Mikor jár a 3 havi munkanélküli segély egyben? Bizony ki lehet kérni, de csak néhány esetben, és nem pont úgy, ahogy azt az ember elsőre gondolja. Nézzük meg, pontosan mit takar a munkanélküli segély és hogyan tudjuk igényelni!
Mi is az a munkanélküli segély?
Munkanélküli segélyként él a köztudatban, de valójában álláskeresési járadék a hivatalos neve. Habár a kettő ugyanazt jelenti, már csak azért is fontos ezzel tisztában lenni, hogy pontos és aktuális információt találjunk a teendőkről és a szükséges dokumentumokról. Álláskeresési járadék minden magyarországi állampolgárnak jár a törvény és a hatályos jogszabályok alapján akkor, ha a személy állást keres. Vagy pontosabban, aki munka nélkül maradt, mert vagy felmondott, vagy elbocsátották és jelenleg állást keres, emiatt pedig anyagi segítségre is szorul.
Hogyan kell igényelni?
A legjobban úgy járhatunk el, ha a felmondás után mielőbb regisztráltatjuk magunkat az állami munkanélküli nyilvántartásba. Ezt úgy tehetjük meg, hogy bejelentkezünk álláskeresőként a lakóhely szerinti foglalkoztatási osztályhoz. Személyesen és online, elektronikus úton is elintézhetjük:
- az ügyfélkapun keresztül az e-papír szolgáltatással (a dokumentumokat egyszerűen csatoljuk hozzá)
- a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján, tehát ügyfélkapu nélkül, TAJ szám és születési dátum megadásával
- 2024-től már e-mailben is lehetséges kérelmezni az álláskeresési járadékot az nfsz.munka.hu oldalon
Milyen nyomtatványokra van szükség?
Az alábbi dokumentumokat szükséges elvinni a munkanélküli segély igényléséhez 2024-ben:
- személyi okmányok: személyi igazolvány, adókártya, TAJ-kártya, lakcímkártya, TB-kiskönyv vagy OEP igazolvány
- korábbi foglalkoztatást igazoló irat, akár különböző munkahelyekről is
- munkáltatói igazolás a munkaviszony megszűnéséről, tehát a legutolsó munkahelyről származó felmondási papír
- álláskeresési járadék megállapításához szükséges igazolólap
- az egészségbiztosítási ellátás megállapításához szükséges jövedelemigazolás
- a társadalombiztosítási kötelezettségek levonásáról és befizetéséről adott munkáltatói igazolás
- egyszerűsített munkaszerződés
- vállalkozóknak a vállalkozói tevékenység megszűnését igazoló dokumentum és (tartozásmentességet igazoló) tartozásigazolás
- NAV igazolás a járulékok befizetéséről (egyéni és társas vállalkozók esetén)
3 havi munkanélküli segély egyben
Abban az esetben történhet meg az egy összegben való kifizetés, ha már az álláskeresési járadék igénylése megvan és elkezdték azt folyósítani, de a kérvényt beadó munkanélküli személy a 3 hónap lejárta előtt, határozatlan időtartamú, legalább napi négy órás munkaidejű munkaviszonyt létesít. Ekkor a még hátralevő járadék összegének 80%-át egyben ki lehet kérni. Vagyis az nem működik, hogy valaki álláskeresőként regisztrál, és rögtön utána egy összegben folyósítják mind a háromhavi járadékot.
Kérelmezésnél be kell adni három dokumentumot:
- magát a kérelmet
- munkáltatói igazolást
- munkaszerződést
Ezt vagy Ügyfélkapun, vagy személyesen papíralapon, a lakóhely szerinti illetékes hivatalnál kell beadni. Fontos az is, hogy a folyósítás idejének lejárta utáni 30 napban van lehetőség ezt elintézni.