Lerabolták a bankszámládat? Visszaszerezheted a pénzed, ha gyorsan lépsz – mutatjuk, hogyan

A bank a költésekről SMS-t vagy push értesítéseket küld, így viszonylag gyorsan feltűnik, ha illetéktelenek kezébe került a bankkártyád vagy megszerezték az adataidat. Mit lehet ilyenkor tenni? A legjobb, ha azonnal reagálsz, a bankszámláról eltűnt pénz visszakapható – de csak akkor, ha nem te hibáztál.
Ha csalás vagy átverés áldozata lettél, fontos, hogy tudd: a bank csak bizonyos esetekben téríti meg az elvesztett pénzt. Ha a te közreműködéseddel fosztják le a számládat a digitális adathalászok, akkor a banknak nincs kártérítési kötelezettsége. Mi számít közreműködésnek?
A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatója alapján, ha ügyfél egy kamuoldalon megadta a banki belépési azonosítóit, esetleg telefonon diktálta be a csalóknak az SMS-ben vagy push üzenetben kapott jóváhagyó kódokat. Gondatlanságnak számít továbbá, ha a bankkártya-hitelesítési adatait adta meg, vagy képernyőmegosztó alkalmazás letöltésével tette azokat hozzáférhetővé. Megesik, hogy a felhasználó saját maga indította és hagyta jóvá az utálást, mert nem netbankját, hanem egy azt másoló, hamis oldalra tévedt.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a pénz teljesen elveszett. Ha a bank gondatlanságot, netán csalást (az ügyfél részéről) sejt a háttérben, akkor azt vizsgálattal kell bizonyítania. Maga a bankkártya vagy mobilbank használata, a PIN-kód megadása vagy az ügyfél-hitelesítés még nem bizonyító erejű.
Kérdésed van a banki ügyekkel kapcsolatban? Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, segítünk!
Bankszámláról eltűnt pénz – hogyan tűnt el és mit tehetsz?
Ez többféle módon is megtörténhet, ezek a leggyakoribb esetek és megoldásuk:
Nem az ügyfél hajtotta végre a bankkártyás tranzakciót
Ha olyan bankkártyás vásárlást vagy készpénzfelvételt észlelsz, amelyet nem te kezdeményeztél, és nem is tudod, ki használhatta a kártyát, haladéktalanul jelezd ezt bankod ügyfélszolgálatán! Ebben az esetben ajánlott azonnal felfüggeszteni vagy letiltani a kártyát a netbankon vagy az alkalmazáson keresztül. (Arra is van egy tippünk, ha csak elkeveredett a bakkártya, itt írtuk meg mit csinálj.)
Használtad a bankkártyát, de a tranzakció nem a várt módon teljesült
Mielőtt a banknál bejelentenéd a problémát, próbáld meg felvenni a kapcsolatot a kereskedővel vagy szolgáltatóval a vita rendezése érdekében. Az Európai Unióban működő webáruházaknál az online vásárlások esetén általában 14 napig érvényes az elállási jog. Ha az egyeztetés nem vezet eredményre, bizonyos esetekben a nemzetközi kártyatársaságokon keresztül ún. chargeback eljárás indítható. Ehhez az alábbi dokumentumokra lehet szükség:
- A vásárlási tranzakció összegéről szóló bizonylat vagy számla.
- A kereskedővel folytatott levelezés az ügy megoldása érdekében.
- Ha a kereskedő elutasította a teljesítést (pl. készlethiány, szolgáltatás elmaradása), az erről szóló értesítés.
- Ha a termék eltér a megrendelttől, fényképes bizonyíték a hibáról és a csomagról.
- A visszaküldött termékről szóló postai bizonylat.
Nem kaptad meg a megrendelt terméket vagy szolgáltatást
Ha az internetes előrefizetést követően nem kaptad meg a megrendelt árut vagy szolgáltatást, akkor a következő dokumentumok kellhetnek:
- A megrendelés visszaigazolása, amely tartalmazza a vásárolt termék/szolgáltatás adatait.
- A szállítási határidőre vagy a szolgáltatás teljesítésére vonatkozó információk.
- A kereskedővel folytatott levelezés.
- Ha a kereskedő jelezte, hogy nem tudja teljesíteni a rendelést, az erről szóló értesítés.
- Ha a szolgáltatás teljesítését a helyszínen megtagadták, a helyszínen készült jegyzőkönyv vagy más dokumentum.
A tranzakció összege eltér az elismert összegtől
Ha a vásárlás vagy a szolgáltatás díja eltér a bankkártyáról levont összegtől, szükséges lehet az alábbiakra:
- A vásárlásról kapott bizonylat vagy számla.
- Ha nincs ilyen, akkor a kereskedőtől kapott írásos visszaigazolás a helyes összegről.
A pontos eljárás és a szükséges dokumentumok bankonként eltérhetnek, ezért mindig ellenőrizd a hivatalos tájékoztatását és ügyfélszolgálati elérhetőségeit. Azzal is légy tisztában, hogy az azonnali átutalások és kártyatranzakciók visszafordítása technikailag rendkívül nehéz, mivel harmadik felek is érintettek, a visszaterheléshez pedig a kedvezményezett beleegyezése szükséges. Bár a bank köteles mindent megtenni a pénz visszaszerzéséért, a kártérítési kötelezettség megszűnik, ha az ügyfél súlyos gondatlanságot tanúsít, és a bank ezt részletes vizsgálattal bizonyítja.