Nyugdíjasok, figyelem! Nem kell bankkártya az ügyfélkapuhoz, ne hagyjátok átverni magatokat
Az Ügyfélkapu hamarosan átadja helyét a modernizált Ügyfélkapu plusznak, amellyel egyszerűbb, biztonságosabb lesz ügyintézés. A változás rengeteg embert érint, nem véletlenül kaptak a csalók vérszemet, és álltak rá erre a témára. Az új ügyfélkapu plusz csalásra egyik Olvasónk hívta fel a figyelmünket, íme a részletek.
A korábbi Ügyfélkapu rendszert már több mint egy évtizede használjuk, és az idők során több fejlesztés is szükségessé vált. Az Ügyfélkapu plusz megújított biztonsági protokollokkal és modernebb felülettel érkezik, így hatékonyabb és gyorsabb ügyintézést biztosít mindenki számára. A váltásról már mi is több cikket írtunk, ebben egy útmutató is található, hogyan tudunk regisztrálni az új felületre. Azok a felhasználók, akik nem regisztrálnak idővel elveszíthetik hozzáférésüket az elektronikus ügyintézéshez. Viszont:
Mindenki legyen óvatos! Az Ügyfélkapu pluszhoz semmilyen banki adatot nem kell megadni!
Egyik Olvasónk levélben érdeklődött arról, hogy miért van szüksége a hitelesítő alkalmazásnak (ez kell a regisztrációhoz) a bankkártya adataira. Feltehetően egy csaló applikációról van szó, hiszen
semmi olyan alkalmazás nem szükséges az átálláshoz, amelynek bankkártya adatokra van szüksége.
A legfontosabb: lankadatlan éberség! Fogjunk gyanút, ha…
- érzékeny információkat követelnek tőlünk (pl. banki, pénzügyi adatokat, számokat, jelszavakat, bármi olyasmit, amivel a svindlerek visszaélhetnek.
- sürgetnek: ez főleg telefonos csalásoknál jellemző. Az átverés úgy indul, mintha egy bank vagy szervezet hivatalos alkalmazottja keresne meg valami fontos üggyel. Elég gyorsan rátérnek arra, hogy hová kellene pénzt utalni, vagy hogy milyen adatok szerepelnek a kártyánkon.
- minden letöltés előtt ellenőrizzük, hogy az alkalmazás tényleg az-e, aminek állítja magát. Figyeljük meg a nevét, a logóját, és csak hiteles oldalról szerezzük be applikációt.
Az Ügyfélkapu plusz csaláson túl
Több európai országban, így Magyarországon is fennáll a veszélye annak, hogy a töltőállomásokon hamis QR-kódok segítségével lopják el a bankszámlaadatokat. A töltőállomásos csalásról itt írtunk bővebben.
Utólag, amikor a Facebookon vagy valamelyik hírportálon olvasunk egy-egy ilyen átverős történetet, könnyebb átlátni a szitán, mint amikor az adott szituációban benne vagyunk. Miért van ez? A csalók pontosan tudják, mit és hogyan kell mondaniuk ahhoz, hogy rábírjanak egy azonnali döntésre. Az új telefonos átverés is erre épít: meglepik az áldozatot, majd igyekeznek a lehető legrövidebb idő alatt kihúzni belőle személyes és pénzügyi adatokat. Ez a csalástípus az ún. vishing.
Az utóbbi évek leggyakoribb csalása volt az úgynevezett „unokázós” csalás. Általában idős embereket vettek célba. A csaló a célpontot telefonon hívta azzal, hogy a lányának, fiának, unokájának, keresztlányának sürgősen pénzre van szüksége. Például összetört ittasan egy drága Mercedest, de „megbeszélte”, hogy ha fizet, akkor nem lesz gond a dologból. Ha ilyen telefont kapunk, ne dőljünk be azonnal a segélykiáltásnak.
Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is: