Nyitólap Blog Oldal 16

Autósok, figyelem! Nem kell kifizetni a parkolási bírságot ezekben az esetekben

Egy férfi a telefonján küldi a parkoló sms üzenetet a mobilparkolás rendszerben
Mobilparkolás: mindig ellenőrizzük, hogy megkaptuk a visszaigazolást

Korábban írtunk már ebben a témában cikkeket, merészebb megoldásokkal, személyes történetekkel. Most egy átfogó, jelenleg helytálló összefoglalóval érkeztünk. Kevés bosszantóbb helyzet létezik annál, mint mikor az ember autójára boríték kerül. Az első reakció sokszor a düh, majd a tanácstalanság – vajon tényleg fizetni kell? A válasz nem mindig egyértelmű. A parkolási bírság nem fizetése bizonyos esetekben teljesen jogszerű lehet, ha a pótdíj hibás vagy szabálytalan módon született. 2025-ben is vannak olyan helyzetek, amikor vitatható vagy akár elengedhető a büntetés, de fontos tudni, mikor és hogyan lehet élni ezekkel a lehetőségekkel.

Mikor lehet vitatni a parkolási bírságot?

A leggyakoribb eset, amikor tévesen állították ki a pótdíjat. Ilyen például, ha:

  • Rendszámhiba történt. Előfordulhat, hogy a rögzített rendszám elírás miatt nem a te autódat jelöli meg. Ilyenkor bizonyítani kell a tévedést.
  • Időpont vagy dátum téves. Ha a jegyen vagy pótdíjértesítőn hibás időpont szerepel, s igazolható a parkolójegyed vagy mobilparkolásod, az alapja lehet a vitának.
  • Türelmi idő. Ha az ellenőrzés és a díjfizetés között 5 percen belül történt a tranzakció, akkor a bírság vitatható.
  • Méltányossági alapon. Egyes szolgáltatók – például a BKK – engedélyezik a méltányossági kérelmet, ha bizonyítható, hogy nem szándékosan történt a mulasztás.

A méltányossági kérelemről bővebben

Előfordulhat olyan helyzet is, hogy valaki két autót használ, s a parkolás fizetésekor véletlenül a másik jármű rendszámát adja meg. Legalábbis velem előfordult. Ilyenkor hiába történt meg a fizetés, az érintett autó parkolása jogilag rendezetlennek minősül, így bírságot szabnak ki. Azonban ilyen esetben érdemes méltányossági kérelmet benyújtani, s csatolni a bizonyítékot (például az SMS-t vagy az applikáció visszaigazolását), amely igazolja, hogy ugyanabban az időben és zónában valóban kifizetted a parkolási díjat – csak más rendszámra. Bár az elengedés nem automatikus, sokszor figyelembe veszik, hogy nem szándékosan mulasztottál, így jó eséllyel elengedhetik vagy mérsékelhetik a bírságot.

Hibás kézbesítés vagy azonosítási gondok

Jogvita forrása lehet az is, ha a pótdíjfelszólítást nem a tényleges üzemben tartónak küldik ki, vagy nem igazolható módon kézbesítik. Ha a címadatok nem pontosak, és emiatt az érintett fél nem kapja meg időben a felszólítást, az szintén ok lehet a vitatásra.

Elévülhet a parkolási bírság?

Igen, de hosszú idő után. A közigazgatási bírságok (amelyek között bizonyos parkolási ügyek is ide tartozhatnak) 4 év 6 hónap alatt évülnek el – ha ez idő alatt nem hajtják be, a bírság érvényét veszti. Ez azonban nem jelenti azt, hogy érdemes „kivárni”, a legtöbb esetben végrehajtás alá vonják, ami plusz költségekkel járhat.

Mi történik, ha egyszerűen nem fizetsz?

Sokan abban bíznak, hogy ha nem fizetik be a bírságot, az „úgyis elfelejtődik”. Ez tévhit. A pótdíj ugyanis behajtási eljárásba kerülhet, ami akár többszörös költséget eredményezhet. Ráadásul, ha az ügy bíróságra kerül, az autósnak sokkal nehezebb lesz bizonyítania az igazát. Ezért mindig célszerű vagy időben befizetni, vagy – ha jogsértést lát – hivatalos úton vitatni a bírságot.

További kérdésed van? Keresd Ügyfélszolgálatunkat és kollégáink két munkanapon belül válaszolnak.

Hogyan lehet fellebbezni?

A fellebbezés menete szolgáltatótól függ, de általános lépések:

  1. Írásban jelezni kell a kifogást, mellékelve a bizonyítékokat (pl. parkolójegy, mobilparkolás visszaigazolása).
  2. Kérhető méltányossági eljárás, ha például a jegy rosszul volt kihelyezve, de megvolt.
  3. Ha a szolgáltató nem fogadja el, lehetőség van békéltető testülethez vagy végső esetben bírósághoz fordulni.

A parkolási pótdíj sokszor jogos, de nem minden esetben. A parkolási bírság nem fizetése akkor jogszerű, ha hibás adat, téves kiállítás vagy igazolt méltányossági ok áll a háttérben. Fontos, hogy az autós ne legyintsen a csekkre: ha van rá jogalap, éljen a fellebbezés lehetőségével, ha pedig nincs, inkább fizesse be időben, hogy elkerülje a későbbi, sokszoros költségeket.

Hogyan állítható helyre a kommunikáció egy függővel? 1. rész

Hogyan állítható helyre a kommunikáció egy függővel? A hozzátartozó gyakran érzi úgy, hogy ezt már nem bírja tovább. Mintha csapdába került volna, és amint és ahogyan csak lehet, ki akar abból szabadulni. 

2025 januárjában a magyar felnőttek 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a közvetlen, baráti, vagy családi környezetében tud olyan emberekről, akiknek alkoholfogyasztása okozott már problémákat, feszültségeket vagy vitákat a mindennapok során. Folytatva a számok nyelvén, ez annyit jelent, hogy több mint 3,5 millió hazai felnőtt ismer ilyen embereket a barátai vagy a családtagjai között. A szám önmagáért beszél, bár nem arról árulkodik, hogy ennyi alkoholbeteg lenne az országban, hanem arról, hogy az alkohol miatt több mint 3 millió ember világában vannak konfliktusok. Ez két különböző „dolog”. Mindenesetre ez a 3,5 millió nagyon jelentős előfordulási számot jelent, és szemléletesen mutatja is, hogy mennyi feszültség halmozódhatott fel az alkohol miatt házasságokban, párkapcsolatokban, munkahelyeken vagy családokban. 

Kérdése van a függőség kapcsán? Ingyenes ügyfélszolgálatunkhoz bármikor fordulhat kérdéseivel. Két napon belül válaszolunk.

Nézzük meg a helyzetet a hozzátartozók vagy barátok szemszögéből! Azokéból, akik elszenvedik a másik ember alkoholfogyasztásának negatív következményeit. Helyesebben ők is elszenvedik, ugyanis szemben a tévhitekkel, a függőnek sem jó az. Utóbbi is szenved ettől, de itt és most még nem tud más döntést hozni. Visszatérve a hozzátartozóra, ő nagyon gyakran érzi úgy magát, hogy ezt így már nem bírja tovább. Mintha csapdába került volna, és amint és ahogyan csak lehet, ki akar abból szabadulni. 

Gyakran ez az a pont, amikor a hozzátartozó megoldások után néz – és még a kapcsolaton belül. Keresi a módját és mikéntjét, hogyan tudna segíteni az érintettnek, mivel vehetné őt rá a változásra, mérsékelhetné a feszültségeket és a negatív következményeket. Ez a megoldáskeresés nagyon lélekölő tud lenni, és a remény, hogy „talán ez majd működik” rengeteg csalódással és tehetetlenségérzés-erősödéssel is tud járni. Egyértelmű, hogy a változtatás lehetősége nem a hozzátartozón múlik.

A motiváció kulcsa az érintettnél van. Ne legyintsünk azonban erre azzal a mondással, hogy „amíg ő nem akar változtatni, úgysem lesz semmi”, mert bár ebben sok igazság ebben, de a kérdés az, hogy egy hozzátartozó vagy barát mivel tud hozzájárulni a motiváció erősítéséhez. Nem az érintett szerhasználó helyett kell motiváltnak lenni, sőt, a hozzátartozónak elsősorban saját lelki jól-létére kell fókuszálni, de a motiváció felkeltésében lehet partnernek lenni.

Az e heti és jövő heti írásban azt fogom körüljárni, hogy milyen „technikák” nem működnek abban, hogy a motivációt illetően erősítsük a segítségkérést. Ez utóbbi „megoldások” gyakran hozzátartozó tehetetlenségérzését is csak erősítik, a kommunikáció egy függővel ettől nem áll helyre. 

Nem működik ez a kommunikáció egy függővel

Ami például nem működik: az a félrenézés. Amikor érezzük és tudjuk, hogy „van valami”, de azt gondoljuk, hogy idővel az megoldódik; hogy biztosan látja az érintett is, aki pedig felnőtt ember, tehát tudja, hogy „kell ezzel foglalkozni”. Az előbbi mondatban semmi konkrétum nincsen: „megoldódik idővel” (mi oldódik meg, és mennyi idővel?); „pontosan tudja” (mit jelent az, hogy pontosan tudni); és „ezzel foglalkozni” (mi az az ezzel). A szerhasználó mellett tehát a hozzátartozó is kerülgeti a problémát, magában tartja az ezzel kapcsolatos gondolatait és érzéseit, sodródik a folyamatokkal. Azaz a függő idejében és terében él. Nem beszéli el nehézségeit, nem közli a másikkal azt, hogy miként érzi magát akkor, amikor a szer újra és újra megérkezik vagy jelen van az életükben (természetesen erről beszélni nem is könnyű, hogy miként lehet, erről fog szólni a következő írás).   

Nem megoldás a nyomásgyakorlás sem, az olyan mondatok, minthogy „most már kezdj valamit ezzel/magaddal”. Még nem láttam embert, akinek ettől megjött volna a motivációja a változásra. Természetesen megértem azt is, aki tehetetlenségében, dühében és csalódottságában fogalmaz így, akinek nehézséget okoz nézni, hogy a másik miben van, és félti őt, családját és nem utolsó sorban saját magát. De gyakran az érintett ebből a mondatból „csak” annyit hall meg, hogy ő az, aki itt és most „nem jó semmire”. Pedig akinek gondja van az élettel vagy annak egy területével, énkeresésben vagy bizonytalanságban van, az az ilyen mondatokból nem tud önbizalmat nyerni – sőt meg van annak az esélye, hogy inkább távolodik saját cselekvőképességétől. És itt hangsúlyoznom kell: ezt a távolodást nem a hozzátartozó okozza, ő úgy fogalmazza meg ami benne van, ahogyan ott és akkor tudja. Senki nem tanulja meg vagy tudja magától, hogyan kommunikálja az érzéseit vagy megéléseit egy viselkedési- vagy egy szerhasználati zavarral küzdő felé. És nem azt lehet tanulni, hogy miként fogalmazzon „jól”, hanem azt, hogy milyen módon fogalmazza meg azt, ami ő benne van, ahogyan ő érzi magát, ami neki ebben a helyzetben nehézséget okoz. Azaz én- és érzésközlésben lenni, magáról beszélni, a saját érzéseiről, és kevéssé a másikról. 

Fontos tehát látni mindkét félnek: ketten vannak ebben helyzetben, de azon belül megvan mindkettőnek a saját világa, amiben is ez az állapot máshogy okoz mindenkinek nehézségeket. Ennek a másik általi befogadás módja („hogyan kezdjük el erről beszélgetni”) tanulható, és ennek egyik tere a segítői, mely nemcsak érintetteteket, hanem hozzátartozókat is vár.

További kevéssé működő „stratégia” a fenyegetés. Ha azt mondjuk, hogy „ez és ez fog történni”, ha nem megy valaki segítségbe. Ideig-óráig működhet, az érintett segítséget is kérhet, elkezdhet akár szárazságkúrákat tartani, de ez a döntése nem belső indíttatású, hanem azért történik, mert fenyegetik, és fél a következményektől. Helyette azért lehet inkább segítséget kérni, mert élni akar, mert teljes életet akar élni, és ezt a másik emberrel szeretné megosztani, vagy a családjával és a gyerekeivel. Az életre irányuljon tehát a döntés és a motiváció, nem pedig a félelem hajtja. 

Biztosan nem fog működni a megszégyenítés sem. Attól, hogy valakinek azt mondják, hogy „nézd, hogy nézel ki, mint egy…”, vagy „pont olyan leszel, mint az apád”, attól nem cselekvőképesnek fogja magát látni, hanem elveszettnek, reménytelennek és tanácstalannak. A „szégyellem, ahogy kinézel” sem hoz két embert közelebb, távolabb annál inkább (most abba nem megyek bele, hogy valaki hogyan szégyellheti magát valami miatt, amit egy másik ember csinál, mert az egy másik cikk témája lenne).

Nem működik a csenddel verés, az sem hoz belső békét senkinek. Beszélni és közeledni kell. Hogy ez mit jelen, milyen megoldások vannak a kölcsönös megértésre, azzal foglalkozom a következő írásban.

Van megoldás! Legyen a jelszó, hogy közösen vagyunk benne, közösen jövünk ki belőle!A szerző addiktológiai konzultáns. Ha további tartalmakra, tanácsokra vagy segítségre lenne szüksége, úgy a szerző Facebook-oldalán megtalálja azokat. 

Nem válaszol az MVM a panaszodra? Itt jelentheted be, hogy sérelem ért

MVM hivatal bejárata logóval

Mindannyian tudjuk, milyen frusztráló, amikor egy szolgáltatónál panaszt teszünk, de hetekig nem érkezik visszajelzés – sőt, egyáltalán nem érkezik semmi. Mit tehetünk, ha egy olyan hatalmas energiaipari vállalat sunnyog, mint az MVM? Az otthoni energiaellátás alapvető fontosságú, így ha probléma merül fel a számlázással, a szolgáltatás minőségével, kutyakötelességük az ügyfél panaszával foglalkozniuk. Mi legyen, ha az MVM nem válaszol – borítsuk a képzeletbeli asztalt?

A szolgáltatónak kötelező válaszolnia: 15 napos szabály

A magyar jogszabályok – elsősorban a villamos energiáról és a földgázellátásról szóló törvények – egyértelműen meghatározzák az energetikai szolgáltatók panaszkezelési kötelezettségét. A szolgáltató köteles a panasz kézhezvételétől számított 15 napon belül érdemi, írásos választ küldeni. Ez a határidő akkor is él, ha a megkeresést postán, e-mailben vagy személyesen kapták

Kivétel a 30 napos hosszabbítás. Erre akkor kerülhet sor, ha a panasz rendkívül bonyolult, és a 15 nap nem elegendő az érdemi vizsgálathoz. Ilyenkor a szolgáltató kérhet további 15 napos hosszabbítást, így a teljes határidő 30 napra nőhet. Azonban a hosszabbításról és annak okáról köteles az ügyfelet is írásban tájékoztatni a 15 napos eredeti határidő lejárta előtt. Ebből következik, nincs olyan, hogy 15 napon belül semmilyen megkeresés nem érkezik a szolgáltató részéről.

Az MVM a saját oldalán részletes tájékoztatást ad a panasz benyújtásáról, de az csak az első lépés. Akkor lesz belőle „ügy”, ha a szolgáltató nem tartja be a saját szabályait.

Online bárki könnyedén megnézheti az egészségügyi dokumentumait

Mi legyen, ha az MVM nem válaszol – borítsuk a képzeletbeli asztalt?

Azt semmiképp. Inkább…

  • Gyűjtsük össze a bizonyítékokat: Mindenképpen őrizzük meg az eredeti panaszt (dátummal ellátva), és azt a dokumentumot, amellyel igazolható, hogy a panasz megérkezett a szolgáltatóhoz (pl. tértivevény, e-mail feladó-cím, panaszszám).
  • Keressük fel a MEKH online felületét: A hivatal honlapján megtalálható a fogyasztói panaszbejelentő felület. Itt jelölhetjük, hogy a panaszkezelési határidőt sértette meg a szolgáltató.
  • A MEKH megvizsgálja az ügyet: Ha megállapítja a szolgáltató mulasztását, eljárást indít és bírságot szabhat ki.

Ha a szolgáltató mulasztása (a késői vagy nem érdemi válasz) miatt kár érte a felhasználót (pl. jogtalan kikapcsolás, vagy túlfizetés), az ügy más útra terelődik. A kártérítés megítélése nem a MEKH feladata. Ha van kártérítési igény, azt először a szolgáltatónál kell bejelenteni; ha a vita továbbra is fennáll, két fő lehetőség van:

Békéltető Testület (Fogyasztói Jogvita)

Ez a legegyszerűbb és leggyorsabb módja a pénzügyi viták rendezésének. Kérhető, hogy a szolgáltató fizessen kártérítést. Bár az eljárás a fogyasztóra nézve ingyenes, a testület határozata nem kötelező érvényű a szolgáltatóra nézve (hacsak előzetesen nem veti alá magát annak), de a legtöbb esetben be szokták tartani.

Bíróság

Ha a Békéltető Testület sem vezet eredményre, vagy az igény meghaladja a testület által hatékonyan kezelhető összeg nagyságát, végső esetben bírósághoz fordulhatunk kártérítésért.

Ha van még kérdése a témával kapcsolatban, keresse bátran kollégánkat az ingyenesen elérhető ügyfélszolgálatunkon!

Ápolod a hozzátartozód? Havi 50.000 forint plusz járhat ebben az esetben a nyugdíj mellé

idős, szomorú férfi el a kanapén, lánya hátulról átkarolja és a kezét fogja, csak a férfi arca látszik
ápolási díj szülő után

Egy családtag otthoni ápolása nem csak fizikailag és lelkileg megterhelő, anyagi szempontból is nagy kihívás. Az állam valamelyest igyekszik enyhíteni a terheket, azonban a gondozást végzők messze nem kapnak akkora támogatást, mint egy teljes állás után járó fizetés. Márpedig az ápolás sok esetben ténylegesen 0-24 órás felügyeletet jelent. Ami az állami segítségnyújtást illeti, az ellátások közül a legismertebbek az ápolási díj, a gyermekek otthongondozási díja (gyod), illetve a tartós ápolást végzők időskori támogatása. Évente plusz szabadság is kérhető, indokolt esetben pedig hosszabb idejű fizetés nélküli szabadság. Mutatjuk, mi jár nyugdíj előtt és után.

Az állami szociális ellátások között a legismertebb az ápolási díj: ez egy olyan szociális juttatás, amit azok a nagykorú hozzátartozók igényelhetnek, akik otthon ápolják tartósan beteg vagy fogyatékkal élő rokonukat. A támogatás célja, hogy valamilyen mértékben kompenzálja az ápolás miatt kieső jövedelmet.

A gyod, azaz a gyermekek otthongondozási díja azoknak a szülőknek jár, akik a tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos, önmagukat ellátni képtelen gyermeküket ápolják.

Amit nem mindenki tud, de fontos, különösen, ha valaki hosszú ideje gondozza otthon rokonát: az ápolási díjból és a gyodból vonják a nyugdíjjárulékot, így a folyósításuk időtartama szolgálati időnek minősül.

Gondozói szabadság és fizetés nélküli szabadság

A Munka törvénykönyve 2023 óta kétféle lehetőséget biztosít a hozzátartozójukat gondozó dolgozók számára. Az egyik az évente 5 munkanap gondozói szabadság, amely fizetés nélküli távollétnek minősül. Ez rövidebb, átmeneti segítséget jelenthet, ha az ápolási feladatokat rövid időre kell ellátni. Egy másik lehetőség a fizetés nélküli szabadság, amit a munkáltató köteles biztosítani a munkavállalónak az ápolási díj folyósításának teljes időtartamára. Ez addig jár, amíg az érintett jogosult az ápolási díjra.

idős, ősz hajú néni 50-es éveiben járó lányával, portré

Ezek azok a támogatások és lehetőségek, amelyek a nyugdíj előtt illetik meg a családtagjukat ápolókat. Utána is, vagyis a nyugdíj megállapítása után is kérhető plusz támogatás.

Kérdésed van az ápolási díjjal vagy más támogatással kapcsolatosan? Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, kollégáink 48 órán belül választ adna

Tartós ápolást végzők időskori támogatása

A támogatás összege havi 50.000 forint, amit a nyugdíj mellett folyósítanak. Ez egy olyan pénzbeli szociális ellátás, amit a tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermeket ápoló, gondozó szülő kaphat meg. A támogatására az a szülő jogosult, aki

  • Magyarországon élő magyar állampolgár,
  • öregségi nyugdíjban részesül,
  • a gyermekét az öregségi nyugdíjra való jogosultságát megelőzően legalább 20 évig saját háztartásában ápolta, gondozta,
  • igazolja, hogy az általa ápolt, gondozott gyermeke a 20 éves ápolási időtartam alatt súlyosan fogyatékosnak tartósan betegnek minősült, és
  • az otthoni ápolási, gondozási időtartam alatt legfeljebb napi 4 órában végzett otthonán kívül keresőtevékenységet, vagy a keresőtevékenységet az otthonában végezte.

Aki tehát nem a gyermeke ápolása miatt részesült ápolási díjban, az nem jogosult a támogatásra. Az igényléshez szükséges kérelmet a lakóhely szerinti kormányhivatalhoz kell beadni, ezt a nyomtatványt kitöltve. (Elektronikusan is beküldhető). A folyósítást a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósága végzi, ugyanarra a bankszámlára, ahová a nyugdíj is érkezik. Visszamenőleg legfeljebb hat hónapra állapítható meg a jogosultság.

Mikor nem kell GKI kártya? Meglepő helyzetek, amikor nincs szükség rá

A GKI (Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány) kártya a hivatásos sofőrök számára kötelező dokumentum, amely igazolja, hogy a járművezető elvégezte a közúti árufuvarozáshoz vagy személyszállításhoz előírt szakmai képzést. Nemcsak Magyarországon, hanem az Európai Unió egész területén érvényes, és az uniós irányelvek alapján került bevezetésre. A kártya 5 évig érvényes, majd időszakos továbbképzéssel hosszabbítható meg. Ennek hiányában egy sofőr nem végezhet fuvarozói tevékenységet – ezért tartják sokan úgy, hogy a GKI kártya minden esetben kötelező. De valóban így volna?

Mikor nem kell GKI kártya?

A szabályozás több mentességet is tartalmaz, vagyis nem minden esetben kell rendelkezni a kártyával. Ezek az esetek szigorúan meghatározottak, s mindig a jármű használatának célja határozza meg, hogy szükséges-e a GKI.

  • Saját célú szállítás. Ha valaki saját áruját szállítja, és nem üzletszerű fuvarozást végez, akkor nem kötelező a GKI kártya. Például ha egy cég a saját termékeit viszi egyik telephelyről a másikra.
  • Költözés saját teherautóval. Amennyiben valaki a saját tulajdonában lévő járművel, saját ingóságait szállítja, és nem vállalkozási céllal költöztet, szintén nem kell GKI.
  • Traktor és mezőgazdasági gépek. A 45 km/h maximális sebességet meg nem haladó mezőgazdasági vontatók, lassú járművek vezetői számára nincs szükség GKI-ra.
  • Rendvédelmi és honvédségi járművek esetén sem. A Magyar Honvédség, a rendőrség, a katasztrófavédelem vagy más hivatalos szervek járműveinél nem kötelező a kártya.
  • Oktatási célú vezetés szintúgy. Vezetői tanfolyamokon, ahol a járművet kizárólag képzésre használják, nem szükséges GKI.
  • Végezetül műszaki próbaúton sem. Ha a járművet javítás vagy karbantartás után rövid próbaútra viszik, s nem szállítanak árut vagy utast, akkor sem kötelező.

Meddig érvényes és mik az általános kötelezettségek?

A GKI kártya ötéves ciklusokban hosszabbítható, amit időszakos továbbképzéshez kötnek. A képzés célja, hogy a sofőrök folyamatosan naprakész tudással rendelkezzenek a közlekedésbiztonság, a szakmai szabályok és a gazdaságos vezetés terén. Ha a kártya lejár, és nincs meghosszabbítva, azonnali jogkövetkezménnyel jár, a sofőr elveszíti jogosultságát a fuvarozásra.

Gyakorlati példák és tévhitek

Sok sofőr úgy gondolja, hogy minden teherautó-vezetéshez automatikusan kell GKI. Ez azonban nem igaz. Ha valaki például saját teherautóval költözik, vagy egy gazda a földjéről a raktárba szállít terményt traktorral, ezekben az esetekben a jogszabályok mentességet adnak. Fontos viszont megkülönböztetni a saját célú és az üzletszerű tevékenységet. Ha valaki pénzért vállal költöztetést vagy terményszállítást, akkor már kötelező a kártya.

További kérdésed maradt? Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, két napon belül, ingyen válaszolunk.

Mire figyeljünk a mentességeknél?

A legfontosabb, hogy minden mentesség pontosan körülhatárolt. Egy félreértelmezett helyzetben könnyen szabálysértés lehet a vége, ami súlyos bírságot vonhat maga után. Ezért mindig érdemes alaposan utánanézni, hogy az adott tevékenység valóban mentesül-e a GKI követelménye alól. A szabályozást az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont hivatalos tájékoztatói tartalmazzák.

A GKI kártya nélkülözhetetlen a hivatásos fuvarozók számára, azonban nem minden esetben szükséges. A mentességek jól meghatározott körét a jogszabályok rögzítik, és a legtöbbjük a jármű használati céljához kötődik.


BB vagy CC krém: mi a különbség, és kinek melyikre van szüksége?

fiatal nő krémet ken az arcára tükör előtt

Az alapozókról már összefoglaltuk, amit tudni kell, most jönnek az inkább korrekcióra, ápolásra, nem pedig teljes fedésre való társaik, a BB és CC krémek. Sokan keresnek olyan terméket, amely egyszerre ápol és szépít, itt jönnek szóba a BB vagy CC krémek. Ha olyan terméket keresünk, amely egyszerre hidratál és fed, vagy ápol és eltakar, akkor ezek a termékek nyújthatnak megoldást.

A BB krém (blemish balm) alapvetően az apróbb bőrhibák fedésére, az arcbőr egységesítésére szolgál. Antioxidánsokkal és hidratálókkal dúsított termékek, amelyek a bőr hidratálására fókuszálnak. Összetevőinek köszönhetően táplálja és védi a bőrt. A CC krém (colour corrector) neve a színkorrekcióra utal. Jó fedőképességet, hidratálást és gyakran fényvédelmet is egyesít magában. Fedése közelebb áll az alapozó fedéséhez, textúrája könnyed és természetes megjelenést biztosít.

Milyen bőrproblémákra jó választás a CC krém?

Több probléma korrigálásában segíthet:

  • Pirosság – semlegesíti a bőrpírt.
  • Fakóság – feléleszti a bőrt, az arc kevésbé lesz sápadt.
  • Sötét, szem alatti karikák – fényvisszaverő tulajdonságának köszönhetően ragyogóbbá teszi a bőrt, így a szem környéke éberebbnek és élénkebbnek tűnik.
  • Hiperpigmentáció – elfedi a hiperpigmentációt, idővel csökkenti a sötét foltok és elszíneződések megjelenését.
  • Pattanásos hegesedés – simább arcszínt biztosít, ezzel egyidejűleg ápolja a bőrt.
  • Bőrtónus kiegyenlítése – egységes tónust teremt.

