A Magyar Nemzeti Bank a lakossági megtakarítások támogatására új pénzügyi fogyasztóvédelmi kampányt indított „Sok kicsi sokra megy” címmel – közölte a jegybank hétfőn az MTI-vel.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a család számára anyagi tartalékot lehet teremteni a mindennapi költési szokások felülvizsgálatával, például a feleslegesen drága szolgáltatói szerződések ésszerűsítésével.
Az MNB a „Sok kicsi sokra megy” kampánya a lakossági megtakarítások támogatására jött létre, honlapján tanácsokat ad a megfontolt befektetések szempontjairól, figyelve a hozam, kockázat és hozzáférhetőség „mágikus háromszögére” – írták a közleményben.
Egyebek közt felhívták a figyelmet arra, hogy célszerű megkísérelni egy évre előre tervezni a pénzügyeket, figyelve a nagyobb fix kiadásokra, például az iskolakezdésre, ünnepekre, és célszerű felkészülni az esetleges váratlan helyzetekre, például ha elromlik a hűtő.
Javasolják havi bontásban folyamatosan jegyezni a bevételeket, kiadásokat, és megszüntetni a „pénznyelő”, fölösleges költségeket. Spórolni lehet, ha például olcsóbb internet- vagy mobilcsomagra váltunk, vagy ha évente ellenőrizzük, hogy nincs-e olcsóbb, ám ugyanolyan szolgáltatást kínáló bankszámla, casco-, lakás vagy kötelező gépjárműbiztosítási ajánlat a piacon a meglévő helyett.
Lakossági megtakarításos és kiadások
A pénzügyi szolgáltatásoknál is sok apró kiadástól lehet megszabadulni, ha fizetős sms-értesítés helyett banki applikáción ingyenes push üzenetben kérnek tájékoztatást a tranzakciókról. Meg lehet szüntetni a bankszámla- vagy kártyaszerződéskor eredetileg igényelt, de már nem használt kiegészítő szolgáltatásokat. Hitelfelvételnél sokat lehet spórolni a leginkább testhezálló hiteltípus választásával. A választáskor célszerű keresni az MNB által fogyasztóbarátnak minősített hiteltermékeket. A lakáshitelre érdemes előtakarékoskodni, hiszen nagyobb önrész esetén kisebb összegű, így kisebb törlesztőrészletű, vagy rövidebb futamidejű kölcsönt kell felvenni – mutattak rá a közleményben.
MTI