Nem lehet mindenki olyan szerencsés, hogy az első horvátországi nyaralása alkalmával pont egy autószerelő apartmanját vegye ki. Aki aztán érkezéskor azzal kezd, hogy szerinte nem jó a kézifék. És ott helyben meg is nézi, majd megszereli, hogy ne legyen semmi gond a visszaúton. Ez az eset pontosan 18 éve történt meg velem, de óva intenék bárkit attól, hogy erre hagyatkozzon egy hosszú autóút előtt. Éppen ezért utána jártunk, hogy hogyan történik alaposan az autó felkészítése hosszú útra. Mi az, amit mi is le tudunk ellenőrizni és mihez jobb szakember segítségét kérni?
Autó felkészítése hosszú útra: hol tankoljunk?
A mindenféle teendők kapcsán talán az első és legfontosabb kérdés, hogy hol éri meg tankolni. Az kevésbé valószínű, hogy üres tankkal indulunk az útnak, inkább azt érdemes kikalkulálni, hogy itthon tankoljuk tele az autót vagy a célországban olcsóbb az üzemanyag?
A nemzetközi körkép alapján ez teljesen változó: ha Bosznia-Hercegovina az úticél, most megéri inkább ott tankolni, mert a 95-ös benzin 546 forintba kerül. Viszont, ha éppen Olaszországba mennénk, sokkal jobban járunk, ha itthon tankolunk az ottani 750 forintos üzemanyagár mellett.
Autó felkészítése hosszú útra: ha ezeket nem néztük át, el se induljunk
- Fékrendszer állapota
Egy több száz kilométeres útra mindenképpen megfelelő állapotú futóművel s fékrendszerrel induljunk neki. Bár a futómű állapotát nem biztos, hogy szemrevételezéssel meg tudjuk állapítani- ahhoz érdemes az autószerelőhöz időpontot kérni, de a kopott fékrendszernek vannak szembetűnő jelei.
A fékbetét elkopására utal, ha fékezéskor fémes, csikorgó hangot hallunk, ilyenkor fékbetét csere szükséges. Főleg, hogy a nyaraláshoz telepakolt autó pluszban próbára teszi a fékrendszert.
- Autógumik
Nagyon fontos, hogy megfelelő állapotú autógumikkal vágjunk neki a hosszú útnak és ne feledjük a pótkereket sem! Az autógumik állapotának ellenőrzése során nézzük meg a gumik profilmélységét: 2,-2,5 milliméteres profilmélység esetén már érdemes gumit cseréltetni. Nézzük meg, hogy nincs-e repedés vagy bármilyen sérülés a gumikon.A benzinkutakon pedig le tudjuk ellenőrizni a guminyomást. Az, hogy mennyi levegő kell az adott autógumiba, azt a vezetőülés felőli ajtó oldalában találjuk.
- Világítás
Sorban ellenőrizzük le, hogy megfelelően működnek-e a lámpák. Ne felejtsük el kipróbálni az indexet és az elakadásjelzőt sem. Ne maradjon ki a sorból a belső világítás sem.
- Folyadékszintek ellenőrzése
Indulás előtt ellenőrizzük le az olajszintet és nézzük meg a hűtővíz, illetve ablakmosó folyadék szintjét is és, ha szükséges, töltsük fel a tartályokat. Ablakmosó folyadékból válasszunk olyat, ami “bogároldót” is tartalmaz. A megfelelő ablaktisztító folyadék mellett az is fontos, hogy az ablaktörlők jó állapotban legyenek és megfelelően töröljenek. Nagyon bosszantó és balesetveszélyes, ha nem látunk ki rendesen az ablakon.
- Klímarendszer ellenőrzése
Az autó klímáját egyébként is érdemes évente kitisztíttatni, de ez különösen aktuális a hosszú, nyári utak előtt. Ha tudjuk, hogy 5-6 órát fogunk 30 fokban vezetni, érdemes előtte a klímatisztítást elvégezni, akár otthon is, saját kezűleg. Nem éppen kényelmes-ráadásul betegséget is okozhat a klímából kellemetlen, áporodott levegőt vagyunk kénytelen szívni egész úton.
Autó felkészítése hosszú útra: ez mindenképpen legyen a csomagtartóban
Ne induljunk el, ha nincs az autóban:
- tartalék izzó
- elakadásjelző háromszög
- autós elsősegély doboz
- láthatósági mellény
- autóemelő
- kerékkulcs