Pénz utalásakor nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy minden adatot jól és pontosan adjunk meg. Ezt mindenki tudja. Ám megeshet, hogy rosszul adják meg nekünk a bankszámlaszámot vagy egyszerűen elírjuk. Nyilván rögtön felmerül a kérdés: mi tegyek, ha rossz számlaszámra utaltam? Nem kell lemondani a pénzünkről, van megoldás, csak hamar kell cselekedni.

Mi a bank feladata?

Amikor valakinek pénzt utalunk, a bankkal szerződést kötünk, amivel megbízást adunk számára arra, hogy a pénz átkerüljön az általunk megadott számlaszámra. Ilyenkor a bank ellenőrzi a karakterek számát, illetve a beépített ellenőrző kódokat is áttekintik.

Három lehetőség van. Vagy egy nem létező bankszámlát adtunk meg, egy megszűntet, vagy egy létezőt, de téveset. Ha formailag hibás a szám, akkor a bank nem tudja teljesíteni az átutalást, és erről minket is értesít. Azonban a bankok csak ezen az egy módon képesek ellenőrizni. Azt, hogy a számlaszám és a megadott tulajdonos helyesen vannak-e feltüntetve, arra nincs jogosultságuk. Ezzel az információval csak az a hitelintézet rendelkezik, aki a kedvezményezett bankszámláját vezeti.

Mit tehetek akkor, ha rossz számlaszámra utaltam?

  1. Ha megszűnt számlaszámra utaltunk: Ez a legjobb eset, ilyenkor semmit sem kell tennünk. Ha megszűnt számlaszámra próbálunk utalni, a tranzakciót a banki rendszer visszautasítja, a pénz pedig nálunk marad.
  2. Nem létező számlaszámra utaltunk: A számlaszámokban lévő számok azt a célt szolgálják, hogy a rendszer kiszűrje a hibát és ne engedje a tranzakciót, ha nem létező számlaszámot észlel. Ideális esetben a pénzünk nem megy sehova, vagyis ilyenkor sem kell tennünk semmit.
  3. Rossz számlaszámra utaltunk: Ha bankon belüli utalás történt, mielőbb vegyük fel a kapcsolatot a számlavezető bankkal, és kérjük, hogy tájékoztassák a bankszámla tulajdonosát. Ha bankon kívüli, akkor a kedvezményezett bankkal kell egyeztetni. Ha jelezték a problémát, utána a másik félen múlik, visszautalja-e az összeget vagy sem.
  4. Ha nem szándékozik visszaadni a pénzt, akkor elkérhetjük a nevét és címét, és eljárást indíthatunk, hogy rendeződjön a felmerült kár. (Adatközlés akkor lehetséges a bank felől, ha nem pénzforgalmi számlatulajdonosról van szó, tehát ha nem egy vállalkozásnak vagy szervezetnek utaltunk tévesen. Ha mégis ez történt, elegendő a számlatulajdonos nevét megtudni).
  5. Mivel jogalap nélküli gazdagodásnak számít, ha valaki tévesen elutalt pénzt tart meg, bírósági pert indíthatunk. Ha ezt követően sem működik együtt, akkor pedig bírósági végrehajtást kezdeményezhetünk.
  6. Van egy másik megoldás is: ha még nem vették le az átutalt összeget a bankszámláról, kezdeményezhetjük az átutalás visszahívását. Az OTP-nél csak egy űrlapot kell kitölteni (itt), amit aztán továbbítunk a banknak az OTPdirekt netbankon keresztül/postán/személyesen (bármelyik bankfiókba bemehetünk).
    A Revolut itt írja le, hogy mi a teendő, ha egy utalást vissza akarunk hívni. A CIB tájékoztatója itt olvasható.
Hóvége ügyfélszolgálat

Kapcsolódó

Legfrissebb

Most fél áron a legfinomabb kajszi: 9 szuper szedd magad sárgabarack 2024-es helyszínt mutatunk

Tavaly nagyon kevés sárgabarack termett a fagyok miatt, nem is adták olcsón. Idén valamivel jobb a helyzet: a nagybani piacon 900-1200, a boltokban 1400-1600...

Bonyolult jogi ügyek? Mostantól jogász segíti a Hóvége Ügyfélszolgálat munkáját

Nemrég debütált legújabb segítő szolgáltatásunk, az Ügyfélszolgálat. Úgy éreztük, hogy nagy szükség lenne egy felületre, ahol bárki felteheti a kérdését vagy elmondhatja a problémáját....

Hogyan kell visszafizetni a CSOK-ot, ha nincs gyerek?

A CSOK nagy segítséget jelenthet gyermekes családok lakáshoz jutásában, azonban ha tervezett gyermekek után vesszük igénybe, akkor számolnunk kell azzal a lehetőséggel is, hogy...