Ha nyári gumival vezetsz, erre a dologra figyelj: nem biztos, hogy kár esetén fizet a biztosító

Azzal kezdenénk, hogy mindenkinek, aki télen autóval közlekedik, melegen (!) ajánljuk a téli gumi használatát.

Ennek oka a biztonság: a téligumi anyagából adódóan jobban tapad a hidegben és mélyebb bordázata miatt kedvezőbb irányíthatóságot biztosít síkos úton.

Igen, a téli gumi nemcsak a bordázatában tér el a nyáritól, bár az is egy fontos tulajdonsága. Ennél is fontosabb azonban, hogy a nyári gumiabroncs anyaga olyan (keményebb) keverékből van, ami 10 és 30 fok között tapad a legjobban az útra. Ezzel szemben a téli gumi anyaga lágyabb, és 7 foknál hidegebb hőmérsékleten sokkal jobban tapad. Ezért tehát már akkor érdemes lecserélni a gumit, amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok alá esik.

Hogy kell vezetni télen?

A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet oldalain részletes leírás található arról, hogyan kell télen vezetni. A szakértők szerint, ha nincs az autónkon téligumi, akkoris ugyanezen elveket kell követni, csak még jobban oda kell figyelni kocsi viselkedésére. Főbb tanácsaik:

  • Kapcsoljuk ki az autón (ha van) a sávtartó autómatát, az EPS-et és a tempomatot, ha viszont az autón van Snow Mode, kapcsoljuk be.
  • Fogjuk lazán, de folyamatosan két kézzel a kormányt, és kerüljünk minden hirtelen mozdulatot, ne rángassuk a kormányt és ne adjunk hirtelen nagy gázokat.
  • Minél nagyobb követési távolságot tartsunk az előttünk haladó autótól.
  • Csúszós úton e álljunk meg, ha nem muszáj, hanem lassú tempóban folyamatosan haladjunk.
  • Kerüljük az ismeretlen útvonalakat, és inkább a főutakat használjuk, mint a mellékutcákat, mert a hókotrók azokat hamar eltakarítják még akkor is, ha nagy hó esett.
  • Hóban mindig kettes sebességfokozatban induljunk, mert kevésbé pörögnek ki a kerekek. Ez akkor is igaz, ha téli gumi van az autón.

Hogy kell vezetni téli gumi nélkül?

Ugyanúgy, csak még óvatosabban. Amit még helyen lehet olvasni, hogy csúszós úton mindig egyszerre egy dolgot csináljunk. Ha kanyarodunk, ne fékezzünk és ne gyorsítsunk. Ha gyorsítunk vagy fékezünk, ne kanyarodjunk. Mindez azért fontos, hogy meg tudjuk tartani az irányítást a jármű fölött, akár van rajta téli gumi, akár nincs.

Ezen nincs téli gumi: két kisfiú játékautóban tolja egymást a hóban
Ezen biztos nincs téli gumi

Szintén fontos, hogy jól kilássunk az autóból, indulás előtt takarítsuk le a szélvédőt, az ablakot és a tükröket, menet közben pedig folyamatosan páramentesítsünk.

A legfőbb tanács pedig: ne induljunk útnak olyan időben, vagy olyan járművel, amiben nem érezzük biztonságban magunkat. Legyen önbizalmunk, de legyünk tisztában a saját és a kocsink korlátaival. Néha egyszerűen jobb otthon maradni.

Továbbbi kérdésed van? Keresd ügyfélszolgálatunkat, ahol kollégáink két munkanapon belül válaszolnak. A szolgáltatás ingyenes!
Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Kell-e engedélyt kérnem, ha új kutat fúratnék? Tisztázzuk a félreértéseket, ezt mondja a törvény

Az új szabályozás meghatároz kockázatmentes és kockázatos területeket.

A világ legnagyobb horgászversenye a Balatonon II. rész + RECEPT

Néhány érdekes adat a résztvevők eredményeiről.

Így a legegyszerűbb a műszaki vizsga időpontfoglalása ügyfélkapun keresztül – lépésről lépésre mutatjuk

Mindjárt lejár az autó műszakija? Nehogy megbüntessenek, így foglalj online vizsga időpontot pillanatok alatt!

Késik a vonat és bérleted van? Így kérd a visszatérítést a MÁV-tól

A késési biztosítás a bérlettel és a napijeggyel utazókat is megilleti.

Tényleg tilos az esővizet a szennyvízcsatornába bekötni? Ezt mondja a jog

Tilos az esővizet a szennyvízcsatornába vezetni – és komoly bírság járhat érte. Megmutatjuk, mit mond erről a törvény, hogyan ellenőrzik, mit tehetsz helyette, és milyen megoldásokkal kerülheted el a büntetést.

Ennyi a garantált bérminimum 2025-ben

A garantált bérminimum 2025-ben: bruttó 348 800 Ft, nettó 231 952 Ft havi szinten – részletes lebontás, kinek jár, és mi jön 2026–2027-ben.