Futótűzként terjed és a dörzsöltek is elhiszik: az új telefonos csalás rémisztően hihető

A csalók abból élnek, hogy nem látszik rajtuk, hogy csalók. Ez fokozottan igaz azokban az esetekben, amikor telefonon keresik meg a gyanútlan áldozatot egy bank vagy biztosítótársaság nevében. Mikor fogjunk gyanút és hogyan kerüljük el, hogy áldozatokká váljunk? Mit tehetünk, ha már megtörtént a baj? Cikkünkben bemutatjuk az egyik leggyakoribb, érzékeny adatainkra pályázó csalást, és hogy milyen lépéseket kell tennünk, ha átvertek minket, illetve hol történik a telefonos csalók bejelentése.

Utólag, amikor a Facebookon vagy valamelyik hírportálon olvasunk egy-egy ilyen átverős történetet, könnyebb átlátni a szitán, mint amikor az adott szituációban benne vagyunk. Miért van ez? A csalók pontosan tudják, mit és hogyan kell mondaniuk ahhoz, hogy rábírjanak egy azonnali döntésre. Az új telefonos átverés is erre épít: meglepik az áldozatot, majd igyekeznek a lehető legrövidebb idő alatt kihúzni belőle személyes és pénzügyi adatokat. Ez a csalástípus az ún. vishing.

A régi-új telefonos trükk, amivel már sokakat átvertek

A visszaélések egyik fajtája a vishing (az angol „voice” és „phishing”, vagyis hang és adathalászat szavak kombinációja). Olyan telefonos csalási formát jelent, ahol a támadó megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat – hívja fel a figyelmet hírlevelében a MetLife biztosító. A csalók pl. számlaszámot, jelszavakat vagy személyes adatokat követelnek tőlünk valamilyen meggyőzőnek tűnő, de valójában kamu indokkal.

gyanútlan férfi fogja a bankkártyája egyik felét, a másikat egy hacker, a képen fent, középen egy telefonos csalásra figyelmeztető ikon

A vishing hívások esetén a csalók általában legitim szervezetnek, pl. banknak vagy biztosítótársaságnak adják ki magukat. A hívás során a csaló megpróbálja elhitetni a hívott féllel, hogy ténylegesen az intézmény alkalmazottjával beszél és pl. egy pénzügyi tranzakció során fellépett hiba vagy csalásgyanú miatt telefonál.

Hogyan ismerjük fel a csalást?

Gyanakodjunk, ha a hívó fél azonnali döntést kíván tőlünk, illetve érzékeny adatokat próbál megtudni. A támadók rendkívül megnyerőek és meggyőzőek tudnak lenni, de a sürgetés mindig árulkodó jel. Fontos, hogy tudjuk: nincs olyan pénzintézet vagy biztosító, amelynek az alkalmazottja telefonon keresztül kérdez rá jelszavakra, vagy olyan információra, mint pl. a bankkártyán szereplő biztonsági kód. A következőket érdemes memorizálni:

Hogyan ismerjük fel a vishing fenyegetéseket?

  • Érzékeny információk igénylése: A csaló személyes vagy pénzügyi adatokat kér, például személyiazonosító igazolvány és/vagy bankkártyaszámot.
  • Sürgetés: A telefonáló azonnali cselekvést követel, a sürgősség érzetét keltve.
  • Kéretlen hívások: A megszokottól eltérő a hívás, és érzékeny információkat kérnek.
  • Hívóazonosító hamisítása: Bár a hívó látszólag egy törvényes szervezetre utal, de valami mégis gyanús (például nem a szervezet telefonszámáról érkezik a hívás).

Hogyan védjük magunkat?

  • Ne osszuk meg személyes adatainkat: Kerüljük a személyes vagy pénzügyi adatok telefonon történő megosztását, különösen, ha az kéretlenül történik.
  • Ellenőrizzük a hívót: Ha kétségeink támadnak, inkább szakítsuk meg a hívást és hívjuk fel a szervezet hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámát. Az ellenőrzéshez ne a hívó által megadott telefonszámot használjuk! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták.
  • Legyünk óvatosak a hívóazonosítóval szemben: A telefonszámot meg lehet hamisítani. legyünk résen!
  • Jelentsük a gyanús hívásokat: Azonnal lépjünk kapcsolatba az érintett szervezet ügyfélszolgálatával, és mondjuk el, mi történt. A telefonos csalók bejelentése kulcsfontosságú, hiszen így van esélye a banknak, biztosítónak stb. megtenni a megfelelő lépéseket.
bakkártyákon fekszik egy mobiltelefon, felette egy fém horog

Átvertek? Telefonos csalók bejelentése

Ha csalók környékeztek meg, vagy átvertek, azonnal értesítsük a rendőrséget a 112-es, vagy 107-es ingyenesen hívható segélyhívó számon, vagy tegyünk bejelentést bármely rendőrnél, rendőri szervnél! Ne feledkezzünk meg arról a szervezetről sem, amelyre hivatkozva érzékeny adatokat kértek tőlünk! A telefonos csalók bejelentése mellett fontos az is, hogy az illetékesek megismerjék a támadók trükkjeit. Hogyan és mivel próbálják a hívott felett befolyásolni? Milyen számról érkezett a hívás? Miért tűnt gyanúsnak? Miért nem?

Ha pedig áldozattá váltunk, tudatosítsuk magunkban, hogy nem mi vagyunk az egyetlenek, akik pórul jártak. A csalók jól bejáratott trükköket alkalmaznak, volt idejük ezeket tökéletesíteni, hogy a lehető leghatékonyabban működjenek. Legnagyobb fegyverük, hogy nem hagynak időt, gyakorlatilag belehajszolják az áldozatot egy rossz döntés meghozatalába. Ha ilyen helyzetben találjuk magunkat legközelebb, szólaljon meg a vészcsengő: a sürgetés mindig gyanús!

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Betegen tömegbe menni maszk nélkül? Ez nem bátorság, hanem felelőtlenség

A maszkviselés betegen nem félelem, hanem felelősség. Cikkünkben elmagyarázzuk, miért fontos maszkot viselni, ha náthás vagy.

A legfinomabb eperbefőtt házilag: évekig eláll és zamatos marad

Az eperbefőtt házilag is lehet tartós és mennyei. Lássuk, mire figyelj, hogy még évek múltán is ugyanolyan finom maradjon.

30 ezer forintos utalványt kap minden nyugdíjas

30 ezer forintos nyugdíjas utalvány minden nyugdíjasnak, íme a fontos tudnivalók.

Ellepték a lakásodat a szárnyas hangyák? Így űzd el a betolakodókat

Utána jártunk, hogyan küzdheted le őket természetesen vagy vegyszeresen, hogyan előzheted meg a jövőbeli inváziót.