A bankok minden év január 31-ig küldik meg levélben az ügyfeleiknek az elmúlt év számlavezetési költségeit tartalmazó díjkimutatást. Ez a kimutatás minden apró díjtételt tartalmaz, ami a számlavezetéssel kapcsolatos. Egyúttal jó alapot képez ahhoz, ha esetleget olcsóbb bankszámlát keresnénk: átláthatóbbá válnak az egyes költségek és könnyebb a számlavezetéssel járó díjakat összehasonlítani. Hogyan váltsunk bankot online vagy személyesen? Mutatjuk az ügyintézés menetét.
Jó tudni, hogy a bankok minden év elején legfeljebb az előző éves infláció mértékével emelhetik a számlavezetési költségeket. Ennek alapján idén várhatóan 18 százalékkal nőnek a számlavezetési költségek – tudhattuk meg a Bankmonitor szakértőjétől. Fülöp Norbert számításai szerint egy ügyfél átlagosan 35.000 forintot költ a bankszámlájára, amelynek nagy részét meg lehetne spórolni.
Hogyan váltsunk bankot?
- Ha megtaláltuk a számunkra legkedvezőbb bankszámlát, akkor első lépésként nyissuk meg az új bankszámlát a választott bankban. Ez általában nem tart egy óránál hosszabb ideig és ha minden rendben van, akkor a bankváltással kapcsolatos ügyintézéshez már nem kell többet személyesen megjelenni a bankban. Érdemes időpontot foglalni, akkor a várakozási időt is megspórolhatjuk.
- Ezzel egyidőben be kell adni egy számlaváltási meghatalmazást az új, választott banunk felé, mert így tudják átvezetni az összes szükséges adatot, amelyek a csoportos beszedésekre és a rendszeres áutalásokra vonatkoznak.
- Ezt követően az új bank jelzi a számlaváltási igényt a régi bank felé. Ez általában maximum 2 munkanapot szokott igénybe venni.
- A régi bankunk minden szükséges adatot továbbít az új bank felé. Ez a folyamat maximum 5 munkanapig tart.
- Ha az adatok továbbítása megtörtént, akkor ezt követően nyílik meg az új folyószámlánk az új banknál.
- Miután megnyílt az új folyószámla, a bank rögzít minden eddig beérkező adatot és amennyiben szükséges elvégzi az adategyeztetést. Általában ez is plusz 5 munkanapot vesz igénybe.
- Ha mindent rendben találtak az adategyeztetések során és lezajlott a teljes folyamat, akkor végül lezárásra kerül a régi számla.
Láthatóan ez nem egy bonyolult folyamat, nagyjából 13 munkanapot vesz igénybe. Bankban csak egyszer szükséges személyesen megjelenni, a folyamat legelején.
Hogyan váltsunk bankot online?
A személyes bankváltás során csupán egyszer kell bemennünk a bankfiókba, amennyiben ezt is szeretnénk elkerülni, akkor van lehetőség online is új számlát nyitni. Első lépésben válasszuk ki a megnyitni kívánt új számlát és bank oldalán online vagy mobilapplikációban kezdeményezzük a számlanyitást. Ilyen esetben videóazonosítással történik a számlanyitás, amelyhez kamerás mobileszközre, laptopra vagy asztali számítógépre lesz szükségünk, illetve a személyazonosító okmányra vagy útlevélre és lakcímkártyára.
Az új számla megnyitását követően zárjuk le a régi számlánkat, amelyhez szintén nem szükséges személyesen bemenni a bankba, kérhetjük e-mailben is a megszüntetést. Arra figyeljünk, hogy a levélben pontosan jelöljük meg, hogy mely számlát és mikortól szeretnénk megszüntetni.
Mennyibe kerül a bankszámla megszüntetése?
Önmagában a bankváltásnak nincs díja. Viszont a régi bankszámla megszüntetésekor többféle költség is felmerülhet. A számlavezetési díjat minden megkezdett hónap után kell fizetni, tehát ha úgy jön ki a lépés, hogy átlógunk a következő hónapra, akkor még a régi számla után (is) ki kell fizetnünk a díjat.
Azt se felejtsük el, hogy a régi számlán lévő összeget át kell utalni az új számlára, amelynek szintén – bankonként eltérő – külön díja van.