Az év elején már több, mint 2 millió Tesla járművet kellett visszahívni figyelmeztető lámpákkal kapcsolatos problémák miatt. Most pedig hasonló számú, 1 849 638 járművet hívtak vissza amiatt, mert vezetés közben kinyílhatnak a motorháztetők a 2021–2024-es Model 3, Model S és Model X, valamint a 2020–2024-es Model Y Tesla járműveken. Ugyan a cég ingyenes szoftverfrissítést kínál, amivel megoldható a hiba javítása, anélkül, hogy szervizbe kelljen vinni az autókat, de ilyen számú meghibásodásnál adja magát a kérdés, hogy biztonságos-e az elektromos autó? Utána jártunk, hogy mit mondanak a statisztikák.
Biztonságos-e az elektromos autó?
Mondjuk a gyakori Tesla visszahívások miatt nem csoda, hogy kialakult a köztudatban egyfajta bizalmatlanság az elektromos autókkal szemben, főleg ami a kigyulladó akkumulátorokat illeti. De érdemes megnézni az autóbiztonsági statisztikákat, amelyek azt mutatják, hogy balesetet például azonos eséllyel okoznak az elektromos és hagyományos járművek is, de a biztonsági tesztek alapján sincs számottevő különbség.
Spontán tűz az elektromos autóban
Hiába megfelelő egy autó biztonsági felszereltsége és kap emiatt magas biztonsági besorolást, az is fontos kérdés, hogy milyen gyakran fordulhat elő spontán tűz, parkolóban kigyulladó elektromos autó? Biztonság ide vagy oda, erre nagyon felkészülni nem lehet, persze, hogy ettől fél mindenki, amikor az elektromos autóval kapcsolatos hibákra gondol vagy. hogy biztonságos-e az elektromos autó?
A számok azt mutatják, hogy spontán tűz előfordulhat az elektromos járművekben, de jelenleg nincs elég eset ahhoz, hogy megbízható statisztikát lehessen készíteni a témáról. Megnyugtatásképpen viszont jó tudni, hogy az akkumulátorokat eleve úgy helyezik el az autóban, ahol a legkisebb az esélye a deformálódásnak – még baleset esetén is. Ha nem tud megsérülni, rövidzárlat is kisebb eséllyel keletkezik, hogy felforrósítsa az akkumulátor celláit.
Az akkumulátorok alumínium tartály védi a fizikai behatásoktól, így a tűztől is. Ez nem minden elektromos autónál van így, érdemes utána nézni, hogy mely gyártók választják ezt a megoldást. Plusz biztonsági funkció, hogy az akkumulátorokat az autó biztonsági rendszerei felügyelik, és szükség esetén ki is kapcsolhatják azokat. Plusz egyre több gyártó alkalmaz folyadékhűtéses technológiát, ami még biztonságosabbá teszi az egész rendszert.
Mitől kell akkor félni?
Mennyire reális, hogy spontán kigyullad egy elektromos autó? A szakértők összességében azt mondják, hogy egyszerre több súlyos meghibásodás kellene ahhoz, hogy a tűz valódi biztonsági kockázattá váljon. A közúti balesetekről szóló statisztikák is azt mutatják, hogy több az autótüzek aránya a hagyományos autóknál, mint az elektromosok esetében.
Mi a teendő, ha kigyullad egy elektromos autó?
A Totalcar.hu kérdésére az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője, Mukics Dániel tűzoltó alezredes elmondta, hogy tavaly összesen 684 autótűz miatt kellett beavatkoznia a tűzoltóknak. Ebből 2 volt elektromos autó a statisztikák alapján.
A legfontosabb tennivaló elektromos járművet érintő tűz esetén az áramtalanítás és az akkumulátorok folyamatos hűtése és a visszagyulladás megakadályozása.
- Az elektromos járművekben keletkező tüzek leggyakrabban az akkumulátor töltéséhez köthetőek.
- Ugyan nem kötelező, de ajánlott tűzoltó készüléket tartani az autóban (2 literes fagyálló ABF habbal oltó készülék)
- Léteznek speciális, zselés oltóanyagot tartalmazó készülékek a lítiumion-akkumulátortüzek oltására.
- Számítsunk arra, hogy a tűz hatására a járműbe szerelt, pirotechnikát tartalmazó elemek (pl. övfeszítő, légzsákpatron) a tűz hatására működésbe lépnek. Ezek akár sérülést is okozhatnak.
- Ha a motortér füstöl, számítsunk arra, hogy motorháztető felnyitása során a tűz intenzitása rendkívül módon megnőhet.
- Sikeres és sikertelen oltás után is hívni kell a 112-es segélyhívó számot és bediktálni az az esemény fontosabb részleteit: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, észlelt-e tüzet, illetve járulékos veszélyeket.
- Elektromos jármű esetén a sérülésből adódó folyaamtok akár néhány nappal később is képesek tüzet okozni. Így érdemes a járművet néhány napra elkülöníteni.