Az MVM 2023. december 15-től 2024. január 8-ig hirdetett három hetes kikapcsolási moratóriumot lakossági ügyfeleinek. A moratórium ma jár le, azaz holnaptól szó nélkül kikapcsolhatják az áramot és a gázt azoknál az ügyfeleknél, akik tartozást halmoztak fel. Mutatjuk, mit tehetünk a kikapcsolási moratórium után.
Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően az MVM egyetlen lakossági ügyfelénél sem kapcsolja ki az áramot és a földgázt az ünnepi időszakban. Fontos tudni, hogy a kikapcsolási moratórium nemcsak a védett ügyfeleket érinti, hanem azokat a lakosokat is, akiknek 60 napon túli számlatartozásuk van.
Az intézkedés az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-vel egyetemes szolgáltatási szerződésben álló, lakossági ügyfelekre terjed ki. Azokra viszont nem vonatkozik, akiket már korábban kikapcsoltak a szolgáltatásból, ahogy az üzleti, illetve más energiakereskedővel szerződésben álló ügyfelekre sem.
Mit tehetünk a kikapcsolási moratórium lejárta után?
Akik gáz- vagy áramdíjjal tartoznak, azoknál a szabály szerint a szolgáltató a fizetési határidő lejárta után 63 nappal kikapcsolhatja a szolgáltatást. A ki- és visszakapcsolásnak jelentős díja van, érdemes tehát minél hamarabb lépni. A visszakapcsolási díjak szolgáltatónként változnak, de az áram esetén legalább 30 ezer forinttal biztosan számolni kell. Erre jöhetnek még a késedelmi díjak, illetve ha felszólító leveleket küldenek, azt is az adósra terhelik.
Vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatóval
A kikapcsolási moratórium leteltével, tartozás esetén feltétlenül vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatóval és érdeklődjünk a lehetőségekről. Azok az adósok, akik együttműködőnek bizonyulnak, nagyobb eséllyel kapnak segítséget, mint azok, akiket nem lehet elérni és nem reagálnak a felszólító levelekre sem.
Ha például már előre látjuk, hogy nem fogjuk tudni befizetni a csekket, jelezzük ezt a szolgáltató felé. Ez azért nagyon fontos, mert a szolgáltató ebből azt látja, hogy nem kibújni szeretnénk a díjfizetési kötelezettség alól, csupán pénzügyi nehézségeink adódtak.
Előbb-utóbb a szolgáltató a szabályoknak megfelelően kikapcsolja a szolgáltatást, a tartozások behajtását pedig átadhatja a végrehajtónak. De ne várjunk eddig, amint lehetséges vegyük fel a kapcsolatot az áram-és földgáz szolgáltatóval.
Tartozás kérhetünk a szolgáltatótól halasztási vagy részletfizetési kérelmet.
- Kérhetjük például a fizetési határidő kitolását: ha látjuk, hogy késni fog a bevételünk, kérjünk 1-2 hónapos halasztást.
- Kérhetjük a fizetés átütemezését is: az is lehetséges, hogy a más kiadások miatti nehezebb hónapokra hivatkozva fizetési átütemezést kérünk. Valamennyit befizetünk a számlákból, de csak pár hónap múlva egyenlítjük ki a teljes összeget.
- Részletfizetés: akkor érdemes kérni, ha azt látjuk, hogy csak minimális összeggel tudunk többet fizetni. Ilyenkor az adott számlát nem egyszerre, hanem több hónapra elosztva kell majd kiegyenlíteni.
Kikapcsolási moratórium: hogyan kérhető a részletfizetési kérelem?
A részletfizetési kérelmet háromféle módon nyújthatjuk be a szolgáltató felé: online, telefonon és személyesen.
- Online: az MVM online ügyfélszolgálatán és az MVM Next mobilappban kérelmezhető a részletfizetés, amelyre e-mailben kapunk majd választ. Jó tudni, hogy a szolgáltató utánanézhet annak, hogy milyenek a fogyasztói szokásaink és korábban hogyan tettünk eleget a fizetési kötelezettségünknek.
- Telefonon: az MVM telefonos ügyfélszolgálatán keresztül is benyújthatjuk a részletfizetési kérelmet az alábbi telefonszámokon: +36-20-474-9999, +36-30-474-9999, +36-70-474-9999, +36 1-474-9999. Ez esetben a pontos azonosítást követően – amelyhez a felhasználói azonosítóra és a felhasználói hely azonosítójára is szükség lesz – lépésről lépésre elmondják, hogy mi a pontos teendőnk.
- Személyesen: az ügyfélszolgálati irodák közül itt választhatjuk ki a számunkra legközelebbit. Ha túl bonyolultnak érezzük a helyzetünket, a legjobb, ha személyesen beszélünk át minden felmerülő kérdést és problémát.
Milyen lehetőségeink vannak?
Tartozás esetén az ügyfél részletfizetési kedvezményt vagy fizetési haladékot igényelhet, ha vállalja, hogy a részletfizetés, fizetési haladék időtartama alatti fogyasztását, a tartozás részösszegeit, illetve a tartozás halasztott összegét határidőben kiegyenlíti.
Részletfizetési kedvezményt és fizetési haladékot 12 naptári hónapon belül egy alkalommal lehet igényelni. A fizetési haladék időtartama a számla esedékességétől számított legfeljebb 30 nap. Fizetési haladékra további haladékot, illetve részletfizetést nem biztosít a szolgáltató. Fontos tudni, hogy ha a megállapodásban szereplő részösszegeket vagy valamelyik számlát nem rendezi a megjelölt határidőkre, a részletfizetési megállapodás hatályát veszti és a lejárt esedékességű követelést egy összegben kell kifizetnie.