A munkáltató egyik legfontosabb kötelessége, hogy a munkabért kifizesse a dolgozói számára. Mégis adódhat olyan – például gazdasági- helyzet, hogy a munkáltató hiányosan vagy egyáltalán nem fizeti ki a munkavállalóját. Kihez forduljak, ha nem kapok fizetést? És, ha felmondás után nem fizet a munkáltató? Segítünk eligazodni.
A munkabér kifizetésének alapszabályai
Röviden ismertetjük, hogy általánosságban milyen szabályok vonatkoznak a munkabér kifizetésére. Azt mindig érdemes szem előtt tartani, hogy más szabályok vonatkoznak arra a munkavállalóra, aki például a közalkalmazotti szférában vagy multinál dolgozik. Számít, hogy kinek milyen a munkaszerződése és az mit tartalmaz pontosan a munkabér kifizetésének határidejéről.
A munkabért a tárgyhót követő 10. napig kell kifizetni. Ettől azonban a felek másként is megállapodhatnak, tehát az utalás történhet a Munka Törvénykönyvében előírtnál korábban vagy később is.
A munkabért utólag, legalább havonta egy alkalommal kell elszámolni, de ettől eltérő írásos megállapodás is születhet a munkavállaló és munkáltató között.
Jelenleg az utalással történő bérfizetést kell szem előtt tartani. Készpénzben csak akkor lehet fizetést adni, ha a felek írásbeli megállapodást kötöttek erről. Átutalásnál fontos, hogy a bért úgy kell utalni a dolgozó számára, hogy a bérfizetés napján már ott legyen a bankszámláján.
Ellenkező esetben, ha a bér nem érkezik meg a dolgozóhoz időben, akkor késedelmes fizetésről beszélhetünk. Készpénzes kifizetés esetén, ha a bérfizetés napja heti pihenőnapra vagy munkaszüneti napra esik, akkor az ezt megelőző munkanapon kell kifizetni a munkabért.
Fontos az is, hogy a munkabér kifizetése a munkavállalónak költséget nem okozhat. Kivéve akkor, ha a dolgozó az utalást a nem magyarországi székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező banknál vezetett fizetési számlára kéri.
Felmondás után nem fizet a munkáltató?
A munkaviszony megszűnését követően legkésőbb az 5. napon a munkáltatónak és a munkavállalónak el kell számolnia egymással többek között a munkabér tekintetében. Amennyiben ez nem történik meg, úgy fizetési meghagyásos és/vagy peres eljárást lehet indítani a ki nem fizetett munkabér követelése iránt.
Kihez forduljak, ha nem kapok fizetést?
A munkáltató székhelye vagy a munkavállaló lakóhelye szerint illetékes törvényszék munkaügyi kollégiumához kell ilyen esetben keresetlevelet benyújtani.
A keresetlevél tartalmazza a személyes adatainkat, a munkáltató adatait, az elmaradt jövedelem tételes felsorolását és a kereseti kérelmet megalapozó tények bemutatását. A keresetlevélben fontos, hogy pontosan szerepeljen az a bruttó bérösszeg, amelynek a kifizetését szeretnénk igényelni.
Innen le lehet tölteni a munkaügyi perre vonatkozó keresetlevelet.
Amennyiben egyedül nem boldogulunk a kitöltésével, úgy jó, ha tudjuk, hogy minden Törvényszék tart személyes ügyfélfogadást, más néven ügyfélsegítő napot hetente, megadott időpontokban. Ilyenkor kérhetünk személyesen jogi segítséget is, illetve szóban is előadhatjuk a benyújtani kívánt keresetet.
Közigazgatásban dolgozom, kihez forduljak, ha nem kapok fizetést?
A közigazgatásban dolgozók számára más az eljárás menete abban az esetben, ha elmaradt a munkabér vagy felmondás után nem fizet a munkáltató. A közigazgatásban dolgozók nem fordulhatnak egyből az illetékes törvényszék munkaügyi kollégiumához, hanem első körben a Közszolgálati Döntőbizottság az illetékes, ezt követően pedig a bíróság.
Jogi segítségre lenne szükséged? Bonyolult munkaügyi helyzetbe futottál bele? Kérdezd ügyfélszolgálatunkat és 48 órán belül segítünk!