Tudtad, hogy bizonyos pénzbeli ellátások már ügyfélkapun keresztül is igényelhetők a vállalkozók számára? A gyermekekkel kapcsolatos ellátásoktól kezdve a táppénzig a jogosultsági feltételek fennállása esetén könnyen és gyorsan intézhető az igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra. Összegyűjtöttünk minden fontos tudnivalót, hogy ne kelljen ellátásonként keresgélni, hogy mit hogyan kell kérvényezni. Mutatjuk mely ellátásokhoz mit, hol találni és hogyan adjuk be az igénylést.
Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra
2024. január 1-től a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztató, az egyéni vállalkozó, a mezőgazdasági őstermelő, azaz ún. “önfoglalkoztató” körébe tartozók Ügyfélkapun keresztül intézhetik az alábbi pénzbeli ellátásokat:
- a csecsemőgondozási díj,
- az örökbefogadói díj,
- a gyermekgondozási díj,
- a táppénz,
- a baleseti táppénz,
- és a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátás iránti kérelem
Ki tartozik pontosan a jogosultak körébe?
- Társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatók
- Egyéni vállalkozók
- Mezőgazdasági őstermelők
- Tbj. 87. § (3) bekezdése szerinti „önfoglalkoztatók”
- Jogszabályban meghatározott esetekben a társadalombiztosítási kifizetőhellyel rendelkező foglalkoztatók
Hogyan történik az igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra?
Az igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra kizárólag az Ügyfélkapun keresztül intézhető, elektronikus úton, az Ügyfélkapu felületén közzétett űrlap alkalmazásával.
Az ügyintézés ezen a felületen indítható az „Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti táppénzre, valamint a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátásokra” elnevezésű űrlapon.
Az űrlap az Egészségügy menüpontban az Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai almenüben található.
Amennyiben a kérelmező keresőképtelenség esetén:
- táppénz,
- gyermekápolási táppénz,
- baleseti táppénz,
- méltányossági táppénz,
- méltányossági gyermekápolási táppénz
iránti kérelmet szeretne benyújtani, úgy az „Adatlap folyamatos keresőképtelenség igazolásához” elnevezésű űrlapot kell használni.
Ez az ügyintézés indítható ügyfélkapuról, Cégkapuról és Hivatali Kapuról is.
Egészségbiztosítási pénzbeli ellátások nyomtatványok – hol találhatók az ügyintézéshez szükséges nyomtatványok?
Az ellátásokhoz szükséges dokumentumokat a magyarorszag.hu oldalon találjuk, méghozzá az Egészségügy menüben, az Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai almenü részén, ahonnan magát az ügyintézést is indítani kell az “Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti táppénzre, valamint a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátásokra” felületen.
Az ügyintézéshez kapcsolódik egy részletes kitöltési segédlet, amit azért érdemes használni, mert amellett, hogy átlátható, többek között azt is részletezi, hogy melyik ellátáshoz milyen igazolásokat kell külön csatolni.
Az oldal legalján található a “Dokumentumok” menüpont, innen választhatjuk ki a szükséges nyomtatványt.
Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra meghatalmazott útján
A keresőképtelenség iránti kérelmeket meghatalmazott által is be lehet nyújtani. Ehhez azonban az egyéni vállalkozónak meghatalmazást kell adnia a meghatalmazott számára a Rendelkezési Nyilvántartásban.
A szervezet azonosítása után az „Új rendelkezés” gombra kattintva a Magyar Államkincstár Társadalombiztosítás, Családtámogatás és Egyéb lakossági szolgáltatások / Magyar Államkincstár Társadalombiztosítás és Családtámogatás / Egészségbiztosítási ügyek rendelkezését kell kiválasztani.
Majd „A meghatalmazást meghatalmazóként hozom létre” gombra kattintva lehet létrehozni a meghatalmazást. Ezt követően kapunk egy Rendelkezés Azonosítót.
Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra: innen tudni, hogy rendben van a kérelem
Ha minden jól ment, akkor az űrlap beküldését követően 3 elektronikus üzenetet kell kapni. Egyszer egy feladási igazolást, amely arra biztosíték, hogy a küldemény továbbításra került a Magyar Államkincstár hivatali kapujára.
Másodsorban egy letöltési igazolás, amely egy visszajelzés arról, hogy a Magyar Államkincstár fogadta a küldeményt.
A harmadik igazolás tájékoztatja a kérelmezőt, hogy az űrlap befogadásra került-e vagy valamilyen hiba miatt nem került befogadásra.
A kérelmeket a foglalkoztató, egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő székhelye szerint illetékes vármegyei kormányhivatal bírálja el.
Ha a foglalkoztató, egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő székhelye Budapesten vagy Pest vármegyében található, az eljárást a Budapest Főváros Kormányhivatala folytatja le.
Hová kérhetem az ellátások folyósítását?
Az igényelt ellátásokat vagy bankszámlára vagy postai úton kérhetjük. Fontos, hogy kizárólag belföldi pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett számlaszám adható meg, Revolut gyűjtőszámla nem adható meg. Figyeljünk arra, hogy a bankszámlaszámot és postai címünket is a lehető legpontosabban tüntessük fel a nyomtatványon.
Nem csodálkozunk, ha esetleg maradt még kérdésed. Kérdezz bátran, kollégáink két munkanapon belül válaszolnak!