Hol tudom lekérdezni az adószámomat? Ilyen egyszerű, 3 lépésben mutatjuk, mit csinálj
Hogyan történik az adóazonosító jel lekérdezése? Nagyon hivatalosan hangzik, de sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk.
Először is fontos, hogy tisztázzunk az alapfogalmakat a témával kapcsolatban.
Mi a különbség adószám és adóazonosító jel között?
Ha valaki le akarja kérdezni az adószámát, akkor nagy valószínűséggel az adóazonosító jelre gondol. Van különbség, nem mindegy, melyiket használjuk.
Vállalkozás esetén kötelezően feltüntetjük az adószámot a számlákon, míg az adóazonosító jel kizárólag magánszemélyekhez kötődik, és az adókártyán található. Az adószám egy 11 jegyű azonosító, amelyet a NAV állít ki mindazok számára, akik Magyarországon vállalkozási tevékenységet folytatnak. Fontos, hogy ne tévesszük össze ezt az adóazonosító jellel – ami egy 10 jegyű szám magánszemélyek azonosítására, és az adókártyán szerepel -, de a közösségi adószámmal sem, amit elsősorban EU-s ügyek intézéséhez használunk. Mi most az adóazonosító jel lekérdezésével fogunk foglalkozni.

Mi van, ha nincs adókártyám vagy elvesztettem?
Minden magyar állampolgárnak, aki itthon született, általában rendelkezésre áll az adóazonosító jel, és ehhez tartozó adókártyát többféleképpen is be lehet szerezni.
- Ha postai úton szeretnénk intézni, akkor a T34-es űrlapot kézzel kitölthetjük, aláírjuk, majd elküldjük levélben.
- Másik megoldás, ha az ÁNYK segítségével készítjük el, nyomtatjuk ki, aláírjuk és postázzuk.
- Online az ONYA rendszerben az új nyomtatványok/dokumentumok, adat- és változásbejelentés menüpontban, illetve az ÁNYK keretprogramban a T34-es adatlapon keresztül is elindítható a folyamat.
- Emellett személyesen is felkereshetjük a NAV irodáit (az okmányaink is kelleni fognak).
Kérdése van az igényléssel kapcsolatban? Ügyfélszolgálatunk segít: két nap alatt, ingyenesen!
Miként lehetséges az adóazonosító jel lekérdezése?
Ha időnk és energiánk engedi, akkor személyesen elmehetünk egy kormányablakba, ahol meg tudják nekünk mondani az adóazonosító jelünket. Ennél van sokkal egyszerűbb megoldás: az adóazonosító jel lekérdezése tényleg csak pár kattintás, amit otthonról, kényelemesen elvégezhetünk.
Még mielőtt belevágnánk, iktassunk be egy 0. lépést: nézzük meg, hogy mentettünk-e le akármilyen adóhivataltól kapott dokumentumot. Ezt az Ügyfélkapu +-on keresztül könnyedén megtehetjük a ‘Tartós tár’ menüpont alatt. Ha szerencsénk van és van lementett dokumentum, akkor azon rajta kell lennie az adóazonosító jelünknek. Ha nincs ilyen dokumentumunk lementve, akkor marad a lekérdezés.
Az adóazonosító jel lekérdezése online is pár perc alatt elintézhető. Ehhez keressük fel a NAV Ügyfélportálját (ÜPO), és lépjünk be Ügyfélkapus azonosítónkkal. A sikeres bejelentkezés után a felület jobb felső sarkában a nevünkre, vagy a ‘Személyes adatok’ ikonra kattintva a rendszer azonnal kilistázza a nyilvántartott adatainkat, ahol az adóazonosító jel is megtalálható.



