Megszűnt a terhességi-gyermekágyi segély – mit igényelhetsz helyette? Ezt kell tudni a tgyásról 2025-ben

A terhességi-gyermekágyi segély, vagyis a tgyás sokak számára ismerős lehet, azonban ez az ellátás már 2015-ben megszűnt. Helyét a csecsemőgondozási díj vette át (csed), ami lényegében hasonló célt szolgál.
A tgyás egy biztosításhoz kötött juttatás volt, amit azok az anyák kaphattak, akik a szülést megelőző 2 évben legalább 365 nap biztosított jogviszonnyal rendelkeztek. Fontos feltétel volt, hogy a gyermek születése a biztosítás alatt történjen, vagy legfeljebb 42 napon (bizonyos esetekben 28 napon) belül a biztosítás megszűnése után. Összege az anya bérétől függött: a szülést megelőző évben szerzett napi átlagkereset 70%-át fizették ki, amiből 15% személyi jövedelemadót vontak le. A juttatás a szülési szabadság idejére, jellemzően 168 napra járt. A kérelmet a szülés előtt 28 nappal lehetett beadni, de a gyermek születése után is volt erre lehetőség.

Terhességi-gyermekágyi segély helyett csecsemőgondozási-díj
Ahogy korábban a tgyás esetén is, csak azok jogosultak csedre, akik biztosítási jogviszonyban álltak legalább 365 napon keresztül a szülést megelőző 2 évben. Összege jövedelemarányos: a bruttó bér 100%-a jár, amelyből 15% szja-t és 10% nyugdíjjárulékot vonnak le. Társadalombiztosítási járulékot nem kell fizetni, így az ellátás ideje alatt nem keletkezik nyugdíjjogosultság.
Más családtámogatásról kérdezne? Keress ügyfélszolgálatunkat, kollégáink 48 órán belül válaszolnak!
A csedet a munkáltatónál vagy közvetlenül a kormányhivatalnál kell igényelni. A szükséges dokumentumok a következők:
- orvosi igazolás a szülés várható időpontjáról,
- biztosítási jogviszony igazolása,
- igénylőlap,
- ha már megszületett a gyermek, akkor a születési anyakönyvi kivonat másolata.
Az igénylést egyébként már a baba születése előtt is el lehet indítani, legkorábban 6 héttel a szülés várható időpontja előtt. Alkalmazottak esetében a foglalkoztatóhoz (társadalombiztosítási kifizetőhely) kell benyújtani a kérelmet. Egyéni vállalkozók kizárólag elektronikus úton nyújthatják be az egészségbiztosítónak, Ügyfélkapun keresztül. Az űrlap itt található, és itt lehet indítani az ügyintézést is.