Rossz számlaszámra utaltam. Hogy kaphatom vissza a pénzemet?
Pénz utalásakor nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy minden adatot jól és pontosan adjunk meg. Ezt mindenki tudja. Ám megeshet, hogy rosszul adják meg nekünk a bankszámlaszámot vagy egyszerűen elírjuk. Nyilván rögtön felmerül a kérdés: mi tegyek, ha rossz számlaszámra utaltam? Nem kell lemondani a pénzünkről, van megoldás, csak hamar kell cselekedni.
Mi a bank feladata?
Amikor valakinek pénzt utalunk, a bankkal szerződést kötünk, amivel megbízást adunk számára arra, hogy a pénz átkerüljön az általunk megadott számlaszámra. Ilyenkor a bank ellenőrzi a karakterek számát, illetve a beépített ellenőrző kódokat is áttekintik.
Három lehetőség van. Vagy egy nem létező bankszámlát adtunk meg, egy megszűntet, vagy egy létezőt, de téveset. Ha formailag hibás a szám, akkor a bank nem tudja teljesíteni az átutalást, és erről minket is értesít. Azonban a bankok csak ezen az egy módon képesek ellenőrizni. Azt, hogy a számlaszám és a megadott tulajdonos helyesen vannak-e feltüntetve, arra nincs jogosultságuk. Ezzel az információval csak az a hitelintézet rendelkezik, aki a kedvezményezett bankszámláját vezeti.
Mit tehetek akkor, ha rossz számlaszámra utaltam?
- Ha megszűnt számlaszámra utaltunk: Ez a legjobb eset, ilyenkor semmit sem kell tennünk. Ha megszűnt számlaszámra próbálunk utalni, a tranzakciót a banki rendszer visszautasítja, a pénz pedig nálunk marad.
- Nem létező számlaszámra utaltunk: A számlaszámokban lévő számok azt a célt szolgálják, hogy a rendszer kiszűrje a hibát és ne engedje a tranzakciót, ha nem létező számlaszámot észlel. Ideális esetben a pénzünk nem megy sehova, vagyis ilyenkor sem kell tennünk semmit.
- Rossz számlaszámra utaltunk: Ha bankon belüli utalás történt, mielőbb vegyük fel a kapcsolatot a számlavezető bankkal, és kérjük, hogy tájékoztassák a bankszámla tulajdonosát. Ha bankon kívüli, akkor a kedvezményezett bankkal kell egyeztetni. Ha jelezték a problémát, utána a másik félen múlik, visszautalja-e az összeget vagy sem.
- Ha nem szándékozik visszaadni a pénzt, akkor elkérhetjük a nevét és címét, és eljárást indíthatunk, hogy rendeződjön a felmerült kár. (Adatközlés akkor lehetséges a bank felől, ha nem pénzforgalmi számlatulajdonosról van szó, tehát ha nem egy vállalkozásnak vagy szervezetnek utaltunk tévesen. Ha mégis ez történt, elegendő a számlatulajdonos nevét megtudni).
- Mivel jogalap nélküli gazdagodásnak számít, ha valaki tévesen elutalt pénzt tart meg, bírósági pert indíthatunk. Ha ezt követően sem működik együtt, akkor pedig bírósági végrehajtást kezdeményezhetünk.
- Van egy másik megoldás is: ha még nem vették le az átutalt összeget a bankszámláról, kezdeményezhetjük az átutalás visszahívását. Az OTP-nél csak egy űrlapot kell kitölteni (itt), amit aztán továbbítunk a banknak az OTPdirekt netbankon keresztül/postán/személyesen (bármelyik bankfiókba bemehetünk).
A Revolut itt írja le, hogy mi a teendő, ha egy utalást vissza akarunk hívni. A CIB tájékoztatója itt olvasható.
Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is: