Erkölcsi bizonyítvány igénylése online: 10 perc alatt megvan és díjmentes, mutatjuk lépésről lépésre

Ha egy új munkahelyre jelentkezünk vagy valamilyen pályázaton akarunk indulni, esetleg vállalkozást indítanánk, valószínűleg szükség lesz annak igazolására, hogy nem vagyunk büntetett előéletűek és/vagy nem tiltottak el minket az adott foglalkozástól. Az erkölcsi bizonyítvány igénylése online a legegyszerűbb, ennek lépéseit magyarázzuk el cikkünkben.
Erkölcsi bizonyítvány igénylése online: így csináld
Január 16-ától csak a DÁP és az Ügyfélkapu+ regisztrációval rendelkezők tudják használni az online ügyintézést. Ebből következik, hogy a régi ügyfélkapu erkölcsi bizonyítvány igénylése esetén sem használható már. A régi rendszer kizárólag az új rendszerre való átregisztrálást teszi lehetővé.
Erkölcsi bizonyítványból kétféle igényelhető. Az első az úgynevezett általános igazolás. Ez tartalmazza azt, hogy az igénylő büntetlen előéletű, közügyek gyakorlásától nem tiltották el, nincs eltiltva foglalkozás vagy tevékenység gyakorlásától, illetve ha igen, akkor milyenektől van eltiltva. Ilyet kérnek általában a munkahelyeken, cégalapításkor, bírósági eljárásokban vagy egyes pályázatokra jelentkezésnél. A második a speciális tartalomról, vagyis egy konkrét törvényi rendelkezésnek való megfelelésről szóló igazolás. Ez akkor kell, ha az igénylő olyan munkát szeretne vállalni, aminek a szabályait konkrétan egy törvény rendezi. Tipikusan ilyen például, ha valaki a Honvédségnél szeretne dolgozni.
Az erkölcsi bizonyítvány igénylése online úton 8 napos határidővel történik, az igazolások pedig 90 napig érvényesek. Az erkölcsi bizonyítvány ingyenes. Érdemes még tudni azt, hogy az igazolást csak magyarul tudjuk kérni, vagyis ha azt például külföldi munkahelyen kell leadni, hivatalos fordításról az igénylőnek kell gondoskodni, ennek pedig költsége van.
A hatósági erkölcsi bizonyítvány közokirat, másként nevezve hatósági bizonyítvány. Az okiratot az igénylő kérésére a bűnügyi nyilvántartási rendszerben kezelt adatok alapján állítja ki a Belügyminisztérium. Itt lehet igényelni – ügyfélkapu+ (vagy DÁP) bejelentkezés után indítható is a kérelem.
Erkölcsi bizonyítvány igénylése postán: személyesen intézhető
Az erkölcsi bizonyítvány iránti kérelmet a postahivatalokban meg vásárolható formanyomtatvány segítségével is be lehet nyújtani. A kitöltött és aláírt kérelmet ajánlott küldeményként kell elküldeni a Belügyminisztérium Bűnügyi Nyilvántartó Hatóság címére: 1475 Budapest, Pf.: 172. A bizonyítvány ebben az esetben postai úton kerül kézbesítésre, amit csak a címzett vehet át (illetve a kérelem benyújtásakor lehetőség van eltérő címzett és belföldi cím megadására is). Az ügyintézési határidő ebben az esetben is 8 nap.
Sürgősségi erkölcsi bizonyítvány: ha nem várhat
Előfordulhat olyan élethelyzet, amikor nem tudjuk kivárni a 8 napos határidőt, amíg az erkölcsi bizonyítványunkat megküldik. Ebben az esetben sürgősséggel is kérhetjük az igazolást.
Ehhez azonban személyesen kell intézkednünk. Bemehetünk bármelyik Kormányablakba, de elmehetünk a bűnügyi nyilvántartó központi ügyfélszolgálatára is, melynek címe 1097 Budapest, Vaskapu utca 30/A. Ebben az esetben hivatalosan 5 napos határidővel kell számolni, de a legtöbb esetben az igazolást MÉG AZNAP ki tudja adni a hivatal. Ezért, amennyiben tényleg nagyon sürgős, mindenképp a személyes ügyintézés javasolt.
További kérdésed van, tanácsot szeretnél kérni? A Hóvége ügyfélszolgálata mindenki számára használható és ingyenes segítséget nyújt. Kattints ide!
Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is: