Nem fizet a biztosító az autósoknak, ha a téli guminál erre nem figyelnek – 2 eset, amit sokan nem tudnak
A téli gumi biztosító viszonyában meglepően fontos lehet: két olyan helyzet is van, amikor a biztosító nem fizet, ha az abroncs nem megfelelő. Ugyan nincs előírva a téli gumi, mégis komoly következménye lehet, ha baleset ér.
Magyarországon továbbra sem kötelező téli gumit használni, ezért sokan nem is foglalkoznak vele komolyabban. A rendőrség valóban nem büntet meg azért, ha valaki télen is nyári gumival közlekedik. A biztosítók szemszögéből azonban egészen más a helyzet, ők baleset után azt vizsgálják, milyen állapotban volt az autó, és ebbe bizony a gumi minősége is beletartozik: rendelet rögzíti, hogy a téli gumi mintázatának legalább 4 milliméter mélynek kell lennie. Ez a műszaki megfelelőség része, amely a téli gumi biztosító szerinti megítélésében fontos szempont lehet.
Ha szerintük az abroncs nem adott megfelelő tapadást, túlzottan kopott volt, vagy a téli útviszonyokra alkalmatlan gumival közlekedett az autós, az máris befolyásolhatja a kárfizetési folyamatot. Ilyenkor a biztosító nem azt nézi, hogy kötelező-e a téli gumi, hanem azt, hogy az adott körülmények között alkalmas volt-e a biztonságos közlekedésre.
Amikor a KGFB-nél visszakérik a kifizetett pénzt
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás minden autós számára ismerős: ha balesetet okozunk, a biztosító rendezi a másik fél kárát. Kevésbé köztudott viszont, hogy ez nem mindig jelenti azt, hogy mi megúsztuk a történetet. Ha ugyanis a biztosító szakértője arra jut, hogy a baleset azért következett be, mert a gumi nem volt megfelelő állapotú (például túl kopott volt a bordázat, vagy téli úton nyári gumival csúszott meg a jármű), akkor a biztosító a kifizetett összeget visszakövetelheti. Ez sajnos egy teljesen jogszerű eljárás, és gyakrabban fordul elő, mint gondolnánk.
A baleset szempontjából ilyenkor nem az a döntő kérdés, hogy milyen abroncs volt a járművön, hanem az, hogy az adott körülmények között biztonságosan használható volt-e. Ha erre a szakértő szerint a válasz nem, akkor a kár egy része vagy akár egésze is rád hárulhat.
CASCO esetén a szerződés dönti el, hogy fizet-e a biztosító
Ugyan a CASCO nem egy népszerű opció, a legtöbben továbbra sem fizetik Magyarországon, mert nem éri meg nekik. Azonban ha neked mégis volna CASCO-d, az sok esetben biztonsági hálót jelenthet, hiszen a saját autó kárát téríti meg. Ugyanakkor ez a biztosítás teljesen szerződés-alapú, ezt nem szabad elfeledni. Ennek okán a biztosító előírhatja, milyen feltételek teljesülése esetén fizet. Több társaság konkrétan beleírja a szerződésbe, hogy bizonyos időszakban téli gumi használata kötelező, vagy hogy az abroncs mintázata nem lehet 4 milliméternél sekélyebb. Ha baleset történik, s kiderül, hogy az autód nem felelt meg ennek a feltételnek, a biztosító megtagadhatja a kárfizetést.
Ez vitathatatlan, egyszerű szerződéses kötelezettség. Az autós aláírta, hogy milyen feltételek mellett védi őt a CASCO, ezért ha nem teljesülnek ezek a feltételek, a biztosító nem köteles fizetni. Az ebből fakadó anyagi teher sokakat meglep, de jogilag teljesen egyértelmű. Röviden: érdemes vetni egy pillantást szerződésünkre.
Más biztosítással kapcsolatos kérdésed maradt? Kérdezd bátran Ügyfélszolgálatunkat és kollégáink két munkanapon belül válaszolnak.
Figyeljünk az abroncsokra
A téli gumi nem kötelező, de egy rossz állapotú vagy nem megfelelő gumi balesetnél komoly pénzügyi következményt vonhat maga után. A biztosítók nem a kötelezettséget vizsgálják, hanem a műszaki alkalmasságot. A téli gumi biztosító szempontú megítélése ezért sokkal inkább a biztonságról és a kockázatokról szól, mint a szabályokról. Érdemes tehát rendszeresen ellenőrizni a profilmélységet, figyelni a gumik állapotára, és átnézni a biztosítási feltételeket is.



