Mit nekünk a saját kocsi? Egyre többen használják az autómegosztó szolgáltatásokat

Még a legolcsóbb új autók ára is 4-5 millió forintról indul, nem csoda, hogy egyre több magyar mond le a saját kocsiról. Persze használt járművet ennél sokkal kevesebbért is vásárolhatunk, de az üzemanyagárak, fenntartási költségek így is sokba vannak. Mindez hatással van az autózási szokásokra is: egyre többen választják a különböző autómegosztó szolgáltatásokat.

Az utóbbi években világszerte egyre népszerűbbé váltak az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások. Praktikus és kényelmes megoldás, egyik nagy előnye, hogy nem kell megfizetnünk az autótartással járó szokásos költségéket.

Mire költünk, ha saját autónk van?

Az átírás és a forgalomba helyezés díja több tízezer forint. Igaz, ezt egyszer kell megfizetni, de az autófenntartást valójában a rendszeresen jelentkező költségek teszik drágává. Ott vannak az egyre növekvő üzemanyagárak, számolnunk kell évente vagy kétévente a kötelező biztosítással (esetleg a Cascóval), gépjárműadóval, műszaki vizsgával, olajcserével és a szervizzel. 4 évente érdemes cserélni a nyári és a téli gumit, ez sem kevés. És akkor még az autópálya-matricáról, a parkolási díjakról még nem is esett szó.

Egyre népszerűbbek az autómegosztó szolgáltatások  

A fentebbi költségek hatással vannak az autózási szokásokra is, amelyek egyre inkább átalakulnak. A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly a megosztott autókat 25-30 százalékkal többen használták, mint egy évvel korábban.

Információik alapján a  három nagy hazai autómegosztó (carsharing) szolgáltató – a GreenGo, a wigo és a Mol Limo – autóival indulásuk óta a felhasználók több mint 70 millió kilométert tettek meg. Szakértők számításai szerint a megosztott használatú autók akár 6-12 magán, vagy céges tulajdonú személygépjárművet képesek kiváltani a városi közlekedésben. Ez segít csökkenteni a város autós terheltségét, a foglalt parkolóhelyek számát és a dugók méretét.

A szövetség szerint a saját használatú autókhoz képest a megosztott autók sokkal kevesebbet állnak, így minél inkább elterjednek, annál több parkolóhely szabadul fel.

Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke hangsúlyozta, céljuk a carsharing megoldás szorosabb integrációja a fővárosi közlekedési rendszerbe, hogy az autómegosztás minél több embernek biztosíthasson fenntartható autós közlekedési alternatívát.  Míg a carsharing hazai indulásakor elsősorban azoknak érte meg anyagilag megosztott autót használni, akik aránylag kevés kilométert tettek meg évente, addig az autófenntartási költségek növekedésével ma már akár évi 18 000 kilométernél is igaz ez.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Gyermekápolási táppénz: Mennyi nap jár a beteg gyerek után? Mutatjuk!

A gyermekápolási táppénz – vagyis a gyáp – célja, hogy részben pótolja a...

Lecserélné az ablakot, ajtót? Ingyenpénzt kaphat rá az államtól és az önkormányzattól

Ablakcsere pályázat állami és önkormányzati támogatással vagy akár önerő nélkül. Ezek a lehetőségek.

A nyugdíjrögzítés szabályai: mikor érdemes kérni és hogyan kell?

Aki nem követi folyamatosan, hogy éppen mit módosítanak a nyugdíjtörvényen, könnyen lemaradhatott egy fontos hírről: megváltoztak a nyugdíjrögzítés szabályai.

Honnan tudod, hogy blokkoltak a Viberen? 5 árulkodó jel, ami megmutatja

Hogy ne kelljen tovább agyalnod, cikkünkben mutatunk 5 árulkodó jelet, amiből kiderül az igazság.

Szlovénia autópályáin utazol? Komoly bírság lehet a vége, ha erre nem figyelsz

Ha idén nyáron Szlovénián keresztül vezet az utad, van egy dolog, amit semmiképp sem hagyhatsz figyelmen kívül: a szlovén autópálya-matrica. Enélkül ugyanis elég kellemetlen meglepetés érhet: akár jelentős bírsággal is számolhatsz, ha az ellenőrzéskor kiderül, hogy matrica nélkül használod az autópályát.