Kutatás: a jómódúak profitálnak a családtámogatásokból

Egy friss kutatás szerint a rászorultsági elv 2010. után háttérbe szorult a
magyar családtámogatási rendszerben, az erre fordított összeg többsége ma
már vállaltan olyan formákban kerül a lakossághoz, amelyeknél a jómódú
háztartások előnnyel indulnak.

„A bankok, hitelek mint a magyar családpolitikai rendszer kulcsszereplői” címmel
tartott tudományos előadást Kramarics Szandra szociológus, az ELTE doktorjelöltje,
a Társadalomtudományi Kutatóközpont külső kutatója. Az előadás anyagát dolgozták
fel a Bankmonitor szakértői, különös tekintettel arra, hogy mely rétegek profitálnak a
bankokon keresztül kiáramló családtámogatásokból.

Régóta nem emelkedett a családtámogatás összege

Kramarics elmondása alapján a 2010. után bevezetett, a bankrendszer közreműködésével megvalósított, családosok számára elérhető támogatási programok (például CSOK, Babaváró) az úgynevezett „szociálpolitika más eszközökkel” csoportba sorolhatók. Ezt a nemzetközi szakirodalom social policy by other means elnevezéssel lát el. Az ilyen típusú vissza nem térítendő támogatási elemek és hitelprogramok kiegészíthetik vagy helyettesíthetik a hagyományos értelemben vett szociálpolitikát, de sok esetben megfigyelhető, hogy elsősorban a tehetősebb háztartások tudják kihasználni ezeket a lehetőségeket.

Az újhullámos családtámogatás felépítésével párhuzamosan Magyarországon hosszú ideje változatlan maradt a családosok felé irányuló hagyományos szociális juttatások összege. (Ilyen juttatás például a családi pótlék vagy a GYES.) Annak ellenére sem volt változás, hogy a mögöttünk álló évtizedben rendkívül nagy fogyasztói áremelkedést tapasztalhattunk. Más támogatási elemek ráfordításai közben jelentősen bővültek: az alábbi diagram szemlélteti, hogy 2020-tól 2023-ig miként alakult a különféle támogatási célokra költött állami kiadások összege.

Családtámogatásokra fordított állami kiadások alakulása 2020-2023 (millió forint)

Látható, hogy a vizsgált időszakban a családi pótlékra fordított összeg gyakorlatilag stagnált (305 milliárd forintról 309 milliárd forintra emelkedett), a GYES összértéke pedig még csökkent is (61 milliárd forintról 56 milliárd forintra).

Ugyanez idő alatt a lakástámogatásokra fordított pénzösszegek igen gyorsan növekedtek: a 2020-as 297 milliárd forinthoz képest 2023-ban már 491 milliárd forintot tettek ki. Ennek a kategóriának a túlnyomó részét az úgynevezett „lakástulajdonhoz kapcsolódó, szociálisan nem célzott támogatások” adták. (Ahová többek között a CSOK és a különféle támogatott hitelek, a lakástakarék-pénztárakra fizetett támogatás és a lakásfelújítási programok is tartoznak.) A Babaváróra költött összeg pedig természetes módon dinamikusan (26 milliárd forintról 178 milliárdra) növekedett a vizsgált 4 év során, hiszen ez a hiteltípus 2019-ben indult útjára.

Átalakulóban a családtámogatás szerkezete

A különböző támogatási elemeket csoportosítva látványosan kirajzolódik a hagyományos és az új típusú családtámogatások ráfordításainak eltérő dinamikája. A hagyományos családtámogatási eszközök közé sorolhatók a GYES, a CSED, a GYED és örökbefogadói díj, valamint a családi pótlék. Ebben a kategóriában 3 év alatt összesen 28%-kal nőttek az állami kiadások. Ezzel szemben az új típusú családtámogatások (Babaváró, családi adókedvezmény, első házasok adókedvezménye, lakástámogatások) körében sokkal erőteljesebb, 56%-os növekedés ment végbe 2020-tól 2023-ig.

Hagyományos és új típusú családtámogatásra fordított költségvetési kiadások (millió forint)

A hagyományos és az új típusú családtámogatások között lényeges különbség van a szociális célzás szempontjából. Míg a családi pótlék, GYES és ehhez hasonlók esetében nincsenek hátrányos helyzetben az alacsonyabb jövedelmű rétegek, addig a Babaváró hitelt, a családi adókedvezményt és a támogatott lakáshiteleket a magasabb jövedelmű családok tudják igazán jelentős mértékben kihasználni. (Gondoljunk csak arra, hogy a Babaváró igénylésének feltétele legalább 3 évnyi egybefüggő társadalombiztosítási jogviszony igazolása. Ez a szegényebb házaspárok számára gyakran nagy nehézséget okoz, míg a tehetősebb rétegeknek jellemzően nem akadály.) Kramarics ezek alapján arra a következtetésre jut, hogy a rászorultsági elv 2010. után háttérbe szorult, és a családtámogatásra fordított összeg többsége ma már vállaltan olyan formákban kerül a lakossághoz, amelyeknél a jómódú háztartások előnnyel indulnak. Az új típusú családtámogatások szociális megfontolásokat nélkülöző mivolta a Bankmonitor szakértői szerint összhangban van a kormány korábbi kommunikációjával. A 2016. január 21-i Kormányinfón az akkori miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János így fogalmazott az otthonteremtési program kapcsán: „A kormánynak elsődleges célja családpolitikai, a másodlagos pedig a gazdasági növekedés. Ez azt jelenti, hogy ez nem egy szociálpolitikai akció, hanem egy családtámogatási, otthonteremtési akció.”

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

A világ legnagyobb horgászversenye a Balatonon II. rész + RECEPT

Néhány érdekes adat a résztvevők eredményeiről.

Így a legegyszerűbb a műszaki vizsga időpontfoglalása ügyfélkapun keresztül – lépésről lépésre mutatjuk

Mindjárt lejár az autó műszakija? Nehogy megbüntessenek, így foglalj online vizsga időpontot pillanatok alatt!

Késik a vonat és bérleted van? Így kérd a visszatérítést a MÁV-tól

A késési biztosítás a bérlettel és a napijeggyel utazókat is megilleti.

Tényleg tilos az esővizet a szennyvízcsatornába bekötni? Ezt mondja a jog

Tilos az esővizet a szennyvízcsatornába vezetni – és komoly bírság járhat érte. Megmutatjuk, mit mond erről a törvény, hogyan ellenőrzik, mit tehetsz helyette, és milyen megoldásokkal kerülheted el a büntetést.

Ennyi a garantált bérminimum 2025-ben

A garantált bérminimum 2025-ben: bruttó 348 800 Ft, nettó 231 952 Ft havi szinten – részletes lebontás, kinek jár, és mi jön 2026–2027-ben.

Jótállás, szavatosság, garancia: Mi a különbség?

Sokan nem tudják, mi a garancia és szavatosság különbsége, pedig ez eldönti, visszaviheted-e a hibás terméket.