Vidéki általános iskolák rangsora: ha fontos, hová jár a gyerek – így érdemes utánanézni

Sokan keresik a vidéki általános iskolák rangsora kifejezést, de sajnos jelenleg nincs hivatalos, országos szintű rangsor, amely kifejezetten a vidéki általános iskolák teljesítményét értékelné. A legtöbb elérhető rangsor a középiskolákra, különösen a gimnáziumokra fókuszál, mint például a HVG által évente összeállított lista.

Miért nem létezik a vidéki általános iskolák rangsora?

Angol óra.

Az általános iskolák teljesítményének objektív összehasonlítása számos kihívással jár:

  • Különböző tanulói háttér: A tanulók szociális és gazdasági háttere jelentősen befolyásolhatja az iskolai teljesítményt, ami torzíthatja az összehasonlítást.
  • Hiányzó egységes mérőszámok: Míg a középiskolák esetében az érettségi eredmények és a felvételi statisztikák jól használható mutatók, az általános iskolák esetében nincsenek ilyen egységes mérőszámok.
  • Regionális különbségek: A vidéki iskolák eltérő erőforrásokkal és lehetőségekkel rendelkeznek, ami szintén megnehezíti az objektív összehasonlítást.

Hogyan tájékozódhatunk rangsor nélkül?

Bár nincs hivatalos rangsor, többféle forrásból is tájékozódhatunk arról, hogyan teljesítenek a vidéki általános iskolák. Az Oktatási Hivatal minden évben közzéteszi az országos kompetenciamérés eredményeit, ezekből egész jól lehet látni, hol milyen szinten folyik a tanítás. De legalább ennyire fontosak a helyiek tapasztalatai: szülők, diákok, tanárok véleményeiből sok minden kiderül arról, milyen az iskola légköre, hogyan bánnak a gyerekekkel, mennyire segítőkészek a tanárok.

A legutóbbi, 2024-es kompetenciamérés eredményei is elérhetők már ide kattintva az oktatas.hu oldalán remek adatvizualizciós táblákkal. Az oldal alján lehet lapozni az egyes ábrák között – összesen hétféle nézet érhető el. Az első vizualizáció a kompetenciamérés átlageredményeit mutatja vármegyénként. Itt kiválaszthatjuk a kívánt évfolyamot – például a 8. osztályt, ami jó indikátora lehet a középiskolai felvételi sikerességének –, valamint a vizsgált területet (szövegértés, matematika, természettudomány, történelem stb.). A beállítások után az ábra automatikusan frissül, és a bal oldalon megjelennek a hozzá tartozó adatok is.

Ha a jól vagy kiemelkedően teljesítő általános iskolákat szeretnénk megtalálni, érdemes a második adatvizualizációs nézetre átlapozni. Itt lehetőség van szűrni a képzési típusra és a vármegyére, és azokat az általános iskolákat, amelyek az országos átlaghoz képest jobban teljesítettek, zöld ponttal jelölik. Így könnyen áttekinthető, hogy egy adott térségben mely iskolák szerepeltek kiemelkedően a különböző mérési területeken. Például Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében matematikából (8. évfolyamon) az országos átlag felett teljesített a mezőkövesdi Általános Iskola Ódorvár tagiskolája, a Hegyközi Nyelvoktató Szlovák Nemzetiségi Általános Iskola, valamint a miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola is.

Kiemelkedő teljesítményű iskolák

A 2024-es kompetenciamérés eredményei aggodalomra adnak okot, hiszen általános iskolai szinten szinte minden évfolyamon gyengébb teljesítmény született a korábbi évekhez képest, különösen a természettudományos területen. Az országos átlagpontszámok hatodik és a nyolcadik évfolyamon is jelentős visszaesést mutatnak. Ezzel párhuzamosan nőtt azoknak a tanulóknak az aránya, akik még a harmadik képességszintet sem érték el, vagyis az alapvető tudáselemek elsajátításával is nehézségeik vannak.

Csoportos feladat.

A földrajzi különbségek továbbra is jelentősek. A nyugati megyék – például Vas, Zala vagy Győr-Moson-Sopron – továbbra is az élmezőnyben vannak. Míg Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád tanulói leszakadóban vannak, mind a természettudományi, mind a szövegértési eredmények alapján. Mindezek ellenére vannak olyan iskolák, amelyek a nehéz körülmények ellenére is kiemelkedően szerepeltek. Például a nagydobosi általános iskolában a nyolcadikosok 1781, a hatodikosok pedig 1744 pontot értek el a természettudományi mérésen. Ezek az eredmények a budapesti elitiskolák szintjével vetekednek, holott a tanulók többsége hátrányos helyzetű. Ez azt mutatja, hogy jól működő pedagógiai szemlélettel és elhivatott tanári munkával még nehéz környezetben is lehet kimagasló eredményeket elérni.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ezt tedd december 13-án, hogy jövőre rád szakadjon az OTP

Egyszerre lehet boszorkányoktól tartani, pénzt csalogatni, szerelmet jósolni és közben még a házimunka is elkerülhető.

Mennyit költ egy ötfős magyar család decemberben? Forintra pontos elszámolás

Az ünnepek, az ajándékok, a bevásárlások, a sütés-főzés, a gyerekprogramok és úgy általában minden összeadódik. Te mire tippelsz? Mennyi lesz a vége?

Hogyan tisztítsd meg a réztárgyakat? Újra ragyogni fognak ezzel a keverékkel

Nem kell hozzá restaurátor, otthoni szerekkel is rendbe hozható.

Ha így telelteted a cserepes begóniát, hatalmasra nő tavasszal – dús virágokat hoz és egészséges lesz

A begónia teleltetése cserépben akkor sikeres, ha a növényt fajtájának megfelelően készíted fel a télre.

Mit tegyek, hogy gyorsan nőjön a hajam? 5 filléres praktika, amitől megindul, mint a dudva

Hasznos olcsó praktikák, amelyek segíthetnek a gyors hajnövekedésben, azonban önmagukban nem lesznek elegek: neked is változtatnod kell szokásaidon.

Így szüntethető meg az osztatlan közös tulajdon – jogász tiszta a félreértéseket

Nincsenek egyszerű helyzetben az osztatlan közös tulajdonnal rendelkezők, de több megoldás is létezik a megoldásra.