Nyitólap Spórolj! Törölték a járatodat? Jár a kártérítés, ne hagyd magad lerázni
HIRDETÉS

Törölték a járatodat? Jár a kártérítés, ne hagyd magad lerázni

kártérítés járattörlés esetén
kártérítés járattörlés esetén

A repülőjáratok törlése mind a hétköznapi utazók, mind az üzleti utazók számára komoly problémát jelenthet. Természetesen nagyon bosszantó lehet, ha már régóta vártuk a nyári vakációt, felhasználtuk rá a szabadságot a munkahelyen, erre induláskor derül ki, hogy a járatunkat törölték, és a „pótjárat” csak 2-3 nap múlva indul. A váratlan változások számos kellemetlenséggel járhatnak, de fontos tudni, hogy a légitársaságoknak szigorú kötelezettségeik vannak az utasokkal szemben. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy milyen jogok illetnek meg, ha a járatodat törlik, és mit tehetsz ilyen helyzetben. Kiderül majd az is, hogy jár-e kártérítés járattörlés esetén.

HIRDETÉS

Mik lehetnek a járattörlés okai?

A repülőjáratok törlésének számos oka lehet. Ide tartoznak a műszaki problémák, az időjárási viszonyok, a légiforgalmi irányítás problémái vagy a személyzeti hiányok (pl. utaskísérők sztrájkja), valamint a földi kiszolgáló személyzet hiányosságai (reptér). Az okok meghatározása kulcsfontosságú lehet a kártérítési igény benyújtásakor, mivel a légitársaságok nem minden esetben kötelesek kártérítést fizetni.

Az EU szabályozása járattörlés esetén

Az Európai Unióban rendelet szabályozza a légitársaságok kötelességeit járattörlés esetén. Eszerint az alábbi jogok illetik meg az utasokat ilyen esetben:

  • Tájékoztatás és alternatív járat biztosítása: A légitársaság köteles azonnal értesíteni az utasokat a járattörlésről és tájékoztatni a lehetséges alternatív megoldásokról. Az utasok választhatnak, hogy teljes visszatérítést kérnek, vagy egy másik, hasonló útvonalon közlekedő járatra foglalnak helyet.
  • Ellátás: Amennyiben az utasoknak várakozniuk kell a következő járatra, a légitársaság köteles gondoskodni az ellátásukról, beleértve az étkezést, frissítőket és szükség esetén szállást is.
  • Kártérítés: Az utasok jogosultak lehetnek kártérítésre, amennyiben a járattörlésről 14 nappal a tervezett indulás előtt nem értesítették őket. A kártérítés összege 250 és 600 euró között változhat a repülés távolságától függően. 1500 km vagy rövidebb útvonal esetén 250 euró, 1500 és 3500 km között 400 euró, 3500 km felett pedig 600 euró a kártérítés rendeletileg megszabott összege.

Mikor nem kell a légitársaságoknak kártérítést fizetniük?

A légitársaságok mentesülhetnek a kártérítési kötelezettség alól, ha a járattörlés „rendkívüli körülmények” miatt következik be, amelyekre nincs ráhatásuk. Ilyenek lehetnek például az extrém időjárási viszonyok. Ebben az esetben a légitársaságnak kell bizonyítania, hogy a járatnak nem megfelelő meteorológiai körülmények alakultak ki. A segítségnyújtás – pl. szállodai elhelyezés, alternatív járat kínálása – ekkor is jár.

A légitársaságok járattörlés esetén gyakran szoktak hivatkozni műszaki meghibásodásra is, annak érdekében, hogy elkerüljék a kártérítést. Az EU bírói joggyakorlata szerint azonban ez nem lehet mentség a légitársaság számára, hiszen az ő kötelessége, hogy a gép repülésre alkalmas állapotban legyen indulás előtt. Ezért, ha ilyen esetben megtagadnák a panaszunk, akkor lehet érdemes továbbvinni az ügyet bírósági szintre.

HIRDETÉS

Szintén kedvelt hivatkozási alap a légitársaság részéről, hogy a repülőtér hibájából törölték a járatot. Az utasnak azonban nincs a reptérrel jogviszonya, így ezért a közreműködőért a légitársaság felel jogilag. A kártérítés megtagadása ilyen indokkal tehát nem jogszerű.

Manapság eléggé gyakori jelenség az is, hogy a légiutaskísérők sztrájkolnak. Ha előre bejelentett sztrájkról van szó, akkor jár a kártalanítás, hiszen a légitársaság fel tudott készülni e nehézség kiküszöbölésére. Ha a sztrájk hirtelen alakul ki, akkor elmarad a légitársaság fizetési kötelezettsége.

Hogyan érvényesítheted a jogaidat járattörlés esetén?

Amennyiben a járatod törlésre került, az alábbi lépéseket teheted meg jogaid érvényesítésére:

  1. Kapcsolatfelvétel a légitársasággal: Az első lépés, hogy felveszed a kapcsolatot a légitársasággal, és érdeklődsz a járattörlés okáról, valamint az alternatív megoldásokról. Kötelesek visszafizetni az repülőutad árát, vagy alternatív eljutási módot biztosítani helyette. Szállást és étkezést is kötelesek biztosítani számodra, ha rászorulsz, így ha közvetlenül nem éred el a légitársaságot a reptéren, akkor mindenképp tedd el a számlákat, hogy vissza tudják majd adni érte a pénzt.
  2. Kártérítési igény benyújtása: Ha jogosult vagy kártérítésre, írásban nyújtsd be az igényedet a légitársaságnál. Fontos, hogy megőrizd a jegyedet és a beszállókártyádat, hiszen szükség lesz a járat számának és különböző információk megadására. Az EU-nak is van egy formanyomtatványa a kártalanítási igény benyújtásához, de általában a légitársaságok honlapján elérhető a sajátjuk. Léteznek közvetítő szervezetek is, amelyek lefolytatják helyettünk a kártalanítási eljárást bizonyos osztalék fejében.
  3. Fogyasztóvédelmi szervezetek: Ha a légitársaság nem reagál megfelelően (30 napon belül) vagy elutasítja az igényedet, akkor fordulhatsz az EU fogyasztóvédelmi szervezeteihez. A kontaktjai itt elérhetőek. Ők kötelezhetik a légitársaságot a kártalanítás megfizetésére. Az utas számára ez az eljárás díjmentes, és 1-2 hónapon belül lezajlik. Ezen kívül bíróságra is mehetünk, ahol már nem csak a kártalanítást kérhetjük, hanem kártérítési igényünket is érvényesíthetjük pl. anyagi/erkölcsi hátrányt szenvedtünk a járattörlés miatt és ezért kompenzációt kérünk.
Maradtak még kérdéseid? Más ügyben szeretnél segítséget kérni? Fordulj a Hóvége ügyfélszolgálatához, akár 1 napon belül is választ kaphatsz!
HIRDETÉS
Nyitólap
Kihez forduljak?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél
Exit mobile version