Garancia jogszabály 2023 – 5 dolog, amit a legtöbben rosszul tudnak

Itt a Black Friday, közelednek az ünnepek, már csak ezért sem árt tisztázni, hogyan is működik pontosan a jótállás, avagy hétköznapi nevén a garancia. A köztudatban számos tévhit él a témával kapcsolatban, ráadásul ott van még a termék- és a kellékszavatosság fogalma is. Vásárlóként pontosan kell tudnunk, hogy melyik mit jelent, hiszen csak így érvényesíthetjük teljes mértékben a jogainkat. A garancia jogszabály 2023-ban is változott – mutatjuk az újdonságokat, leggyakoribb félreértéseket.

Jótállás, garancia, szavatosság – mit monda a fogyasztóvédelem.

A jótállást (közismert nevén garanciát) a kereskedők általában önként vállalják, de bizonyos termékek (tartós fogyasztási cikkek) esetén azt jogszabály is kötelezően előírja. A Fogyasztóvédelem azt írja, a jótállás azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett. De mi az a hibás teljesítés? Nos, leegyszerűsítve, ha a termék nem felel meg a minőségi követelményeknek.

Ami a szavatosságot illeti, megkülönböztetünk kellék-, illetve termékszavatosságot:

  • A kellékszavatosság lényegében azt jelenti, hogy bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék hibájáért (pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik. Egyszerűbben: az eladó felelősséget vállal a rejtett vagy gyártási hibáért.
  • A termékszavatosság azt jelenti, hogy az eladott termék hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki.

Mi az a sávos jótállás?

2021. január 1-jétől vezették be az ártól függő, úgynevezett sávos jótállás. A vonatkozó kormányrendeletben felsorolt termékek

  • 10 ezertől 100 ezer forintig 1 év;
  • 100 ezer forint felett, 250 ezer forintig 2 év,
  • 250 ezer forint felett 3 év jótállással bírnak.

A jótállás lényege, hogy amennyiben ezen időszak (tehát az 1, 2 vagy 3 év alatt) meghibásodik a termék, akkor az eladó köteles felelősséget vállalni a termék hibájáért. E kötelezettség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba a termék eladása után keletkezett – magyarul azt a fogyasztó okozta.

Garancia jogszabály 2023: apró, de lényeges változás

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendeletet idén júniusban módosuk. Nem nagy dologról van szó, mégis fontos: a szabályok szerint 2023. június 25. napjától a jótállási jegyen a termék vételárát is fel kell tüntetni. (Hogy még mit, azt itt lehet megnézni.)

Ennyi bevezetés után jöjjenek a leggyakoribb jótállással, vagyis garanciával kapcsolatos tévhitek:

Garancia jogszabály 2023 – 5 dolog, amit talán te is rosszul tudsz

1. Tévhit: Jótállási jegy nélkül nincs garancia.

A valóság: Tény, hogy a jótállást, azaz a garanciát a jótállási jeggyel érvényesíthetjük, azonban előfordulhat, hogy ezt a nagy sietségben rosszul töltik ki a boltban, esetleg elfelejtik odaadni. Ezek a körülmények nem mentesítik az eladót: ha számla vagy a blokk bemutatásával tudjuk igazolni a vásárlást, akkor a kereskedő jótállási jegy nélkül is köteles eleget tenni a garanciának. Ha a boltban arra hivatkoznak, hogy a jótállási jegyet átadtak, akkor azt nekik kell bizonyítani.

2. Tévhit: Számla vagy blokk nélkül nem lehet érvényesíteni a garanciát.

A valóság: Vásárlóként nekünk azt kell bizonyítanunk, hogy az árut valóban az adott üzletben, kereskedésben vettük. Ennek legegyszerűbb módja a blokk vagy a számla bemutatása, de ott van még ugyebár a jótállási jegy. Ami idéntől már azt is tartalmazza, hogy a terméket mennyiért vásároltuk.

3. Tévhit: A megvásárolt terméket 3 munkanapon belül visszavihetjük a boltba, ha meggondoltuk magunkat.

A valóság: Nincs olyan jogszabály, amely előírná a kereskedőnek, hogy a terméket kötelező 3 munkanapon belül visszavennie/kicserélnie, ha az áru nem volt használatban. (Ettől függetlenül dönthet úgy, hogy ezt megteszi.) A terméket kicserélni csak akkor kell, ha az hibás. Ha sem kijavítani, sem kicserélni nem lehet, akkor kerül sor a vételár visszafizetésére.

4. Tévhit: Szavatosság esetén mindig a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a termék már a vásárláskor hibás volt.

A valóság: 2022. január 1-től hazánkban is hatályba lépett a szavatossági jog módosítása: az EU teljes területén egységesen két éves kellékszavatossági időszakon belül immár nem 6 hónapig, hanem 12 hónapig kell vélelmezni, hogy a vásárlás után felismert hibát nem a fogyasztó használata okozta. Azaz, ha a termék 1 éven belül elromlik, akkor nem a vásárlónak kell bizonyítania, hogy az már a megvásárlásakor is hibás volt. Éppen ellenkezőleg: ha a kereskedő el akarja utasítani a reklamációt, az ő kötelessége bizonyítani, hogy a fogyasztó által észlelt hiba a megvásárlás után, használat közben keletkezett.

5. Tévhit: A használt autókra nem vonatkozik garancia.

A valóság: A törvény használtautó-vásárlásnál két esetet különböztet meg: vagy cégtől vettük a kocsit, vagy magánszemélytől. Általánosságban elmondható, hogy autókereskedés esetén a vevőt, magánszemélytől történő vásárlás esetén pedig az eladót védi a szabályzás. A témáról itt írtunk részletesen.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ellepték a lakásodat a szárnyas hangyák? Így űzd el a betolakodókat

Utána jártunk, hogyan küzdheted le őket természetesen vagy vegyszeresen, hogyan előzheted meg a jövőbeli inváziót.

Mit jelent a félpanziós ellátás? 5 turisztikai kifejezés, amit érdemes ismerni

Alapvető fogalmat járunk körül, hogy legközelebb már könnyebben menjen a foglalás.

Meddig érvényes egy beutaló? Van egy fontos dolog, amit kevesen ismernek

Az is fontos, hogy meddig érvényes egy beutaló, de azért nem kell kétségbeesni, ha lejárna, csak az alábbi dolgot tartsuk szem előtt.

El sem hiszed, mi mindenre jó a zöld dió tinktúra: béltisztító hatása elképesztő

Mi csuda a zöld dió tintúra? S mire jó? Lássuk meg jótékony hatásait, majd készítsük el otthon együtt.