Lerabolták a bankszámládat? Visszaszerezheted a pénzed, ha gyorsan lépsz – mutatjuk, hogyan

A bank a költésekről SMS-t vagy push értesítéseket küld, így viszonylag gyorsan feltűnik, ha illetéktelenek kezébe került a bankkártyád vagy megszerezték az adataidat. Mit lehet ilyenkor tenni? A legjobb, ha azonnal reagálsz, a bankszámláról eltűnt pénz visszakapható – de csak akkor, ha nem te hibáztál.

Ha csalás vagy átverés áldozata lettél, fontos, hogy tudd: a bank csak bizonyos esetekben téríti meg az elvesztett pénzt. Ha a te közreműködéseddel fosztják le a számládat a digitális adathalászok, akkor a banknak nincs kártérítési kötelezettsége. Mi számít közreműködésnek?

A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatója alapján, ha ügyfél egy kamuoldalon megadta a banki belépési azonosítóit, esetleg telefonon diktálta be a csalóknak az SMS-ben vagy push üzenetben kapott jóváhagyó kódokat. Gondatlanságnak számít továbbá, ha a bankkártya-hitelesítési adatait adta meg, vagy képernyőmegosztó alkalmazás letöltésével tette azokat hozzáférhetővé. Megesik, hogy a felhasználó saját maga indította és hagyta jóvá az utálást, mert nem netbankját, hanem egy azt másoló, hamis oldalra tévedt.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a pénz teljesen elveszett. Ha a bank gondatlanságot, netán csalást (az ügyfél részéről) sejt a háttérben, akkor azt vizsgálattal kell bizonyítania. Maga a bankkártya vagy mobilbank használata, a PIN-kód megadása vagy az ügyfél-hitelesítés még nem bizonyító erejű.

Kérdésed van a banki ügyekkel kapcsolatban? Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, segítünk!

Bankszámláról eltűnt pénz – hogyan tűnt el és mit tehetsz?

Ez többféle módon is megtörténhet, ezek a leggyakoribb esetek és megoldásuk:

Nem az ügyfél hajtotta végre a bankkártyás tranzakciót

Ha olyan bankkártyás vásárlást vagy készpénzfelvételt észlelsz, amelyet nem te kezdeményeztél, és nem is tudod, ki használhatta a kártyát, haladéktalanul jelezd ezt bankod ügyfélszolgálatán! Ebben az esetben ajánlott azonnal felfüggeszteni vagy letiltani a kártyát a netbankon vagy az alkalmazáson keresztül. (Arra is van egy tippünk, ha csak elkeveredett a bakkártya, itt írtuk meg mit csinálj.)

Használtad a bankkártyát, de a tranzakció nem a várt módon teljesült

Mielőtt a banknál bejelentenéd a problémát, próbáld meg felvenni a kapcsolatot a kereskedővel vagy szolgáltatóval a vita rendezése érdekében. Az Európai Unióban működő webáruházaknál az online vásárlások esetén általában 14 napig érvényes az elállási jog. Ha az egyeztetés nem vezet eredményre, bizonyos esetekben a nemzetközi kártyatársaságokon keresztül ún. chargeback eljárás indítható. Ehhez az alábbi dokumentumokra lehet szükség:

  • A vásárlási tranzakció összegéről szóló bizonylat vagy számla.
  • A kereskedővel folytatott levelezés az ügy megoldása érdekében.
  • Ha a kereskedő elutasította a teljesítést (pl. készlethiány, szolgáltatás elmaradása), az erről szóló értesítés.
  • Ha a termék eltér a megrendelttől, fényképes bizonyíték a hibáról és a csomagról.
  • A visszaküldött termékről szóló postai bizonylat.

Nem kaptad meg a megrendelt terméket vagy szolgáltatást

Ha az internetes előrefizetést követően nem kaptad meg a megrendelt árut vagy szolgáltatást, akkor a következő dokumentumok kellhetnek:

  • A megrendelés visszaigazolása, amely tartalmazza a vásárolt termék/szolgáltatás adatait.
  • A szállítási határidőre vagy a szolgáltatás teljesítésére vonatkozó információk.
  • A kereskedővel folytatott levelezés.
  • Ha a kereskedő jelezte, hogy nem tudja teljesíteni a rendelést, az erről szóló értesítés.
  • Ha a szolgáltatás teljesítését a helyszínen megtagadták, a helyszínen készült jegyzőkönyv vagy más dokumentum.

A tranzakció összege eltér az elismert összegtől

Ha a vásárlás vagy a szolgáltatás díja eltér a bankkártyáról levont összegtől, szükséges lehet az alábbiakra:

  • A vásárlásról kapott bizonylat vagy számla.
  • Ha nincs ilyen, akkor a kereskedőtől kapott írásos visszaigazolás a helyes összegről.

A pontos eljárás és a szükséges dokumentumok bankonként eltérhetnek, ezért mindig ellenőrizd a hivatalos tájékoztatását és ügyfélszolgálati elérhetőségeit. Azzal is légy tisztában, hogy az azonnali átutalások és kártyatranzakciók visszafordítása technikailag rendkívül nehéz, mivel harmadik felek is érintettek, a visszaterheléshez pedig a kedvezményezett beleegyezése szükséges. Bár a bank köteles mindent megtenni a pénz visszaszerzéséért, a kártérítési kötelezettség megszűnik, ha az ügyfél súlyos gondatlanságot tanúsít, és a bank ezt részletes vizsgálattal bizonyítja.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ez volt vajon az utolsó nyarad, ami megint nem úgy sikerült?

Nyarak tudnak elmúlni úgy, hogy abban nagyon sok lehetőség benne ragad.

Ennyit vesz el tőled az állam: pár kattintás, és rögtön láthatod – online bérkalkulátor

Megnyugtató, ha pontosan tudjuk, mennyi pénz érkezik majd a számlánkra.

Nagyszülők, figyelem! 5 évvel tovább élnek, akik sokat unokáznak: 5 meglepő kutatási eredmény

Unokázni a világ egyik legjobb érzése és most a kutatások is számos előnyét mutatták ki.

Soha nem volt ilyen egyszerű a repedt sarok kezelése házilag: napi 10 perc a vonzó lábakért

Napi pár perces, célzott rutinnal tartósan rendben tartható a sarok bőre, de mély, gyulladt repedésnél már szakemberre van szükség.

Még mindig zöld a paradicsomod? Így gyorsíthatod fel az érés folyamatát

Ezt tedd, ha még mindig nem érik a paradicsom!