Beszéled a nyelvet? Cringe, slay és side eye – Z generációs szleng 2024-ben

Szleng. Nem egy újdonsült dolog, mégis észrevehető, hogy a mai fiatalság körében egyre gyorsabban váltakoznak a szavak, jönnek be újabb, érdekesebb kifejezések. Aki pedig nem veszi ki részét a közösségimédia-felületek használatában, az bizony könnyen lemaradhat. Aztán egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy állunk és nem értjük, miről beszél a gyerek. Mi Z generációs szleng 2024-ben? Cringe a cringe? Tippeket is adunk, hogyan vehetjük fel a fonalat.
Probléma vagy nem probléma?
A témában a WMN.hu mélyült el. Kérdés: vegyük annyira komolyan az ügyet, mintha egy hipergyors nyelvújításnak lennénk tanúi, vagy ne menjünk ennyire messzire? Gondoljuk át, a mi gyerekkorunkban, tízes-huszas éveinkben mik voltak a népszerű kifejezések. Halljuk ezeket a szavakat a fiatalabb korosztálytól? Valószínűleg nem. Szóval már van bizonyítékunk arra, hogy a generációs trendek nem ragadnak meg a nyelvben. Amilyen gyorsan jönnek, szinte olyan gyorsan mennek is, vagy megmarad, de leginkább csak az adott generáció kommunikációjában.
Felmerült azonban az a probléma, hogy a fiataloknak nehezebben megy a helyesírás. Gyakran kisbetűvel kezdik a mondatokat, hozzászoktak a rövidítésekhez, nem tudják nyomtatott lapon megkülönböztetni a dőlt és félkövér betűket. Azonban fontos megjegyezni, hogy nem az ő hibájuk ez, ők beleszülettek ebbe a gyorsan változó világba, ahol könnyen megszerezhető minden információ, és sokkal több a képi tartalom, mint az írott. Minden felnőtt felelőssége a gyermekük, diákjaik nyelvi tudatossága. Ha nem készítjük fel őket mi, akkor majd érettségin, egyetemen, munkahelyen lesznek rákényszerülve az igazodásra, ami nagy nehézséget okozhat. Ez mind az iskola, mind a szülő feladata. Meg kell tanítani nekik, hogy nem mindenhol alkalmazható ez a fajta kommunikáció, és bár praktikus, sokszor szellemes az új szavak használata és eredete, helyt kell állniuk a hagyományosabb beszédstílusban is.
Mit tegyen a szülő és tanár?
Nem lehetünk mérgesek egy globálisan megjelenő trendre, meg amúgy sem érdemes. Azonban a gyermekekkel való jó kapcsolat érdekében fontos, hogy nyitottak legyünk. Segítsük őket a közösségi médiás kommunikáció átformálásában írásba és élő beszédbe. Mutassunk példát, beszéljünk velük gyakran, menjünk velük előadásokra, hogy hallják, miképpen változik különböző szituációkban a kommunikáció. Mi magunk pedig nézzünk utána a trendeknek, az új szavaknak, hogy könnyebben megérthessük a fiatalokat. Mutatunk is pár példát ezekre.
Z generációs szleng: 2024-ben ezt kell ismerned szülőként
- ghosting: Amikor valaki hirtelen elvágja a kapcsolatot a másikkal, eltűnik, nem reagál sem az üzenetekre, sem a hívásokra.
- cancel culture: Akinek a megélhetése az internetes megjelenésétől függ, az könnyen pórul járhat, hiszen ha viselkedése nem tetszik a követő közösségnek, simán elvághatják a „karrierét”. Egyszerűen nem követik többé, és negatív színben tüntetik fel mindenhol. Ezzel mondhatni kirekesztik, ami maga a canceling kultúra.
- glow up: Amikor valaki pozitív fejlődésen megy át külsőleg, belsőleg.
- rizz: karizma
- spill the tea: pletykálás
- slay: Ezt akkor mondják, ha valakit biztatnak, vagy az illető nagyon jó valamiben, egyfajta dicséret.
- smash: Arra mondják, aki romantikusan szimpatikus.
- side eye: megvetés
- boomer: 1943-1965 között született személyek.
- prenkelés: megviccelés
- nube: tapasztalatlan személy
- flexelni: Amikor valaki menőzik.
Ez csak a jéghegy csúcsa. Javasoljuk a szülőknek, hogy néha-néha üssék fel a TikTokot, és ha valamilyen kifejezést nem tudnak értelmezni, akkor keressenek rá. Pl. a cringe-re, ami cikit jelent. Ma már ciki ezt használni – egyébként a cikit is.
Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is: