Bonus-malus: így nullázza le magát sok autós teljesen feleslegesen
A bonus-malus besorolás fontos, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit kell fizetnünk a kötelező biztosításért. Azt mindenki tudja, hogy ha kárt okozunk, ugrik a bónusz, de azt már kevesebben tudják, hogy másként is el lehet bukni.
Jelentősen csökkentheti az éves díjat egy magas bonusz besorolás, vagy éppen megemelheti, ha valamilyen károkozás folytán malusba sorolódtunk. Nyilván mindenki tudja, hogy éppen most hol áll. De mi van akkor, ha kocsit cserél, esetleg eddigi tulajdonosi státuszból üzembetartóvá válik? Fontos pontosan tudni, hogy ilyen esetekben hogyan vihetjük magunkkal a korábbi besorolásunkat, vagy egy újabb autó vásárlásakor törlődnek-e az előzmények.
Azonnal érdemes eloszlatni egy tévhitet: a bonus-malus fokozat nem a gépjárműhöz vagy annak tulajdonosához, hanem az üzembentartó személyéhez kötődik, tehát vele együtt száll át autóról autóra.
Alapesetben, illetve Magyarországon döntő többségében az autó tulajdonosa és az üzembentartója egy és ugyanaz. Ha valaki vásárol egy új autót, elvileg átkerülhet a korábban megszerzett bonus-malus besorolása az új szerződésbe.
Azért csak elvileg, mert ennek az a feltétele, hogy amikor az új autójára megköti a kötelezőt jeleznie kell, hogy eddig mondjuk B5-ben volt, s meg kell adnia a korábbi szerződés adatait ahhoz, hogy a besorolás automatikusan átkerüljön az újra.
Azonban nem minden esetben igaz ez így: feltétele ugyanis az, hogy ugyanolyan kategóriájú autót vegyen. Tehát ha például eddig személyautója volt, amit most lecserélt egy kisbuszra, akkor elveszíti az eddig megszerzett bonus-malus fokozatát, és elölről kezdődik a számolás. Akkor is elveszíthetjük az eddig megszerzett besorolásunkat, ha kicsúszunk a két évből, ugyanis a törvény úgy rendelkezik, hogy a kötelező gépjármű felelősség-biztosítási szerződés megszűnését követő 24 hónapon belül kell új érvényes biztosítást kötni. Tehát ha valaki eladja a kocsiját és csak két és fél év múlva vesz újabbat, akkor A0 kezdi megint, mert a korábbi besorolása addigra már elévült.
Van még autós kérdésed? Ügyfélszolgálatunk két napon belül ingyen válaszol!
Persze vannak cifrább esetek is. Felmerül a kérdés, mi van akkor ha már megvettem az újat de még a régit nem adtam el, és mind a kettőnek én vagyok a tulajdonosa és üzembentartója is? Ez nagyon sokszor megtörténik. A rossz hír az, hogy hiába járnánk jobban, nem vihető át az újabb autóra a bonuszunk. Ott bizony A0-val kezdünk, ami nem ritkán éves szinten több tízezer forintot is jelenthet. Szakszóval élve ez párhuzamos üzemeltetést jelent. Ám amikor eladjuk a korábbi autónkat érdemes azonnal elmenni a biztosítóhoz a régi autó kgfb szerződésének megszűnéséről szóló igazolással felszerelkezve, és onnantól kezdve automatikusan átkerül a korábbi években megszerzett besorolás. Akkor is ezzel kell számolni, ha ki akarjuk vonatni a forgalomból a korábbi kocsinkat.
Amíg ez nem történik meg, addig ugyanis biztosításnak kell lennie az autón, és
csak a kivonási határozat alapján szűnik meg a kötelező.
A szerző fogyasztóvédelmi szakújságíró, a Facsipesz című rádióműsor szerkesztő-házigazdája.



