erőszakos bűncselekmények áldozatai, illetve azok hozzátartozói, eltartottjai vagy a temetés költségeit viselők igényelhetik. A kérelem beadási határideje 3 hónap. Rászorulónak minősül, akinek az egy főre jutó családi jövedelme 2025-ben nem haladja meg a 506.638 forintot, vagy törvény szerint rászorulónak számít.

Kétféle kárenyhítés kérhető:

  • Járadék típusú kárenyhítés: a sértett 6 hónapot meghaladó keresőképtelensége esetén, legfeljebb 3 évig adható és folyósítása megszűnik, ha az áldozat időközben más forrásból jogosulttá válik rendszeres pénzbeli ellátásra. A havi járadék maximális összege 253.319 forint lehet (2025-ben).
  • Egyösszegű kárenyhítés: a bűncselekmény miatt bekövetkezett vagyoni kár – teljes vagy részbeni – megtérítését célozza. Mértéke a tényleges kárral arányos, de legfeljebb maximum 3.799.785 forint lehet (2025-ben). (Egyösszegű kárenyhítés esetén is visszafizetendő az időközben más forrásból – pl. biztosításból, elkövetőtől – megtérülő összeg.)

Segítségre szorul?

Hívja az éjjel-nappal ingyenesen elérhető 06-80-225-225 telefonszámot. Közvetlenül is fordulhat a fővárosi és vármegyei kormányhivatal áldozatsegítési feladatokat ellátó szervezeti egységeihez.

Személyi kölcsön még soha nem fogyott annyi, mint márciusban

hitelfelvétel előtt
hitelfelvétel előtt

Soha nem fogyott még annyi személyi kölcsön, mint idén márciusban – derült ki a Magyar Nemzeti Bank adataiból. A jegybanki statisztika szerint pontosan 90,84 milliárd forintra kötöttek szerződést az igénylők, amire korábban még sosem példa. Kiderült az is, hogy átgalosan az egy szerződésre jutó hitelösszeg márciusban 3,3 millió forint volt, amit a bankok 15,6 százalék átlagos éves kamatra folyósítottak. Ez a kamat Bank360 adatai szerint 2 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel ezelőtt, és nyárra további csökkenést jósolnak az elemzők.

A lakáshitelek is erősen fogytak márciusban, a 137 milliárd forintot is meghaladó eredményre utoljára három éve volt példa. A felvett lakáshitelek 80 százaléka piaci kamatozású volt, a fennmaradó pedig államilag támogatott jelzáloghitel, például CSOK Plusz. 76 százalékot használt lakás vásárlására fordították az igénylők, újépítésű lakást a szerződött összeg 12 százalékából vásároltak, a maradékot építésre, felújításokra költötték a hitelfelvevők. Az átlagos hitelösszeg itt 19,9 millió forint volt.

Kérdésed van a hitelekről? Fordulj bizalommal a Hóvége ügyfélszolgálatához, ahol kollégáink két napon belül segítenek neked a kérdéseid megválaszolásával.

21,2 milliárd forint volt a munkáshitelek új szerződéses összege, a 2025. januári indulástól kezdődően összesen 59 milliárd forint értékben történt szerződéskötés – derül ki az MNB statisztikájából. Azt is megtudtuk, hogy az igénylők szinte mind a maximális 4 milliós összeget veszik fel (átlag 3,86 milliót).

Milyen hitelt nem szabad fölvenni?

Ez változó. Mindegyik hitel nagyon kellemetlen tud lenni, ha nem tudjuk törleszteni a részleteket. „Először azt kell tisztázni, hogy milyen kereteket engedhetünk meg hosszú távon. Csak akkor vegyünk fel hitelt, ha mindenképp vissza tudjuk fizetni” – mondta lapunknak korábban Korponai Levente, a money.hu üzletágvezetője. Hozzátette: minden hitelnek vannak feltételei, amik általában táblázatos formában elérhetők a bankok internetes oldalain, ezért viszonylag könnyen össze is lehet őket hasonlítani. Ez mindenképp tegyük meg, szánjuk rá az időt. „És akkor láthatjuk az egyéb díjakat, például a büntetőkamat csúszás esetén. Szóval mindenképp nézzük meg, mi van a kondíciókban” – mondta Korponai Levente.

Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat