Nyitólap Blog Oldal 49

Ezt tedd az elvirágzott cserepes jácint hagymájával, és újra dús virágba borul

Színpompás, virágba borult jácintok a kertben

A cserepes jácint az a növény, amelyet minden tavasszal megveszünk a szupermarketekben, mert csak pár száz forint, hogy illatozzon az asztalon, aztán amikor szerencsétlen elvirágzik, egy darabig még nézegetjük, majd jön a nagy kérdés: most akkor mi legyen vele? Kidobni mégiscsak szívszorító, de ha csak úgy ott hagyjuk száradni a cserépben, az sem a leghatékonyabb módszer. Mi a megoldás? Egy kis odafigyeléssel jövőre is tündökölni fog, csak tudni kell, hogyan kell bánni vele. Mutatjuk, mit tegyél, hogy az elvirágzott jácint hagymája újra virágot hozzon.

Ne temesd el élve – még van dolga!

Amikor a jácint elvirágzik, az első ösztönös gondolat az lehet, hogy megszabaduljunk a már nem túl dekoratív növénytől. De a hagymának még dolga van! A levélzet ugyanis nemcsak dísznek marad ott, hanem azért, mert ebben az időszakban a hagyma visszavonja az összes tápanyagot, hogy elraktározza a következő szezonra. Ha ilyenkor levágjuk a leveleket vagy kidobjuk a növényt, olyan, mintha egy sportolótól megvonnánk az edzést és az ételt a következő verseny előtt, úgy, hogy lehet ő lenne a bajnok a végén. A legjobb, ha továbbra is öntözzük mérsékelten és hagyjuk, hogy a levelek szépen maguktól elszáradjanak. Ha a növény már nem zöld, hanem teljesen besárgult, akkor lehet levágni,  ekkor már biztosak lehetünk benne, hogy minden energiát visszavont a hagyma.

Téli álom: hová kerüljön az elvirágzott jácint hagymája?

Ha nincs kerted, vagy egyelőre nem akarod kiültetni a hagymát, akkor sincs veszve semmi. A jácint hagymáját száraz, hűvös helyen kell pihentetni, hogy a következő szezonra újra életre kelhessen. Egy papírzacskó vagy egy kis doboz tökéletes megoldás, de fontos, hogy ne legyen nedves környezetben, mert akkor könnyen penészedhet. A legjobb, ha egy sötét kamrában vagy egy szellős helyen tároljuk, ahol a hőmérséklet nagyjából 10-15 fok körül van. A hűtő alsó polca is megoldás lehet, de akkor ne rakjuk almák és más etilént kibocsátó gyümölcsök mellé, mert azok meggátolhatják a virágzását. Meg különben is, kötve hiszem, hogy valakinek pont erre van hely a hűtőjében…de, hátha!

jácint hagymája rózsaszín cserépben az ablakban

Ha van kerted, ültess! Ha nincs, add tovább!

A jácint igazi szabadságvágyó növény, amely sokkal boldogabb lesz a kertben, mint egy dobozban várakozva. Ha van kerted, ősszel ültesd ki a hagymát egy napos vagy félárnyékos helyre, ahol jó a vízelvezetés, mert a jácint nem rajong a pocsolyákért. A hagymát nagyjából 10-15 cm mélyre kell ültetni és érdemes egy kis komposztot is keverni a földhöz, hogy megkapja a szükséges tápanyagokat.

Ha viszont nincs kerted és az erkélyed is tele van cserepekkel, még mindig van egy mentőötlet: add tovább! Nagymamák, kertészkedő rokonok, sőt akár a szomszéd néni is boldogan befogadja a jácint hagymáját és kiülteti a kertjébe. Érdemes körbekérdezni, mert könnyen lehet, hogy valaki önként jelentkezik a jácintod megmentésére, így te is megúszod a tárolási gondokat, a növény pedig kap egy új esélyt a virágzásra.

Milyen növényről olvasnál még szívesen? Írd meg ügyfélszolgálatunknak! Ingyenes, és két napon belül válaszolunk!

Jövőre se hagyd ki a virágözönt!

A jácint hagymája egy kis gondoskodással bármilyen lakásból vagy kertből újra és újra előbukkanhat tavasszal. Ha nem dobod ki, hanem helyesen tárolod, kiülteted, vagy továbbadod egy lelkes kertbarátnak, akkor jövőre is élvezheted az illatos virágait, ráadásul teljesen ingyen, hiszen már ott van nálad a következő szezon csodája, csak meg kell adnod neki az esélyt. Szóval legyél okosabb, mint az impulzusvásárlók, és kezeld úgy a jácintot, mint egy hosszú távú befektetést a tavaszi örömökbe! 

Fontos határidőre figyelmeztet a NAV, ezt minden adózónak tudnia kell

óra áll egy asztalon papírhalom közepén
óra áll egy asztalon papírhalom közepén

Már elérhető az adóbevallás tervezet, amelyet a NAV nyilvántartásában szereplő adatok alapján automatikusan elkészít az adózók számára. Az szja-tervezeteket kétféleképpen is áttekinthetjük, mutatjuk milyen fontos teendőket ne mulasszunk el és milyen határidőket kell jól bevésni az adóbevallással kapcsolatban.

Hol található az adóbevallás tervezet?

Természetesen online és postán is hozzá lehet jutni az adóbevallás tervezetekhez.

Elektronikusan 2025. március 15-től érhetők el a tervezetek az eSZJA Portálon keresztül, ügyfélkapus belépéssel. Ez azt jelenti, hogy okostelefonon vagy tableten keresztül is ugyanúgy elérhetők a személyi jövedelemadó tervezetek és ezekkel az eszközökkel is szerkeszthetők, elfogadhatók, tehát akár a buszon ülve is beadhatjuk az adóbevallást.

Aki nem rendelkezik elektronikus tárhellyel, annak postán küldi a NAV az adóbevallás tervezetet. 

Fontos, hogy 2025. március 17. után az adóbevallási tervezet kizárólag személyesen, a NAV ügyfélszolgálatain kérhető és vehető át 2025. május 20-ig. 

Eszja 2025: ezek a fontos határidők az adóbevallás tervezet áttekintését követően

Valójában nagyon egyszerű: ha valaki egyetért az adóbevallási tervezettel, akkor nincs vele egyéb teendő. 2025. május 20-ával érvényes bevallásává válik. 

Ha valaki nem ért egyet a bevallási tervezet adataival, akkor a tervezetet az elektronikus felületen módosítania kell és ezt követően lehet beadni.

Az eSZJA-portálon keresztül az online felületre belépve a „Bevallás 2024. évről” csempe jelzi a bevallás állapotát. Itt az „Átnézem” gombra kell kattintani, így láthatóvá válik a bevallás. A módosítás, kiegészítés gombot választva megnyílik a kitöltőprogram. 

A szükséges módosításokat, kiegészítéseket el kell menteni, majd kiválasztani azt, hogy „Tovább a beadáshoz”, és a „Beadás” gombra kattintani!

Ezzel lesz beküldve a NAV-hoz a módosított/elfogadott tervezet.

Ilyenkor azt kell figyelni, hogy a bevallás státusza „Beadott” legyen, a Profil oldalon a státusz alatt pedig az „Ön sikeresen beküldte az adóbevallását” felirat szerepeljen.

Aki nem módosítja, nem egészíti ki a tervezetet, annak is automatikusan adóbevallássá válik 2025. május 20-ával, csak nem lesz alkalma javítani az esetleges hibákat.

Mi a teendő, ha levélben kaptam az adóbevallás tervezetet?

Még egyszerűbb a dolog: ha egyetértünk a papír alapon megkapott bevallási tervezettel, akkor azzal nincs teendő, azaz nem kell sem aláírni, sem visszaküldeni. 

Ha viszont valaki nem ért egyet a postán megküldött bevallás tartalmával, akkor a 24SZJA-bevallást kell benyújtani 2025. május 20-ig, mivel a papír alapon kapott tervezetet nem lehet kijavítani.

A 24SZJA-nyomtatvány elérhető az “Adóbevallás készítése 2024” linken, ahol elektronikus hozzáférés nélkül is lehet használni a nyomtatványkitöltő programot, vagy az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramon keresztül lehet kitölteni a 24SZJA nyomtatványt.

Egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelők és áfás magánszemélyek

Az őstermelők, az áfás magánszemélyek, a 2024-ben szja szerint adózó egyéni vállalkozóknak önállóan kell bevallást benyújtaniuk, amit megtehetnek az adóbevallási tervezet kiegészítésével és benyújtásával is. Ezekben az esetekben a tervezetet azokkal az adatokkal kell kiegészíteni, amelyről a NAV-nak nincs információja. 

Elakadtam, nem találom a bevallási tervezetet és nem értem mit kell kitölteni

Szükség esetén a bejelentett adatokat lehet egyeztetni, illetve bármilyen a bevallással kapcsolatos kérdést fel lehet tenni a NAV Infóvonalán, amely elérhető a 1819-es telefonszámon, ott pedig a 2. menüpontot kell választani. Ehhez azonban kell egy ügyfél-azonosító szám (PIN-kód), amelyet ún. TEL-nyomtatványon lehet kérni.

Vagy pedig személyesen lehet egyeztetni bármelyik NAV ügyfélszolgálati irodában.

De természetesen további kérdések esetén a Hóvége Ügyfélszolgálatát is érdemes keresni, ahol kollégáink két munkanapon belül válaszolnak!

Nehogy elfeledkezzünk arról, hogy az adó 1+1 százaléka is felajánlható civil szervezetek, illetve egyházak számára. A személyi jövedelemadó 1%-át bármilyen nemes célra ajánlhatjuk, miközben, ha ezt nem tesszük meg, a fel nem ajánlott 1% az államkasszában marad, így a kormányra marad a döntés, hogy mire költi ezt a pénzt.

Forrás: nav.gov.hu

Családtámogatás vagy ügyes pénzcsorgatás? Ki matekozik jobban az új rendszerben?

A jó hírek gyorsan terjednek. Kérdés, hogy ez valóban az-e. Az „új családtámogatás” óriási lyukat üt a költségvetésbe, jelenleg pedig olyan pénzt ígérnek, ami nincs. Örülünk?

A csurgatás, cseppentgetés igazi hungarikum. Máshogy, ugye, nehéz a boldogulás – jól van ez így? Mindenesetre az ügyfélszolgálatos ott segít, ahol tud:

– Hallottam a jó híreket, hogy a miniszterelnök úr átszervezi a családtámogatást. A helyzet az, hogy én háromgyerekes családapa vagyok, és …

– Három gyerek után 33 ezer forintot írhat le az adójából, az közel 100 ezer forint.

– Na de hát épp ez az, mert három nőtől van ez a három gyerek. És most ugye az asszonyok kapják a fejenként csak 10.000 forintot. Érdemes lenne megbeszélnem velük, hogy mégis én kapjam, és akkor én is vissza tudok nekik többet csurgatni, cseppenteni a jövőben.

– Na, 2026-tól ugye ez duplázódik. Így az ön volt feleségei csak 20-20 ezer forintot írhatnának le, de ön közel 200 ezer forintot tudna leírni, szóval a visszacsorgatás az egy jó megoldás. Így lehet win-win a szituáció. Win-win-win-win. Illetve ha a gyerekeket is számolom, akkor win-win-win, win-win-win-win.

Kérdése van a családi adókedvezményről? Keresse ügyfélszolgálatunkat, kollégáink ingyen és 48 órán belül válaszolnak.

Új családtámogatás – win?

Miről is van szó? Tavaly nyáron jelentették be, hogy a kormány 2025-től megduplázza a családi adókedvezményt. Az emelés két lépcsős lesz, az elsőre 2025. július 1-jén kerül sor, majd a 2026. január 1-jeivel kétszeresére növelik a gyerekek után járó adókedvezményt. Számokban:

Az első emelés után a családi kedvezmény

  • 1 gyerek esetén 100 000 forint,
  • 2 esetén 200 000 forint,
  • 3 és minden további gyermek után 330 000 forint lesz.

Ami az összegeket illeti, 1 gyerek után 15.000 forint, 2 gyerek után összesen 60.000 forint (30-30), 3 és minden további gyermek után 49.500 forint maradhat a családoknál. Ha 3 gyermekkel számolunk, összesen akár 148.500 forint spórolható meg.

A második emelés után

  • 1 gyermek esetén 133.340 forint,
  • 2 esetén 266.660 forint,
  • 3 és minden további gyerek esetén 440.000 forint

Vagyis 1 gyerek után 20.000 forinttal, 2 után összesen 80.000 forinttal (40-40) több maradhat a családi kasszában. 3 vagy több gyerek esetén 66.000 forinttal kalkulálhatunk, így pl. egy háromgyermekes családnál ez az összeg 198.000 forint is lehet.

Korábbi cikkünkben már írtuk arról, hogy ez nem feltétlenül egy win-win szituáció. Mivel a kedvezmény jövedelemarányosan kis mértékben növekszik, az infláció és a béremelkedés miatt a családok költségvetésén alig javít.

Mivel jár a gyülekezési törvény megsértése? Bírság, eljárás – és mi jön még?

felállított kordonok

A gyülekezési törvény módosítása óriási hatással van alapvető jogaink gyakorlására. Mit jelent ez? Röviden: mostantól nem tüntethetsz szabadon. Szinte egy tollvonással kihúzták a jogot, hogy kimenj az utcára és elmondd, ha bajod van. Ha mégis megteszed, a gyülekezési törvény megsértése pénzbírságot vagy akár komolyabb jogi következményeket is maga után vonhat.

A módosítás a 2018. évi LV. törvényt érinti. Konkrétabban: a változások szigorítják azokat a feltételeket, amelyek mellett tüntetést lehet szervezni. Az egyik legfontosabb módosítás, hogy a tüntetéseket a korábbi hosszabb határidő helyett már legalább 1 hónappal a tervezett időpont előtt be kell jelenteni.

Emellett a hatóságok szélesebb jogkört kaptak a demonstrációk megakadályozására vagy feloszlatására. Ha egy tüntetés a hatóság megítélése szerint „aránytalan sérelmet” okoz a közbiztonságra, a közlekedés rendjére vagy mások nyugalmára, azt könnyebben tilthatják be vagy oszlathatják fel. „Aránytalan sérelmet” – de kinek?

üres szobában fekete rajztábla, rajta tiltó jelzés

Mivel jár a gyülekezési törvény megsértése?

A következmények egyértelműen súlyosbodtak. Ha valaki engedély nélkül szervez tüntetést, vagy nem tartja be a hatóságok által előírt korlátozásokat, pénzbírságra számíthat: ez 150 ezer forinttól akár 500 ezer forintig is terjedhet. Ismétlődő vagy súlyos esetben szabálysértési vagy büntetőeljárás indulhat, amely akár elzárással is járhat. Sőt, az új szabályok értelmében a hatóságok gyorsabban és keményebben léphetnek fel azokkal szemben, akik az előírásokat nem tartják be.

Jogi tanácsot kérnél? Keresd ügyfélszolgálatunkat, kollégáink – szakértők bevonásával – ingyen és 48 órán belül válaszolnak.

A hatóságok jogköre is jelentősen bővült. A rendőrség már a tüntetések előkészítő szakaszában is fokozott ellenőrzést végezhet, és a szervezőktől részletes dokumentációt követelhet a résztvevőkről és a rendezvény lebonyolításáról. A tömegoszlatási eszközök használatánál is nagyobb a „szabadság”, beleértve a felszólítás nélküli beavatkozást, ha azt „a helyzet megkívánja”. Hab a tortán, hogy a demonstrálók azonosítását arcfelismerő szoftverek is segíthetik, így a hatóságok már előre nyilvántarthatják, kik vesznek/vettek részt egy tüntetésen.

Mindez azt jelenti, hogy a tüntetések szervezése és lebonyolítása ma már sokkal kockázatosabb, mint korábban. A szabályok világosak. A következmények súlyosak. Hogy miért állunk ki, az rajtunk múlik.

Akár másnap fogadhat a háziorvos, ha kiváltod ezt a kártyát – pár száz forintba kerül!

Orvos ül az íróasztalnál, receptet ír az egyik betegének

Kellemes várószoba, ahol a várokozási idő a lehető legrövidebb, nincs sorszámhúzás és akár már másnap fogadnak – úgy hangzik, mintha egy magánorvosi rendelőbe jelentkeznénk be, ugye? Pedig nem, a szolgáltatás díjmentes, csupán egy plasztikkártyát kell kiváltunk, a legtöbb esetben igencsak jelképes összegért. Mennyiben segíti ez az ellátást, kinek éri meg az Erodium kártya igénylése? Mutatjuk a válaszokat.

Az Erodium egy online előjegyző és betegirányító rendszer, ami a háziorvosok és a páciensek dolgát is megkönnyíti. A beteg tudni fogja, mennyi a várakozási idő a rendelőben, az orvos és a nővér pedig koncentrálhatnak a munkájukra. Nem lesz vita a páciensek között, hogy ki érkezett előbb, vagy miért látnak el valakit soron kívül, a rendszer mindenkit eligazít.

Hogyan működik az Erodium?

A rendszer használatához a beteg egy QR-kódos kártyát kap, amellyel bejelentkezhet a váróban lévő terminálon, jelezve az orvosnak, hogy megérkezett. Az Erodium kártyához egy webfiók is tartozik, amelybe felveheti, hogy milyen panaszai, tünetei vannak, adatokat rögzíthet (pl. testsúly, vérnyomás, vércukorszint).

Kérdése van valamilyen egészségügyi ellátással kapcsolatosan? Keresse ügyfélszolgálatunkat, kollégáink ingyen és 48 órán belül válaszolnak.

A webfiókon keresztül gyakorlatilag mindent el lehet intézni: a kártya tulajdonosa ellenőrizheti, hogy az orvosa mikor rendel, ki helyettesíti, ha szabadságon van, továbbá foglalható időpont, kérhető recept és leletkiértékelés. Az időpontfoglalás orvosi és nővéri ellátásra is elérhető, így pl. vércukor-ellenőrzés vagy kötözés esetén az asszisztens is fogadhatja a betegeket. Pozitívum még, hogy a rendszerben bizonyos prioritások is beállíthatók, pl. a várandósok előrébb kerülhetnek.

szolnoki rendelőben terminál az Erodium rendszerrel
Kép forrása: Dr. Dobi Ákos oldala

Erodium kártya igénylés

Az Erodium kártyát a páciens a háziorvosi rendelőben igényelheti és ott is állítják ki. A kártya átvétele után a páciens regisztrál az Erodium rendszer online felületén, ahol aktiválja a személyes webfiókját. Innentől előzetesen rögzítheti egészségügyi adatait, tüneteit, időpontot foglalhat és telemedicinális ellátást is igénybe vehet.











A rendszert használó orvosok listája és a hozzájuk tartozó rendelési idő itt olvasható. És hogy mik a tapasztalatok? Dr. Dobi Ákos, szolnoki háziorvos a következő előnyöket sorolja fel:

  1. „Megszűnt a sorszámozás. Nem kevés időnket vette el, hogy kerestük, hívtuk a nyolcast. Most ez megszűnt, a rendszer név szerint szólít mindenkit.”
  2. „Mivel a terminálon bejelentkezett betegek listáját folyamatosan figyeljük a monitorunkon, azzal is sok időt spórolunk, ha idejekorán szólítjuk a következő beteget, akinek van ideje felállni, az ajtó elé jönni, és megvárni, amíg az nyílik.”
  3. Injekcióra, kontroll vérnyomás mérésre, vércukor vizsgálatra, kötözésre visszajáró betegeinknek is érkezéskor be kell jelentkezniük a terminálon, sőt azoknak is, akik lementek a gyógyszertárba kiváltani a beadandó injekciót, és visszaérkeztek. (Ilymódon kopogásnak nincs helye!) Nyilvánvaló, hogy ez utóbbi betegeknek nem kell újra végig várni a sorukat, de azt sem ígérhetjük, hogy azonnal következnek, kis türelmet mindenkitől kérünk. Ha a rendszerben látjuk, hogy az adott beteg visszaérkezett (azaz ismét be van jelentkezve), a nővér a kezelőben, idejéhez mérten soron kívül szólítja.
  4. „Tekintettel arra, hogy a betegeket 3 helyiségbe tudjuk hívni (rendelő, vetkőző, kezelő), bizonyos esetekben idős, vagy bármilyen más okból lassú beteget a vetkőzőbe szólítjuk, ahol kényelmesen, senki által nem sürgetve készülhet a vizsgálatra, de ez alatt mi a rendelőben akár több beteget is el tudunk látni.”

Mennyibe kerül a kártya?

Rendelőnként változik, az árakat a rendelők a saját körülményeikhez igazítják. Pl. Dr. Dobi Ákos rendelőjében a kártya ára 300 forint, érvényességi idő nélkül. Dr. Stunya Edina rendelőjében családonként 500 forintért igényelhető, az elvesztett kártya pótlása pedig 2000 forintba kerül. A pontos árért érdemes a saját háziorvosánál érdeklődni.​

12 kérdéses ügyintézős kvíz: ÜPO, SZÜF, KAÜ – Te tudod, mit jelentenek?

A Magyar Államkincstár bejárata
A Magyar Államkincstár bejárata

Nem könnyű eligazodni a rövidítések erdejében, rengeteg betűszóval találkozunk a mindennapokban. Teszteld a tudásod, te mennyire értesz hozzájuk!

/12
idős emberek laptop előtt ülnek

Rövidítések és ügyintézés kvíz

Mennyire ismered a hétköznapokban használatos rövidítéseket? Teszteld a tudásod!

1 / 12

Mi az az ÜPO?

2 / 12

Minek a rövidítése az EKHO?

3 / 12

Mi az az EAK rendszer?

4 / 12

Mi az a JTM?

5 / 12

Minek a rövidítése az ÁFA?

6 / 12

Minek a rövidítése a TGYÁS?

7 / 12

Minek a rövidítése az EBKM?

8 / 12

Mi az a HU-GO rendszer?

9 / 12

Minek a rövidítése a KAÜ?

10 / 12

Minek a rövidítése az ÚMFT betűszó?

11 / 12

Minek a rövidítése a SZÜF?

12 / 12

Milyen intézmény az OGYÉI?

Eredményed

0%

Kérdéseid vannak ügyintézéssel kapcsolatban? Keresd a Hóvége Ügyfélszolgálatot, ahol munkatársaink gyorsan és díjmentesen segítenek!

Korábbi kvízeinkből:

Szülők, figyelem! Közeleg az általános iskolai beiratkozás, itt vannak a határidők és a tudnivalók

iskola táska bekészítve az évkezdéshez
iskola táska bekészítve az évkezdéshez

Idén április 10-én és 11-én lesz a tanköteles korú gyerekek számára az általános iskolai beiratkozás a 2025/2026-os tanévre. Milyen papírokat készítsünk össze, hogyan intézzük a lehető leggördülékenyebben ezt az egyébként is izgalmakkal teli, mérföldkövet jelentő eseményt? Összegyűjtöttük a beiratkozással kapcsolatos fontos tudnivalókat, amelyekkel senkit nem ér felkészületlenül az ügyintézés. És természetesen szokás szerint azt is lépésről lépésre mutatjuk, hogy mi az általános iskolai beiratkozás menete.

Kinek kell most beiratkozni az iskolába?

Azoknak a tanköteles korú gyerekeknek, akik 2018.09.01 és 2019.08.31. között születtek, függetlenül attól, hogy jelenleg középső, vagy nagycsoportba járnak-e és hogy korábban hány évig részesültek óvodai nevelésben- szerepel az Oktatási Hivatal oldalán.

Lehet-e halasztást kérni?

A gyermek hatodik életévének betöltése után a tankötelezettség megkezdésének halasztását kizárólag egy alkalommal és egy nevelési évre lehet kérelmezni a sajátos nevelési igényű (SNI), illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) gyermekek esetében (is).  Ha a gyermek augusztus 31. napjáig a hetedik életévét is betölti, a tankötelezettség megkezdése tovább már nem halasztható, a hétéves gyermeknek szeptember 1. napjával mindenképpen meg kell kezdenie tankötelezettségének teljesítését.

A halasztási kérelmeket január 18-ig lehetett leadni, aki esetleg ezt elmulasztotta, mert nem kapta meg az erre vonatkozó szakértői véleményt, annak külön kérvényt kell benyújtani az Oktatási Hivatalhoz arról, hogy gyermeke még egy évet maradjon az óvodában.

Választott vagy körzetes iskola?

Az oktatási törvényben foglaltak szerint minden családnak lehetősége van nem a körzetes iskolába íratni a gyereket, hanem választott iskolába. Amennyiben viszont a választott iskola nem veszi fel a gyereket, akkor a körzetes iskolába kell beíratni. Fontos tudni, hogy a választott iskola nem köteles a körzetén kívül eső gyerekeket felvenni, a körzetes iskola viszont köteles fogadni a körzetébe tartozó tanulókat. 

A sajátos nevelési igényű gyerekek esetében más a helyzet. Ott eleve készül egy szakértői vélemény és az abban kijelölt iskola köteles felvenni a gyerekeket.

Az általános iskolai beiratkozás menete

Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy a következő tanévre, azaz a 2025-ös általános iskolai tanévre történő beiratkozás 2025. április 10-én és 11-én lesz. 

A beiratkozást a szülő vagy törvényes képviselő kezdeményezheti. Fontos tudni, hogy a beiratkozási dokumentumokat mindkét szülőnek alá kell írnia és kötelező a személyes megjelenés, illetve adategyeztetés a beiratkozás során.

A beiratkozás kétféleképpen intézhető:

1. Személyes ügyintézés

A személyes ügyintézéshez az alábbi dokumentumok szükségesek, amelyeket az iskola titkárságán kell leadni vagy bemutatni:

  • Gyermek személyazonosító igazolványa vagy születési anyakönyvi kivonata
  • Lakcímkártya
  • TAJ-kártya
  • szakértői vélemény a sajátos nevelési igény megállapításáról
  • Szülői felügyeletről szóló nyilatkozat (mindkét szülő által aláírva)
  • Életvitelszerű ottlakásról szóló nyilatkozat (mindkét szülő által aláírva)
  • Etika/hit- és erkölcstan választására vonatkozó nyilatkozat (mindkét szülő által aláírva)
  • Adatlap (mindkét szülő által aláírva)

2. Elektronikus úton

Elektronikus úton a Kréta rendszeren keresztül történik az általános iskolai beiratkozás. A felületre itt lehet belépni, majd a következik a személyes adatok kitöltése. Ha ezzel megvagyunk, jön a gyereknek választott iskola megjelölése (körzetes vagy választott).

Emellett itt lehet nyilatkozni a gyermek nemzetiségi oktatásáról, a napi étkezéséről, hogy az etika vagy hit-erkölcstan tárgyat választottuk számára és azt is, hogy melyik hozzátartozó viheti el az iskolából a gyereket.

A beiratkozás napján azonban kötelező a szülőknek személyesen megjelenni az iskolában, nem lehet a teljes folyamatot csak online intézni.

A beiratkozás eredményéről írásban kapnak értesítést a szülők, amely a Kréta rendszeren belül elérhető.

Maradt még kérdésed? Keresd Ügyfélszolgálatunkat és segítünk!

Mennyi a nettó álláskeresési járadék? Ennyi pénz jár neked valójában

álláskeresés Budapesten
álláskeresés Budapesten

Magyarországon a munkanélküli segély, vagyis az álláskeresési járadék maximális időtartama 90 nap. Összege 2025-ben a munkanélkülivé válást megelőző átlagbér 60%-a, de nem haladhatja meg a minimálbér napi összegét. Mennyit kap ebből kézhez az álláskereső? Létezik nettó álláskeresési járadék kalkulátor? Ha azt nem is tudunk mutatni, a kiszámításában segíthetünk.

Az álláskeresési járadék célja, hogy anyagi segítséget nyújtson az álláskeresés időszakában. Sok esetben ez a 90 nap nem elegendő ahhoz, hogy valaki megfelelő, képzettségéhez, szakmai tapasztalatához méltó állást találjon. A döntéshozók sajnos másként látják a helyzetet, ezért olyan alacsony a járadék összege és rövid a folyósítási ideje. Persze, lehet mondani, hogy aki akar dolgozni, az talál munkát – csak hát nem mindegy, milyet.

Így igényelhető az álláskeresési járadék

Az álláskeresési járadékot a lakóhely szerint illetékes járási (kerületi) kormányhivatal foglalkoztatási osztályán lehet igényelni. Az igényléshez szükségesek a következő dokumentumok:

  • személyazonosító okmányok (személyi igazolvány, lakcímkártya)
  • tajkártya
  • bankszámlaszám
  • az utolsó munkaviszony megszűnéséről szóló igazolás (kilépő papírok)

Az eljárás során az igénylőnek álláskeresőként kell regisztráltatnia magát a hivatalban, és a meglévő dokumentumokkal bizonyítania kell, hogy az elmúlt 3 évben legalább 360 nap munkaviszonya volt. A járadék napi összege nem haladhatja meg a minimálbér napi összegét. Január 1-jétől a minimálbér bruttó összege 290.800 forintra emelkedett, aminek a nettója (kedvezmények nélkül) 193.382 forint. Ezek alapján az álláskeresőknek 2025-ben naponta 9694 forint jár, amiből még levonják a 15% személyi jövedelemadót. A maximális napi nettó összeg tehát 8240 forint.

Nettó álláskeresési járadék kalkulátor – így számolhatod ki, hogy mennyit kapsz

Tegyük fel, hogy az álláskeresőnk 2022. szeptember 1-jén kezdett dolgozni és 2025. március 21-én végleg elhagyta a munkahelyét. Ha a hivatalos munkaszüneti napokat és a hétvégéket leszámítjuk, akkor összesen 644 munkanapot dolgozott le. (Egyéni szabadság, betegszabadság vagy egyéb távollét nincs benne a számításban. Természetesen ezek is fontosak, de a példa kedvéért egyszerűsítettünk.) Ez 2 év, 6 hónap és 20 nap.

​A KSH legfrissebb, 2024. decemberi adatai szerint a bruttó mediánkereset 560.900 forint volt. Számoljunk ezzel az adattal, mert közelebb van a valósághoz, mint az átlagkereset. A 560.900 forintból lejön a személyi jövedelemadó (15%) és a társadalombiztosítási járulék (18,5%), így a nettó bér 372.988. Mennyi álláskeresési járadék kapható ebben az esetben?

Ha az álláskereső bruttó fizetése 560.900 forint volt, akkor az álláskeresési járadék alapja ennek 60%-a, vagyis 336 540 forint. Azonban a jogszabály szerint a járadék összege nem haladhatja meg a minimálbér napi összegének megfelelő havi plafont, amely 2025-ben 290.820 forint. Mivel a számított összeg ennél magasabb, az álláskereső a járadék legmagasabb összegét kapja. A bruttó álláskeresési járadékból 15% személyi jövedelemadót (szja) vonnak le, így a nettó összeg kedvezmények nélkül 247.200 forint lesz havonta.

Hogyan számoljunk?

Az álláskeresési járadék bruttó összege a korábbi bruttó bér 60%-a, de nem haladhatja meg a 290.820 forintot. A bruttó járadékból 15% személyi jövedelemadót vonnak le, így a nettó összeg ennek 85%-a. A folyósítás időtartama a munkanélküliséget megelőző 3 évben ledolgozott napok számától függ: minden 10 ledolgozott nap után 1 nap járadék jár, de maximum 90 napig folyósítható.

Beszámítható a nyugdíjba a fizetés nélküli szabadság? A Nők 40-nél mi a szabály?

egy naptár közelről, rajta a miniatűr pihenőszék egy pici sárga kalapppal

Ezt mondja a Munka törvénykönyve: fizetés nélküli szabadság kötelezően biztosítandó a munkavállalónak, de ezt a szabadság előtt legalább 15 nappal jeleznie kell a munkáltatónak. Az Mt. arról is rendelkezik, hogy a dolgozó milyen esetekben és módon élhet a lehetőséggel, illetve rögzíti a munkáltatóra és a munkavállalóra vonatkozó szabályokat. Cikkünkben bemutatjuk, miként befolyásolja egy-egy ilyen időszak a nyugdíjat.

A Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 128–133. §-ai tartalmazzák a fizetés nélküli szabadságra vonatkozó rendelkezéseket. Fizetés nélküli szabadság a gyermek gondozása, hozzátartozó ápolása céljából, szülői szabadságként és méltányossági alapon adható ki. Az első három esetben a munkáltatónak nincs választása, kötelező biztosítania a munkavállaló kérésére, ha a dogozó ezen igényét legalább 15 nappal korábban jelezte. Ha a munkavállaló egyéb körülmények – pl. hosszabb külföldi utazás, tanulmányok, családi okok – miatt venne ki fizetés nélküli szabadságot, akkor a munkáltató mérlegelheti, hogy azt megadja-e vagy sem.

A fizetés nélküli szabadság alatt nem jár munkabér, és bizonyos esetekben a társadalombiztosítási jogviszony is szünetelhet (kivéve, ha a munkavállaló egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet).

Munka törvénykönyve: a fizetés nélküli szabadság feltételei és szabályai

A munkavállaló fizetés nélküli szabadságot vehet igénybe gyermeke gondozására a gyerek hároméves koráig, örökbefogadás esetén pedig 3 évig, vagy ha a gyermek idősebb, akkor 6 hónapig. Gyermekgondozási díj (gyed) vagy gyermekgondozást segítő ellátás (gyes) esetén a szabadság a támogatás idejére, utóbbi esetben a gyermek tízéves koráig jár.

Bizonyos esetekben a szabadság nem adható ki vagy megszűnik, pl. ha a gyermek halva születik, elhunyt (15 nap után), nevelésbe kerül vagy bentlakásos intézménybe helyezik (az elhelyezés napján). Szülés utáni szabadság esetén a minimális időtartam 6 hét. Fizetés nélküli szabadság jár hozzátartozó tartós ápolására is, ha az legalább 30 napig tart. Legfeljebb 2 évre adható ki. A tartós ápolást és annak indokoltságát a hozzátartozó kezelőorvosa igazolja.

Kérdezne a szabadságokról? Forduljon ügyfélszolgálatunkhoz, kollégáink ingyen és 48 órán belül választ adnak.

Fizetés nélküli szabadság és nyugdíj

A fizetés nélküli szabadság időtartama általában nem számít bele a nyugdíjba, mivel erre az időszakra nincs járulékfizetés, így szolgálati idő sem keletkezik. Vannak azonban kivételek. Ha a munkavállaló gyedet vagy gyest kap, akkor az az időszak szolgálati időnek minősül, mert a nyugdíjjárulékot az állam fizeti. Ezzel szemben, ha a munkavállaló hozzátartozója tartós ápolása miatt megy fizetés nélküli szabadságra, az nem számít bele a szolgálati időbe, mivel ebben az esetben nincs járulékfizetés.

A szolgálati idő hossza közvetlenül befolyásolja a nyugdíj összegét. Jó ezzel tisztában lenni: a fizetés nélküli szabadság alatt kieső időszak csökkentheti a nyugdíj mértékét. Ha ezt valaki ellensúlyozni szeretné, önként befizetheti a nyugdíjjárulékot.

A nők korkedvezményes nyugdíjába sem?

Farkas András nyugdíjszakértő, a nyugdijguru.hu alapítója a Nők 40 esetében a következőket mondja:

A fizetés nélküli szabadság tartama főszabályként nem számítható be a jogosító időbe. A gyermekneveléssel szerezhető jogosító időbe viszont beszámít a fizetés nélküli szabadság 30 napot meghaladó tartama, ha e szabadság az édesanyát a háromévesnél - tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermek esetén tizenkettő évesnél - fiatalabb gyermek gondozása vagy tízévesnél fiatalabb gyermek ápolása címén illette meg.

Panellakásban él? Akár 1 millió forintra is megbüntethetik, ha így tárolja a holmiját

magas panel épületek parkoló autókkal
magas panel épületek parkoló autókkal

Kevésbé ismert, hogy súlyos tűzvédelmi bírság szabható ki azért is, ha a társasházi folyosón teleltetjük a muskátlit. Akár 500.000 forint bírságot is kaphatnak azok a társasházi lakók, akik a folyosón tárolják a holmijukat, ezzel akadályozva a menekülési útvonal használatát vagy a tűzoltók munkáját. Nem csoda, hogy ilyen magas bírságot is kaphatunk, hiszen évente 5-6000 lakástűzhöz riasztják a tűzoltókat. Mutatjuk mit mond pontosan a jogszabály a közös helyiségeket érintő tűzvédelmi bírságról.

Mikor van tűzvédelmi ellenőrzés?

Tűzvédelmi ellenőrzésre az ún. magas épületek esetén kétévente kerül sor. A tűzvédelmi hatósági ellenőrzés felelőse a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. Ezen kívül külön bejelentésre is történhet ellenőrzés.

Az átfogó ellenőrzés időpontjáról egyébként legalább 5 nappal előbb értesítik a társasházat, illetve lakásszövetkezetet. Ez abból a szempontból fontos, hogyha a közös képviselő megfelelően és időben kommunikálja a lakókkal az ellenőrzést, akkor elkerülhetők a súlyos bírságok.

A hatósági ellenőrzésen a Tűzvédelmi Házirend és a tűzvédelemmel összefüggő egyéb iratok tanulmányozásán túl a menekülési útvonalakat és a közműfőelzárókat alaposan szemügyre veszik. Meggyőződnek a tűzoltó készülékek szabályos készenlétben tartásáról, a kötelező biztonsági jelek meglétéről, ellenőrzik, hogy elektromos helyiségben, liftgépházban, szemétledobó helyiségben nem történik-e tárolás. Figyelemmel vannak a vagyonvédelmi rácsok megfelelőségére is- összegzi a langlovagok.hu.

Mi minősül tűzvédelmi szabályszegésnek?

A vonatkozó jogszabály összesen 49 tűzvédelmi szabályszegést sorol fel, ebből kigyűjtöttük azokat, amelyek a leggyakrabban előfordulhatnak társasházak, “magas épületek” esetén.

A panelben, társasházakban, ahol 20 vagy akár 100 lakás is található egy épületben, a külön tulajdonú lakásokon kívül minden más a tulajdonostársak közös tulajdonát képezi. Ide tartoznak a folyosók, ha van, akkor a folyosón lévő szemétledobó, tároló-illetve szárító helyiségek is, továbbá a pince.

Sokan gondolhatják, hogy mégis kit zavar egy-egy virágállvány a folyosón, még jól is mutat a szürke egyhangúságban. Csakhogy elég, ha egyszer tűz üt ki és az állvány pont elzárja a menekülési útvonalat vagy a tűzoltók nem férnek oda a tűzcsaphoz. 

Önmagában egyébként nem szabálytalanság, ha kirakunk valamit a folyosóra, a lépcsőházba, vagy a tárolóba. Viszont a menekülési útvonalakat 110 centi szélességben (2015. március 5-e után épült ingatlanoknál 120 centi szélességben) szabadon kell hagyni. 

Többek között az alábbiak minősülhetnek tűzvédelmi szabályszegésnek a társasházakban, szövetkezeteknél, a teljes felsorolás a jogszabályban olvasható:

  • Kiürítésre szolgáló nyílászáró lezárása úgy, hogy vész esetén sem nyitható ki, ilyen például a tetőterasz ajtajának lezárása.
  • Épületek menekülési útvonalain és azokkal egy légteret alkotó helyiségrészben szabálytalan tárolás, a rendeltetéssel nem összefüggő elektromos berendezés felügyelet nélküli üzemeltetése.
  • A menekülési útvonalnak, kiürítésre szolgáló nyílászáró nyílásának leszűkítése.
  • Az épületek menekülési útvonalain éghető anyagú installációk, dekorációk, szőnyegek, falikárpitok és egyéb, nem tárolásra szolgáló, valamint a helyiség rendeltetésével összefüggő tárgyak az elhelyezéssel érintett fal vagy a padló felületének 15%-ánál nagyobb részén való elhelyezése
  • Tűz- vagy füstgátló megszüntetése, eltávolítása, működésének akadályoztatása.
  • Ha a tűzoltási felvonulási út, terület maradéktalanul nem biztosított.
  • Oltóvízkivétel vagy oltóvíz-felhasználás akadályozása, azaz például, ha tele van pakolva az a helyiség, amelyben a tűzcsap található.
  • A tűzoltóság beavatkozásának akadályozása.
  • A tűzoltó készülék készenlétben tartásának, karbantartásának  hiánya.
  • A beépített tűzjelző vagy tűzoltó berendezés nem működik és/vagy nincs karbantartva.

További kérdéseid lennének a tűzvédelemmel kapcsolatban? Kérdezd Ügyfélszolgálatunk munkatársait és ingyenesen ellátnak tanáccsal!

A tűzvédelmi bírság összege

Tűzvédelmi bírság kiszabására akkor kerül sor, ha valaki megsérti vagy nem tartja be a tűzvédelmi előírásokat. Több szabálytalanság együttes fennállása esetén a bírság mértéke az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összege, de legfeljebb 10.000.000 forint lehet. A gyakorlat szerint a tűzvédelmi bírságot annak a lakónak kell megfizetnie, aki a szabálytalanságot elkövette. Amennyiben a lakó nem fizeti be a bírságot, úgy késedelmi pótlék is terheli az összeget.

A nyílászárók lezárása esetén 40.000-1.500.000 forint összegű büntetés terheli a lakókat, a menekülési útvonalak leszűkítéséért például 30.000-1.000.000 forint közötti bírság járhat.

Jóval alacsonyabb a bírság abban az esetben, ha a tűzoltó készülék nincs megfelelően karbantartva, ezért maximum 50.000 forint bírság szabható ki. De a tűzjelzők esetében már lehet számolni milliós nagyságrendű büntetéssel is akár, csakúgy, ha a tűzoltóság beavatkozását akadályozzuk.

Milliós nagyságrendű büntetést jellemzően akkor szabnak ki, ha több szabálysértést találnak egyszerre a hatóságok. Szintén a vonatkozó jogszabályban olvasható el az összes büntetési tétel részletesen.

Felelős lakóként a legtöbb, amire odafigyelhetünk, ha nem zsúfoljuk tele a folyosót, legalább 110-120 centi széles menekülőutat hagyunk, nem zárjuk le a tűz esetén menekülési útvonalat biztosító ajtókat, ablakokat és a tűzoltás szempontjából kulcsfontosságú helyiségeket.

Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat