Adó, illeték, járulék
Sokunknak a legfélelmetesebb szavak között szerepelnek a fentiek. Pedig hidd el, rengeteg lehetőség van a megnyugtató megoldásra.
Az adó-, illeték és egyéb elmaradások esetén a NAV rendszeresen küld levelet. Ha van ügyfélkapud, akkor a levelezés rendszeresen azon keresztül történik. A levélben minden esetben leírják, hogy
- milyen összeget,
- milyen számlaszámra és
- milyen határidővel kell befizetned
FONTOS: ha nem konkrét időpontot írnak, hanem például 15, vagy 30 napos fizetési határidőt, akkor az a levél kézbesítésétől / kézhezvételétől, vagy az ügyfélkapun keresztüli kézbesítéstől számít.
Nem, nem fog minden megoldódni az utolsó napon.
Ha tudod, fizesd be még aznap. A legtöbb probléma abból adódik, hogy kicsúszunk a határidőből és utána még a kamatokat is fizetni kell. A kamat mértéke sokszor a több tízezer forintot is elérheti. Ezért nagyon figyelj oda, és ahogy tudod, azonnal utald át az összeget.
Ha nem egyértelmű, hogy mikor, mennyit és hova kell fizetned, akkor hívd fel a helyi NAV telefonszámát és érdeklődj az ügyedről. A beszélgetésnél hivatkozz az Ügyszámra (ezt minden levél tetején a címzésnél megtalálod).
Lecsúsztál a határidőről? Látod, hogy nem tudod befizetni a határidőig? Azonnal vedd fel a kapcsolatot a NAV munkatársaival, akik segítenek megoldani a problémát. A legfontosabb kapcsolatok:
- NAV infovonal: hívd az ingyenesen hívható 1819-es telefonszámot
- Személyes ügyfélszolgálat: itt találod a hozzád legközelebbi NAV ügyfélszolgálatot és annak nyitvatartását
Mire számíthatsz? Ezt nehéz előre megmondani, hiszen minden eset más. Lehetséges segítségek a fizetésben:
- részletfizetés - ebben az esetben nem kell egy összegben kifizetned, hanem azokat 3, 6, vagy akár több hónapra is eloszthatjátok
- halasztási lehetőség - ezt akkor érdemes kérni, ha úgy érzed, pár hónappal később már olyan helyzetben leszel, hogy ki tudod fizetni a tartozásod
- mérséklési lehetőségek - ha láthatóan nem tudod kifizetni az összeget sem részleteiben, sem később, akkor mérsékelheti a NAV a fizetendő összeget.
Ha bármilyen ügyet szeretnél intézni, akkor minden olyan adatra és igazolványra szükséged lesz, ami alapján téged és az ügyet beazonosítják.
Ami mindenképpen legyen nálad, vagy készíts elő:
- Személyi igazolvány, lakcímkártya
- Adószámod
- Ügyszám
Amennyiben a rossz anyagi helyzetedre hivatkozva szeretnél kedvezményt kérni, mindenképp vidd magaddal az alábbiakat:
- jövedelemigazolás (a család / háztartás minden tagjának igazolása)
- nyugdíj összesítő (ez az úgynevezett “zöld papír”) és az utolsó nyugdíjszelvény
- folyószámla kimutatás
Innen szerezheted be a fenti dokumentumokat:
- jövedelemigazolás - ezt kérd a munkáltatódtól, vagy a munkaügyi központtól
- nyugdíj összesítő, nyugdíjszelvény - ezt postán kapod meg (a zöld papírt minden év elején)
- folyószámla kimutatás - ezt a bankod szokta küldeni, vagy tőlük tudod beszerezni
Általában segítő munkatársakkal fogsz találkozni, de csak akkor tudnak segíteni, ha minden fontos információt tudnak rólad.
Ezért a dokumentumok előkészítésén kívül az alábbiakat gondold végig:
- mennyi a jelenlegi bevételetek és ebből mennyi a biztos, mennyi a bizonytalan
- nézd meg, hogy milyen állandó kiadásaitok vannak - ezeket is add össze; ekkor látjátok egyértelműen, körülbelül mennyi pénzetek marad havonta
- számold ki, pontosan mekkora az az összeg, amit biztosan (!) ki tudsz majd minden hónapban fizetni
Cselekedj azonnal!
A halogatás minden nappal tovább növeli a tartozásod, és annak a lehetőségét, hogy balul sülnek el a dolgok.
Légy őszinte, tárd fel a helyzeted. Az őszintétlenség könnyen a visszájára fordulhat.
Sok sikert, drukkolunk neked!
Hasznosnak találod ezt az oldalt? Oszd meg másokkal is!
További témák:
Az lakbér kifizetésének elmaradása folyamatos fenyegetettség érzetet ad. Azonban itt sem dughatjuk a fejünket a homokba. Magánember, cég, vagy önkormányzat? Mondjuk, hogy mit csinálj.
Gáz, áram, víz, csatorna. Nem érdemes zsonglőrködni és csúszni a befizetéssel, mert az csak nekünk lesz több kiadás a végén. Sorra vesszük, mit kell csinálni, ha bajban vagy.
Bár a bankok igen erős érdekérvényesítéssel bírnak, egyet ne felejtsünk: nekik is az a céljuk, hogy a tartozásunkat visszafizessük. Vegyük végig, mit csináljunk, ha bajba kerültünk!
Internet, mobil, TV, Netflix. Ezekre a kényelmi szolgáltatásokra gyakran úgy tekintünk, mint állandó, kötelező kiadásokra. De tényleg mindegyikre szükségünk van?