Figyelem, fontos! Holnaptól szó nélkül kikapcsolhatja az áramot és a gázt az MVM

Az MVM kikapcsolási moratórium 2024. november 29. és 2025. január 5. között van érvényben. Ez azt jelenti, hogy a szolgáltató ebben az öt hétben egyetlen lakossági ügyfelénél sem kapcsolja ki az áramot és a földgázt. Holnaptól azonban ez megváltozik: a kikapcsolási moratórium végével az adósoknak ismét szembe kell nézniük a várható következményekkel. Mit lehet tenni a nehéz helyzetben? Mutatjuk a lehetőségeket.

Az elmúlt évek gyakorlata nem változott, az MVM kikapcsolási moratóriuma 2024/2025-ben is védett ügyfeleket, illetve azokat a lakosokat érinti, akiknek 60 napon túli számlatartozása van. Védett ügyfél, azaz védendő fogyasztó lehet, aki szociálisan rászoruló vagy fogyatékkal élő. A kikapcsolási moratórium több mint öthetes ideje alatt a tartozást felhalmozó ügyfelek fellélegezhettek, hétfőtől viszont újra fennáll a veszélye, hogy kizárják őket a szolgáltatásból.

MVM kikapcsolási moratórium 2024/2025

A gáz- és villamosenergia szolgáltatás kikapcsolására hasonló szabályok érvényesek. Ha a következők mind fennállnak, akkor kikapcsolják a szolgáltatást:

  • A felhasználó 60 napon túl nem tett eleget fizetési kötelezettségének.
  • Nem volt eredményes a fogyasztó részéről kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről.
  • A szolgáltató a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről legalább kétszer írásban értesítette a fogyasztót.
  • A szolgáltató felhívta a fogyasztó figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint villamosenergia- és földgázszolgáltatás esetében az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.

Nem árt tudni, hogy az MVM-nél már az is késedelemnek számít, ha a fogyasztó a számlán feltüntetett időpontig nem fizeti be annak összegét. Ettől a naptól a szolgáltató késedelmi kamatot számít fel, amelynek mértéke a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat. Késedelmes fizetés esetén a szolgáltató felszólítást küld levél vagy e-mail formájában, ennek díját a fogyasztónak kell megfizetnie. (Igen, még akkor is számítanak fel díjat, ha e-mailben tájékoztatnak.)

Ha valaki továbbra sem fizet, a szolgáltató tértivevényes felszólító levelet küld arról, hogy ki fogják kapcsolni a szolgáltatást. A levélben szerepel a hátralék összege, és megadnak egy új fizetési határidőt. Ha a határidőt követő 60 nap alatt sem sikerül rendezni a tartozást, akkor a szolgáltató értesítheti a területileg illetékes elosztó társaságot az ügyfél kikapcsolásáról.

A ki- és visszakapcsolásnak jelentős díja van. Áram esetén több mint 40 ezer forinttal számolhatunk az E-on szerint, plusz a késedelmi díjak, felszólítások, amit az adósra terhelnek.

Ha rezsitartozásunk van, érdemes azonnal felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval, mert együttműködés esetén nagyobb eséllyel kaphatunk segítséget. Kérhetünk fizetési haladékot (max. 30 nap), részletfizetést vagy átütemezést, de ez évente csak egyszer igényelhető. A kérelmet online, telefonon vagy személyesen lehet benyújtani. Fontos, hogy a megállapodás feltételeit pontosan betartsuk, különben a tartozást egy összegben kell kifizetni, és a szolgáltató kikapcsolhatja az ellátást, valamint végrehajtást indíthat.

Mit lehet tenni?

Tartozás esetén kérhetünk a szolgáltatótól halasztási vagy részletfizetési kérelmet. 

  • Kérhetjük például a fizetési határidő kitolását: ha látjuk, hogy késni fog a bevételünk, kérhető 1-2 hónapos halasztás.
  • Kérhetjük a fizetés átütemezését is: az is lehetséges, hogy a más kiadások miatti nehezebb hónapokra hivatkozva fizetési átütemezést kérünk. Valamennyit befizetünk a számlákból, de csak pár hónap múlva egyenlítjük ki a teljes összeget.
  • Részletfizetés: akkor érdemes kérni, ha azt látjuk, hogy csak minimális összeggel tudunk többet fizetni. Ilyenkor az adott számlát nem egyszerre, hanem több hónapra elosztva kell majd kiegyenlíte

Részletfizetési kérelmet háromféle módon nyújthatunk be:

  1. Online: Az MVM online ügyfélszolgálatán vagy az MVM Next mobilappban, e-mailben érkező válasszal.
  2. Telefonon: Az MVM ügyfélszolgálatán (+36-20, +36-30, +36-70, +36-1 telefonszámokon), azonosítás után kapunk tájékoztatást a teendőkről.
  3. Személyesen: Ügyfélszolgálati irodában, különösen bonyolult esetekben ajánlott.

Részletfizetést vagy fizetési haladékot évente egyszer kérhetünk. A fizetési haladék legfeljebb 30 nap, és további haladék vagy részletfizetés nem igényelhető. A megállapodás feltételeinek megszegése esetén a tartozást egy összegben kell kifizetni.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Furcsa hangot ad a radiátor és hideg a teteje? Ezt azonnal tedd meg, hogy ne dobd ki a pénzt az ablakon

Többféle hibát is jelezhet – ezért érdemes mielőbb megkeresni az okát, mielőtt a fűtésszámlánk is megemelkedik.

A beutaló nélküli tüdőszűrésről: évente egyszer jár, de kinek és mi a menete?

A beutaló nélküli tüdőszűrés évente egyszer ingyenesen elérhető 40 év felett, de nem mindenkinek - mutatjuk, kinek jár és hogyan működik.

Tetemes tartozást örököltem, mi legyen? Jogász mondta el a lehetőségeket

Az adósság öröklése csak a hagyaték erejéig terjed, és van jogi lehetőség a döntésre, akár elfogadod, akár visszautasítod az örökséget.

SZÉP-kártya, 50%-kal több otthonápolási díj, nyugdíjemelés kontra 14. havi nyugdíj – ki járna jól mivel?

Miután a Tisza Párt nyilvánosságra hozta, hogyan kíván javítani a nyugdíjasok helyzetén, hirtelen...

Sokat betegeskedik a család? Tízezreket spórolhatsz a gyógyszereken, ha így vásárolsz

Egy négytagú családnak havonta közel 22 ezer forintjába is kerülhet a megelőzésre és...

Nem engedte a recepciós Mészáros Lőrincnek felvinni a jachtot a mennyországba

Egy TikTokker elképzelte, milyen lenne, ha Mészáros Lőrinc megérkezne a mennyország kapujához.