BB vagy CC krém – melyik milyen bőrre ajánlott?

Száraz és érzékeny bőrre a BB krém ajánlott – hialuronsavat tartalmazhat, növényi kivonatokat, ezzel hidratál, táplál és védelmet biztosít. Egy termékben egyesíti a hidratálót és alapozót. Amennyiben nem csak az arcbőrünk száraz a hideg időhöz közeledve, erősen ajánlott más hidratáló krémet is bevenni a napi rutinba.

fiatal lány bb vagy cc krémet visz fel az arcára

Zsíros vagy kombinált bőrre a CC krém ajánlott – könnyű textúra, vitaminok, színkorrekciós pigmentek segítségével éri el az egyenletes arcszínt, kezeli a bőrhibákat. Mindkét termék tartalmazhat fényvédőt, ezzel védve a napozás okozta esetleges károsodástól, ráncosodástól a bőrünk. Ha a napvédelem az elsődleges szempont, akkor a fényvédő faktorra figyeljünk (SPF), minél magasabb, annál jobb. (Nem árt tudni, hogy egy BB és CC krém sem helyettesíti a speciális, kifejezetten fényvédelemre szánt termékeket. Ami egy szaladgálós hétköznapra megfelel, az nem biztos, hogy strandolós hétvégére is elég. Sőt, biztos nem.)

Milyen szempontok alapján döntsünk a BB vagy CC krém mellett?

  • Fedés – ha enyhe fedésre vágyunk, akkor BB krém, ha viszont közepesre, akkor CC krém.
  • Bőrtípus – ha száraz a bőrünk, akkor BB krém a jobb választás, ha zsíros vagy kombinált, akkor viszont a CC krém az előnyösebb számunkra.
  • Bőrproblémák – a CC krém alkalmas a pirosság, foltok, egyenetlen tónus, hegesedés kezelésére. Ha nincsenek bőrhibáink, amelyeket elfednénk vagy kezelnénk, akkor a BB krém is elegendő lehet.
  • Textúra és érzet – a BB krém krémesebb, míg CC krém könnyebb érzetet nyújt.
  • Sminkhasználati szokások – a CC krém primerként, alapozó alá is jól funkciónál, míg a BB krém önmagában jobb választás lehet egy természetes hatás érdekében.

Ha van még kérdésed a témával kapcsolatban, akkor keresd bátran ingyenesen elérhető Ügyfélszolgálatunkat!

Mindenképp olyan termékeket használjunk a bőrünkre, amely igényeinknek megfelelő. Ha már tudjuk nagyjából, mire van szükségünk, jöhet a krém kiválasztása – ehhez a Krémmánia oldala nyújthat segítséget.  

Lézeres szőrtelenítés: IPL vagy dióda lézer a jobb megoldás? Valóban létezik élethosszig tartó garancia?

Mi a titok a repedt sarok ellen? Vagy a pár perces arcápolási rutin érdekel? Itt is igyekszünk eleget tenni, ha szépségápolásról van szó. De mi van a kéretlen bundánkkal? Tényleg létezik a végleges szőrtelenítés lehetősége? Az IPL (Intense Pulsed Light) és a dióda lézer két különböző technológia, amelyek célja a szőrtüszők elpusztítása fényenergia segítségével. Az IPL széles spektrumú fényt bocsát ki, amely többféle hullámhosszon hatol a bőrbe, így egyszerre több szőrtüszőt érhet el. Ez előnyös lehet, ha többféle szőrtípussal dolgozunk, de kevésbé koncentrált energia miatt általában több kezelés szükséges a kívánt eredményhez. Ezzel szemben a dióda lézer egy meghatározott hullámhosszon működik, ami precízen a szőrtüszőre irányítja az energiát, így gyorsabb és tartósabb eredményre lehet számítani, különösen sötétebb szőr esetén.

Mindkét módszer hatékonysága nagyban függ a bőrtípustól és a szőrszíntől. Világos bőr és sötét szőr esetén a leghatékonyabbak a kezelések, míg világos vagy ősz szőrnél az eredmények kevésbé biztosak. A tudományos vizsgálatok szerint a dióda lézerrel végzett kezelések esetén a szőrsűrűség csökkenése hat hónappal az utolsó kezelés után akár 75%-os lehet, míg az IPL esetében ez az arány jellemzően alacsonyabb.

Más szépségápolási témáról kérdeznél? Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, kollégáink 2 munkanapon belül válaszolnak.

Élethosszig tartó garancia – mit jelent valójában?

Sok klinika hirdeti, hogy élethosszig tartó garanciát biztosít a kezelésekre, de a gyakorlatban ez legtöbbször bizonyos feltételekhez kötött. A garancia rendszerint azt jelenti, hogy ha a szőr visszanő, a klinika az adott időszakon belül ingyenes vagy kedvezményes utánkezelést biztosít, feltéve, hogy az ügyfél rendszeresen részt vesz a karbantartó kezeléseken. Hormonális változások, életmód vagy egészségügyi tényezők miatt azonban a visszanövő szőr előfordulhat, ezért az élethosszig tartó garancia nem azonos az örök szőrtelenséggel.

Otthoni gép vagy klinikai kezelés?

Az utóbbi években egyre népszerűbbek az otthoni használatra szánt IPL és dióda lézer készülékek. Bár az induló költség magasabb lehet, hosszú távon költséghatékonyabbak, mint a rendszeres klinikai kezelések. Fontos, hogy a készülék rendelkezzen CE vagy FDA minősítéssel, megfelelő hullámhossz-tartománnyal, energiakibocsátással és hűtőrendszerrel.

A kezelés gyakorisága mind az IPL, mind a dióda lézer esetén csökkenhet, amikor a szőr már kikopott; bizonyos otthoni gépeknél elég ritkábban villantani, míg a klinikai kezeléseknél az ütemezés szigorúbb, előírt protokoll szerint történik.

Melyik módszer a jobb?

A gyorsabb és tartósabb szőrcsökkenést keresők számára, különösen testfelületeken és sötét szőr esetén, a dióda lézer általában előnyösebb. Az IPL olcsóbb és otthoni használatra is elérhető, de több kezelést igényel, és az eredmény kevésbé tartós. Világos szőrnél egyik módszer sem garantál teljes szőrtelenséget, ilyenkor kiegészítő módszerek, például elektrolízis is szóba jöhetnek.

A dióda lézeres szőrtelenítés vagy IPL kiválasztásakor figyelembe kell venni a bőrtípust, a szőrszínt, a kezelési protokollt és az elvárt tartósságot. Az otthoni gépek hosszantartó használata gazdaságos lehet, de mindig ellenőrizni kell a biztonsági és hatékonysági paramétereket. Az élethosszig tartó garancia ritkán jelent valódi örök szőrtelenséget, gyakran csak a rendszeres karbantartó kezelésekre vonatkozik. Ez azonban nem megterhelő, s egyáltalán nem olyan gyakoriságú, mint a többi szőrtelenítési formák esetében. Tudományos vizsgálatok szerint a dióda lézer gyorsabb és tartósabb eredményt biztosít, de a legjobb választás mindig az egyéni igények és körülmények függvénye.

Félmilliós büntetés járhat, ha ezt nem jelented a nyugdíjbiztosítónak!

Kevesen tudják, de a nyugdíjbiztosítási bejelentési kötelezettség elmulasztása akár félmillió forintos bírságot is vonhat maga után. Ha nem vagy csak késve jelented a változásokat, komoly kellemetlenségekkel, súlyos pénzbüntetéssel szembesülhetsz.

A törvény szerint több esetben is kötelező a nyugdíjbiztosítási bejelentési kötelezettség teljesítése. Ilyen például a lakcím vagy tartózkodási hely változása, a bankszámlaszám módosítása, ahová a nyugdíjat utalják, vagy akár a név és családi állapot változása – legyen szó házasságról vagy válásról.

Van még kérdésed? Ügyfélszolgálatunkhoz bátran fordulhatsz, 48 órán belül segítünk!

Szintén jelezni kell a tanulmányokkal, foglalkoztatással vagy kereső tevékenységgel kapcsolatos változásokat. A külföldi tartózkodás, hosszabb távollét, sőt még a letartóztatás vagy szabadságvesztés ténye is bejelentésköteles.

Ha ezeket nem vagy csak késve jelented, a bírság akár 500 ezer forint is lehet. Ezért nagyon fontos, hogy minden változást időben közölj a nyugdíjbiztosítási szervekkel.

Természetesen léteznek méltányossági lehetőségek is, de nem érdemes a szerencsére bízni a dolgot. A pontos törvényszöveget és a részletes tudnivalókat megtalálod korábbi cikkünkben ITT.

A nyugdíjbiztosítási bejelentési kötelezettség betartásával nemcsak a bírságot kerülheted el, hanem biztosíthatod, hogy a nyugdíjfolyósítás zökkenőmentes legyen.

További tartalmakért kövess minket TikTokon és Youtubeon is!

Ha így szaporítod az orchideát, bőséges virágfürtökkel hálálja meg: a kertészetek módszere

Egy fehér vázában rózsaszín orchideák

Az orchidea nem véletlenül a szobanövények királynője. A virágai olyan látványt nyújtanak, mintha valaki direkt a nappalidba tervezte volna őket dísznek. És tudod mi a legjobb? Az, hogy nem kell mindig újabb drága példányokat venni a boltban, mert az orchidea szaporítása otthon is működik és sokkal egyszerűbb, mint gondolnád.

Mikor érdemes nekilátni?

Az időzítés a titok nyitja. Az orchidea szaporítása akkor megy a legkönnyebben, amikor a növény már befejezte a virágzást és épp pihenőt tart. Ilyenkor nem kell energiát fordítania a virágok megtartására, így bírja a strapát, amit egy kis ‘családbővítés’ jelent. A túl fiatal vagy még gyenge példányokat jobb békén hagyni, előbb erősödjenek meg.

Ügyfélszolgálatunk ingyenesen segít szobanövény ügyekben is. 48 órán belül válaszolunk! Na nem csak ebben a témában!

A kertészetek trükkje: tőosztás

A profik nem pepecselnek: ha elég nagy és erős a növény, egyszerűen kettéválasztják. Ehhez óvatosan ki kell emelni a cserépből és szétosztani a gyökérlabdát úgy, hogy mindkét résznek maradjon pár egészséges hajtása. Ez a módszer gyors és biztos. Ha így csinálod, az új példány is hamar belerázódik és a következő szezonban már illik megmutatnia, mit tud. Az orchidea szaporítása így tényleg profi szinten működik és ha elég gondosan csinálod, elrontani sem tudod.

Így kezdődik az orchidea szaporítása: óvatosan, gondosan és semmi baj nem lesz!

Kezdők kedvence: a keiki

Ha nem teljesen bízol magadban, figyeld a virágszárat! Gyakran megjelenik rajta egy mini orchidea, amit keikinek hívnak. Ez egy pici, teljes értékű növény, ami csak arra vár, hogy gyökeret eresszen. Ha már van 2-3 centis gyökere, egyszerűen leválaszthatod és külön cserépbe ültetheted. Ez talán az orchidea szaporítási módszerek legkevesebb rizikóval járó metódusa.

Hogyan lesz belőle virágtenger?

A nagy titok: nem szabad túlöntözni! Az orchidea gyökerei utálják, ha áll a víz. Ezért ültess laza, fakéreges közegbe és öntözd inkább kevesebbszer, de alaposan. Világos helyet keress neki, de a perzselő déli napot kerüld. Ha van egy kis extra tápoldatod, az is jöhet: hidd el, a virágfürtökkel majd bőségesen visszafizeti. A levegős környezet és a megfelelő páratartalom is csodát tesz: ha száraz a lakásod, egy egyszerű párologtató is segíthet.

Miért éri meg próbálkozni?

Az orchidea szaporítása nemcsak izgalmas kísérlet, hanem jóleső sikerélmény is. Kevés dolog dobja fel annyira a napot, mint amikor ránézel a nappalidban álló új saját nevelésű orchideádra, és tudod: ezt te csináltad. És amikor végre telepakolja magát virágokkal, az olyan érzés, mintha az egész lakás pezsgőt bontana a tiszteletedre. De már önmagában is az is elég, ha a szomszédasszony irigykedő pillantásokkal néz az ablakpárkányodra, nem? Ha eddig úgy gondoltad, az orchidea túl kényes, most itt az ideje kipróbálni, mert hidd el, ha jól bánsz vele, meg fogja hálálni.

Külföldről rendeltél? Ingyen hívható ez a szám, ha problémád van – magyar ügyfélszolgálatossal beszélhetsz

Csalók az online piactereken: idős ember telefonon diktálja be a bankkártyája titkos kódját

Külföldről rendeltél egy terméket, de nem az van a csomagban, amit vártál? Esetleg sérült és visszaküldenéd, csakhogy a cég nem reagál az e-mailekre? Ha te is úgy jártál, mint sok olvasónk, hogy nem tudod felvenni a kapcsolatot a céggel vagy nem akarnak cserét, akkor cikkünkből most kiderítheted, hogy hol élhetsz panasszal. Külföldi cég esetén így történik a fogyasztóvédelem panasz bejelentésének a menete.

Ingyenes fogyasztóvédelmi tanácsadás mindenkinek

Aki szeret online vásárolni, az jó, ha tudja, hogy ingyenes tanácsot a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületénél kérhet, ezen a telefonszámon: +36 80 496 001, illetve e-mail címen: info@fome.hu.

Ez egyébként bármilyen fogyasztóvédelmi probléma esetén jól jöhet és, ha tanácstalanok vagyunk, hogy mit lehet vagy mit nem lehet tenni bizonyos helyzetekben, akkor érdeklődjünk a fenti telefonszámon. 

Ez a külföldi fogyasztóvédelem panasz bejelentésére szolgáló telefonszáma

Amennyiben valakinek külföldi céggel szemben merül fel fogyasztói panasza, az Európai Fogyasztói Központ segít a panasz megoldásában. De fontos tudni, hogy a Központ csak az EU-s országokban, az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában honos vállalkozással szemben tud a panaszkezeléssel kapcsolatban segíteni. 

Magyar céggel vagy vállalkozással szemben felmerült panaszt a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál/Főosztálynál lehet tenni. Ide tartoznak a megrendelt áruval kapcsolatos problémák vagy, ha például egy villanyszerelést végző vállalkozással van probléma.

Tehát külföldi cég esetén is külön kell választani, hogy van olyan hatóság, amely végigviszi a panaszkezelést, de bizonyos esetekben csak tanácsot tud adni a lehetséges megoldási lehetőségekről és fórumokról.

Az Európai Fogyasztói Központ tehát az EU-n kívüli, illetve az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában lévő cégekkel szemben tudja végigvinni a panaszkezelést.

A Központhoz az alábbi elérhetőségeken lehet fordulni:

  • postai úton (Igazságügyi Minisztérium – Európai Fogyasztói Központ; 1357 Budapest Pf. 2.),
  • e-mailen (info@magyarefk.hu),
  • telefonon a 06-1-896-77-47-es számon.

Igen, sajnos pont a legnépszerűbb cégekkel szemben (AliExpress, Temu, Wish) nem tud érdemben cselekedni az Európai Fogyasztóvédelmi Központ.

A témában természetesen kérdezheted Ügyfélszolgálatunkat is, ahol kollégáink két munkanapon belül válaszolnak!

Mi a teendő, ha EU-n kívülről rendeltél?

Sokan rendelünk az USA-ból és nyilván Kínából az olcsó árak és hatalmas választék miatt, amivel addig nincs is probléma, ha az van a csomagban, ami az elképzelésünknek megfelelő.

Sajnos az EU-n kívüli cégek (pl. AliExpress, Temu, Wish) esetében nincs közvetlen fogyasztóvédelmi szerv, amely rákényszeríthetné a kereskedőt a teljesítésre. Ilyen eset volt például, amikor ingyen tabletet ígértek, majd kiderült, hogy vásárláshoz és egyéb feltételekhez kötötték az ajánlatot.

Mik a lehetőségek a szóban forgó cégek esetében? Bankkártyás fizetés esetén lehet kérni, hogy a bank vonja vissza a tranzakciót. Ha nem azt kaptuk, amit kértünk vagy az eladó nem reagál, nincs nagyon más út.

A Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztálya tanácsadásban, tájékoztatásban tud segíteni, közvetlenül külföldi céggel szemben nincs jogérvényesítő erejük.

Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat