Követési távolság autópályán: ne tapadj a másik hátsójába, az életetek múlik rajta

Jó néhány súlyosabb baleset történik évente az utakon pusztán azért, mert nem minden autós tudja, hogy mekkora követési távolságot kellene tartania. A KRESZ így fogalmaz: „Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.” Vagyis nem kellene a másik hátsójára tapadni. Ugyanígy az sem jó, ha valaki eltúlzottan biztonságos követési távolságot tart (előzni viszont senkit nem enged). Hogyan vezessünk akkor jól? Mennyi a megfelelő követési távolság autópályán? Megnézzük, mit mond a KRESZ, és egy példán keresztül azt is elmagyarázzuk, miért nem éri meg az előttünk haladó kocsi lökhárítójára „izgulni”.

Ráfutásos balesetből nem kevés van, könnyű levonni a következtetést: az autóvezetők közül sokan rosszul ítélik meg a biztonságos követési távolságot. Vezetés közben a tapasztalt sofőrök hajlamosak elfelejteni, hogy a rutin és a sok-sok megtett kilométer nem mindig elég. Nem veszik figyelembe például, hogy változó közlekedési környezetben a követési távolság is dinamikusan változik: minél gyorsabban mész, annál nagyobb követési távolság szükséges. Mivel a környezet folyamatosan változik, előfordul, hogy ami néhány másodperccel korábban még biztonságos távolságnak számított, az az adott pillanatban már nem az.

Adódik a kérdés: ha előáll egy váratlan helyzet, amikor gyorsan kell reagálnunk, mire elég 5 méter követési távolság? Attól függ. Ha pl. autópályán ennyit tartunk, cserébe 130, 150 vagy akár 180 km/h-val veretünk, akkor semmire. De előbb lássuk a szabályokat.

Mit mond a KRESZ?

Két idevágó szabály:

[27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.
[27. § (2) Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kilogrammot vagy a hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy – előzést végrehajtó – személygépkocsi biztonságban besorolhasson.

Vagyis nem adja meg pontosan méterben, a vezetőre bízza, hogy eldöntse, mi a megfelelő az adott szituációban. Ez nem véletlen, hiszen sok tényezőtől függ, hogy az autó fékezés után milyen távolságon belül áll meg. A sebesség, az útviszonyok, maga a kocsi, a gumik állapota stb. befolyásolják ezt, de természetesen az is számít, milyen gyakorlott a sofőr, mennyire fáradt.

ködlámpa hóesésben

A két másodperces szabály

Autópályákon gyakran látunk olyan óriásplakátokat, amelyek a két másodperc követési távolság megtartására hívják fel az autósok figyelmét. Az elmélet szerint legalább ekkora követési távolságot tartva marad ideje az autóvezetőknek hatékonyan reagálni az előttük történő eseményeket. Ez akkor fontos, ha a távolságbecslés nehezen megy: meg kell figyelni, hogy az adott sebességgel 2 másodperc alatt mennyit halad az autó, és azt a távolságot érdemes megtartani. A két másodperc egy hozzávetőleges érték. A járművezetők reakció ideje eltérő, általában 0,8–1,5 másodperc között változik.

Követési távolság autópályán: ne tapadjunk a másikra!

Nevezzük nevén, a másik s*ggébe, különösen, ha autópályán vagyunk. Itt egy egyszerű példa, ami megmagyarázza, hogy miért:

Autópálya, autósok 140, 150 km/h-val mennek a másik mögött, 4-5 méter követési távolságot hagyva, szinte libasorban, hatan, heten, nyolcan – ez a alapszituáció. Ha valaki eléjük kerül 130 km/h-s sebességgel, jellemzően befúrják magukat a kocsi hátsójába. Ismerős, igaz? Mire elég az a 4-5 méter?

Ha valaki 180-nal megy az autópályán, akkor 1 óra alatt 180 km-t tesz meg, 3 kilométert percenként, 50 métert másodpercenként. Adódik egy váratlan helyzet, amire – tegyük fel, hogy vezetőnk extrán gyorsan – 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre. A kocsi ez idő alatt 25 métert tesz meg. Vagyis ennek a szuperképességű sofőrnek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Az autó nem fog megállni, csupán fékezni kezd, továbbra is 180 km/h-val fog menni 25 méter után. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével. Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ekkora sebességnél 40-50 méter kellene. És akkor még mindig nem a megállásnál tartunk: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.

Egy Mississippi, két Mississippi: mennyi az ideális követési távolság autópályán?

A szakemberek szerint autópályán, 130 km/h sebesség mellett minimum 70, 100-as tempónál legalább 50 méter távolságot célszerű tartani. De inkább egy kicsivel többet.

Ami pedig a két másodperces szabályt illeti: figyeljük meg az előttünk haladót és számoljunk kettőig (egy Mississippi, két Mississippi – ez nagyjából két másodperc). Ha két másodperccel ez után érünk egy tábla, oszlop vagy más tereptárgy mellé, mint ahogy az előttünk haladó elment mellette, akkor nagyjából jó követési távolságot tartunk. Feltéve, hogy egy átlagos autóvezetőről van szó és egy átlagos műszaki állapotú autóról.

Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is:

Kérdésed van?

Fordulj ügyfélszolgálatunkhoz, segítünk!

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ahogy a nagymamánk is csinálta: klasszikus farsangi fánk recept

A klasszikus farsangi fánk recept szinte elronthatatlan és nagyon hálás csinálni: imádni fogja...

Sommás eljárás: Mit jelent és milyen következményekkel jár?

Végre kiderült, hogy miért fontos, hogy valami sommás eljárás keretében intézhető-e.

Neked is olcsóbb lehet a parkolás: ezek a legjobb kedvezmények Budapesten

Bemutatjuk a főváros jelenleg érvényes parkolási rendszerét, és az is kiderül, hogy ingyenes-e a parkolás Budapesten a hétvégén.

Mennyibe kerül 1 m3 gáz? Ennyit fizet az egyedülálló és a családos

A rezsicsökkentés csökkentése után igyekszünk visszafogni mind az áram-, mind a gázfogyasztást, hiszen...

Mennyire éri meg ma Magyarországon műkörmösnek lenni egyéni vállalkozóként?

Magyarországon annyi műkörmös van, hogy lassan ez a legnépszerűbb szakma, de a jó szakember még mindig ritka kincs.

Meddig jár az árvaellátás? Munka mellett is több évvel hosszabbítható

Árvaellátásra az a gyermek jogosult, akinek a szülője öregségi nyugdíjasként hunyt el, vagy...