Vigyázz, megbüntet a rendőr, ha így használod a ködzárófényt
Sok autós elköveti azt a hibát, hogy feleslegesen kapcsolja be a ködzárófényt, ami nemcsak zavarja a mögötte haladókat, de büntetést is vonhat maga után. A KRESZ szigorúan szabályozza a ködzárófény használatát, mégis gyakori, hogy esőben vagy enyhe ködben is világítanak vele, vakítva a többi közlekedőt.
Magyarországon a rendőrség egyre gyakrabban ellenőrzi ezt, különösen télen, amikor a látási viszonyok romlanak. A ködzárófény célja, hogy extrém körülmények között növelje a jármű láthatóságát hátulról, de helytelen alkalmazása balesetveszélyt okozhat. Nézzük, mit mond a szabályozás, és hogyan kerülhetjük el a bírságot!
Mi a ködzárófény és hogyan működik?
A ködzárófény a hátsó ködlámpa, amely intenzív piros fénnyel világít, általában a vezető oldalán helyezkedik el az autó hátulján. Működése egyszerű: erős fényt bocsát ki, ami áthatol a sűrű ködön, esőn vagy havon, így messzebbről láthatóvá teszi a járművet. Ellentétben az első ködlámpákkal, amelyek a vezető látását segítik az út szélén, a ködzárófény kizárólag a azt a célt szolgálja, hogy jobban látszódjunk nehéz látási körülmények között. Fontos, hogy csak egy darab kötelező belőle, és nem szabad összekeverni a féklámpával. A modernebb autókban gyakran automatikusan kapcsolódik be, de a sofőr felelőssége a helyes használat.

A ködzárófény használata a KRESZ szerint
A KRESZ egyértelműen előírja, hogy a ködzárófény használata csak akkor megengedett, ha a látótávolság 50 méternél kisebb. Ez körülbelül 10 autóhossznyi távolság. Ilyenkor sűrű ködben, intenzív esőben, hóesésben vagy porfelhőben indokolt bekapcsolni, hogy a jármű észrevehető legyen hátulról. Ha a mögötte haladó autó már látja a normál hátsó lámpákat, azonnal ki kell kapcsolni, különben vakíthat és zavarhatja a távolságbecslést. A szabály hangsúlyozza, hogy a ködzárófény használata nem helyettesíti a tompított fényszórót, és tilos normál látási viszonyoknál, városi kivilágított utakon vagy enyhe esőben alkalmazni. Amint javulnak a körülmények, például kitisztul a köd, kötelező kikapcsolni, különben szabálysértést követünk el.

Felmerült benned kérdés a szabállyal kapcsolatban? Kérdezd Ügyfélszolgálatunkat, két munkanapon belül válaszolunk!
Gyakori hibák és a büntetés következményei
Sok sofőr rosszul értelmezi a ködzárófény használatát: bekapcsolják enyhe ködben, esőben vagy akár sötétben, anélkül, hogy a látótávolság valóban korlátozott lenne. Ez nemcsak vakít,, de a mögötte haladót féklámpának hiheti, ami hirtelen fékezést okozhat, növelve a ráfutásos balesetek kockázatát. Gyakori hiba, amikor elfelejtjük kikapcsolni ködből kifelé menet, vagy automatikus rendszerekre hagyatkozunk, amelyek nem mindig tökéletesek. Magyarországon nincs fix büntetési tétel a helytelen használatra, de a rendőr helyszíni bírságot szabhat ki, ami tízezrektől indulhat, ha veszélyeztetést okoz. Baleset esetén pedig súlyosabban büntetnek.



