Mi a feladata a helyi jegyzőnek? Milyen ügyben fordulhatunk hozzá?

Sokan nem tudják, de a helyi jegyző a polgármesteri hivatalt vagy a közös önkormányzati hivatalt vezeti, illetve ott felelős a hivatal törvényes működéséért. Számos feladata közül kiemelkedő a szerepe a peren kívüli eljárások lebonyolításában. Mutatjuk, hogy pontosan mi jegyző hatósági jogköre, milyen feladatai vannak, és hogy milyen típusú ügyek esetében kérhetjük a segítségét.
Milyen feladatai vannak egy jegyzőnek és mikor fordulhatunk hozzá?
A jegyző feladatai közé tartozik az államigazgatási és az önkormányzati hatósági feladatok ellátása. Őt illeti meg a hatósági ügyekben való elsőfokú döntés meghozatala is. Továbbá a jegyző látja el a társasházak törvényességi felügyeletét, azaz figyel a törvényes működés betartására.
A jegyző hatásági jogköre
Mivel a polgármesteri hivatalt vagy a közös önkormányzati hivatalt igazgatási értelemben ő vezeti, ezért természetesen részt vesz a testületi üléseken és segíti a képviselő testület munkáját. Az önkormányzaton belül a feladatai közé tartozik a döntések szakszerű előkészítése, valamint végrehajtásuk gördülékenységének és sikerességének biztosítása is. Emellett jogi kérdésekben felvilágosítást ad a képviselők részére, pl. hogy az általuk beterjesztett javaslat ellenkezik-e bármilyen egyéb jogszabállyal vagy önkormányzati rendelettel.
Szomszédjogi kérdésekben a jegyzőhöz fordulhatunk, ugyanis a birtokvédelmi eljárást nála kell kezdeményeznünk. Ezt akkor tehetjük meg, ha a birtoklásban zavarnak bennünket. A probléma fennállásának kezdetétől számítva egy évig fordulhatunk hozzá. Ilyenkor lehet kérni az eredeti birtokállapot helyreállítását, illetve a zavarás megszüntetését. Mint arról korábban írtunk itt, ilyen eset lehet pl. ha a szomszéd kertje gazos, szemetes és elhanyagolt, főleg akkor, ha parlagfűről van szó. Az ilyen esetekben hasznokat, károkat és költségeket is megállapíthat, de ezeket – ha nem értünk velük egyet – lehetőség van bíróság előtt megtámadni.
Közterületen talált tárgyakat is a jegyzőnél adhatunk le. A jegyző ezt egy rendszerben rögzíti, majd átadja a tulajdonosnak, ha jelentkezik érte. Ha nem jelentkezik, akkor három hónap után a megtalálóé lehet.
Állatvédelmi eljárások esetében is a jegyző az illetékes. Tehát ha pl. láncra vert kutyát látsz a szomszéd udvarán, azt is a jegyzőnél kell bejelentened. A jegyző kezeskesik az állat védelme érdekében és ő lép fel az állattartás szabályainak megsértésével szemben.
Milyen egyéb feladatai vannak?
Egy rövid összegzés:
- Anyakönyvi ügyek: Születések, házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok és halálesetek anyakönyvezése.
- Lakóhely- és tartózkodási hely bejelentése: Az állandó lakcím és az ideiglenes tartózkodási hely bejelentésével kapcsolatos ügyintézés.
- Helyi adóügyek: Helyi adók (pl. kommunális adó, építményadó) fizetésével, bejelentésével kapcsolatos kérdések és ügyintézés.
- Szociális ellátások: Szociális támogatások, segélyek, közgyógyellátás, időkorúak támogatása, gyermekvédelmi támogatások igénylése.
- Hatósági bizonyítványok kiadása: Különböző igazolások és hatósági bizonyítványok kiadása (pl. jövedelemigazolás, lakcímigazolás).
- Vállalkozási ügyek: Egyes vállalkozási tevékenységek bejelentése, működési engedélyek kiadása, kereskedelmi és ipari tevékenységek engedélyezése.
- Építési ügyek: Építési engedélyek, bontási engedélyek, használatbavételi engedélyek kiadása, településképi véleményezés.
- Környezetvédelmi ügyek: Helyi környezetvédelmi előírások betartásának ellenőrzése, környezeti terhelési díjakkal kapcsolatos ügyintézés.
- Birtokvédelmi ügyek: Lakossági birtokvédelmi kérések kezelése, birtokháborítás esetén intézkedések.
- Közterület-használati engedélyek: Közterületek használatával kapcsolatos engedélyek kiadása, pl. teraszok, rendezvények, árusítás.