Mikor jár a 3 havi munkanélküli segély egyben? Bizony ki lehet kérni, de csak néhány esetben, és nem pont úgy, ahogy azt az ember elsőre gondolja. Nézzük meg, pontosan mit takar a munkanélküli segély és hogyan tudjuk igényelni!

Mi is az a munkanélküli segély?

Munkanélküli segélyként él a köztudatban, de valójában álláskeresési járadék a hivatalos neve. Habár a kettő ugyanazt jelenti, már csak azért is fontos ezzel tisztában lenni, hogy pontos és aktuális információt találjunk a teendőkről és a szükséges dokumentumokról. Álláskeresési járadék minden magyarországi állampolgárnak jár a törvény és a hatályos jogszabályok alapján akkor, ha a személy állást keres. Vagy pontosabban, aki munka nélkül maradt, mert vagy felmondott, vagy elbocsátották és jelenleg állást keres, emiatt pedig anyagi segítségre is szorul.

Hogyan kell igényelni?

A legjobban úgy járhatunk el, ha a felmondás után mielőbb regisztráltatjuk magunkat az állami munkanélküli nyilvántartásba. Ezt úgy tehetjük meg, hogy bejelentkezünk álláskeresőként a lakóhely szerinti foglalkoztatási osztályhoz. Személyesen és online, elektronikus úton is elintézhetjük:

  • az ügyfélkapun keresztül az e-papír szolgáltatással (a dokumentumokat egyszerűen csatoljuk hozzá)
  • a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján, tehát ügyfélkapu nélkül, TAJ szám és születési dátum megadásával
  • 2024-től már e-mailben is lehetséges kérelmezni az álláskeresési járadékot az nfsz.munka.hu oldalon

Milyen nyomtatványokra van szükség?

Az alábbi dokumentumokat szükséges elvinni a munkanélküli segély igényléséhez 2024-ben:

  • személyi okmányok: személyi igazolvány, adókártya, TAJ-kártya, lakcímkártya, TB-kiskönyv vagy OEP igazolvány
  • korábbi foglalkoztatást igazoló irat, akár különböző munkahelyekről is
  • munkáltatói igazolás a munkaviszony megszűnéséről, tehát a legutolsó munkahelyről származó felmondási papír
  • álláskeresési járadék megállapításához szükséges igazolólap
  • az egészségbiztosítási ellátás megállapításához szükséges jövedelemigazolás
  • a társadalombiztosítási kötelezettségek levonásáról és befizetéséről adott munkáltatói igazolás
  • egyszerűsített munkaszerződés
  • vállalkozóknak a vállalkozói tevékenység megszűnését igazoló dokumentum és (tartozásmentességet igazoló) tartozásigazolás
  • NAV igazolás a járulékok befizetéséről (egyéni és társas vállalkozók esetén)

3 havi munkanélküli segély egyben

Abban az esetben történhet meg az egy összegben való kifizetés, ha már az álláskeresési járadék igénylése megvan és elkezdték azt folyósítani, de a kérvényt beadó munkanélküli személy a 3 hónap lejárta előtt, határozatlan időtartamú, legalább napi négy órás munkaidejű munkaviszonyt létesít. Ekkor a még hátralevő járadék összegének 80%-át egyben ki lehet kérni. Vagyis az nem működik, hogy valaki álláskeresőként regisztrál, és rögtön utána egy összegben folyósítják mind a háromhavi járadékot.

Kérelmezésnél be kell adni három dokumentumot:

  • magát a kérelmet
  • munkáltatói igazolást
  • munkaszerződést

Ezt vagy Ügyfélkapun, vagy személyesen papíralapon, a lakóhely szerinti illetékes hivatalnál kell beadni. Fontos az is, hogy a folyósítás idejének lejárta utáni 30 napban van lehetőség ezt elintézni.

Kapcsolódó

Legfrissebb

Hogyan ellenőrizhetjük az adószámlánkat? Mutatjuk lépésről lépésre

Tartozásunk van? Esetleg túlfizetésünk? Ha nem vagyunk benne biztosak, érdemes minél hamarabb lekérdezni az adószámlánkat, nehogy később meglepetés érjen. A túlfizetés még a jobbik...

Otthonfelújítási támogatás kinek jár? 6 millió forintot is kaphatsz

Az Otthonfelújítási támogatás várhatóan 2024 júniusától pályázható lesz. A kormány a 108 milliárdos programot a RePower nevű uniós forrásból fedezi. A támogatás az 1990...

Önkormányzati segély nyugdíjasoknak: így kérhetnek segítséget az idősek, ha kevés a havi ellátás

Jó, ha tudjuk, hogy bizonyos élethelyzetekben vagy ha rendkívüli segítségre van szükségünk nyugdíjasként, akkor támogatásért fordulhatunk az önkormányzathoz is. Nem elég a nyugdíj és...