Meghatalmazás nyugdíj átvételére: csak akkor érvényes, ha ez a 4 dolog szerepel rajta

Hogyan kell eljárni abban az esetben, ha valaki – kórházi tartózkodás vagy utazás miatt például – nem tudja átvenni a nyugdíját? A szabály szerint meghatalmazást adhatunk arra, hogy valaki felvegye a jogosult helyett a nyugdíjat a postán. Könnyű abba a feltételezésbe esni, hogy elég kitölteni a hivatalos postai formanyomtatványt és mindenki mehet a dolgára. Összeállítottunk minden fontos tudnivalót a nyugdíj- és egyéb postai kifizetésekkel kapcsolatos meghatalmazás ügyintézéséhez, hogy senkinek se kelljen felesleges köröket futnia. 

Meghatalmazás nyugdíj átvételére? Ezek nélkül neki se álljon az ügyintézésnek

Postai utalványok átvételére szóló meghatalmazás kérhető személyesen bármelyik postán – viszont nem mindegy melyik ablaknál. Tehát csekkbefizetés mellett nem lehet meghatalmazást is kérni, külön ablaknál adnak ki formanyomtatványt és új sorszám szükséges hozzá.

Vagy kérhető a meghatalmazás online is a Magyar Posta Zrt. posta.hu felületén.

Maga a meghatalmazás nyugdíj átvételére nem bonyolult, ki kell tölteni a meghatalmazó, majd a meghatalmazott adataival, illetve szükséges hozzá két tanú is és a meghatalmazó aláírása.

Ezt követi a hitelesítési folyamat, itt érdemes nagyon odafigyelni. Amennyiben például előre tudjuk, hogy elutazunk és valakit megbízunk a nyugdíj átvétellel, úgy a meghatalmazást a kézbesítővel vagy egy postai alkalmazottal kell hitelesíttetni.

Kórházi vagy szociális otthonban történő tartózkodás esetén el lehet tekinteni a kézbesítő vagy postai alkalmazott általi hitelesítéstől, ilyen esetben azonban a meghatalmazásra szükséges az intézmény hivatalos pecsétje. 

Kórházi tartózkodás esetén azonban két pecsét szükséges, ezek hiányában nem veheti át  a meghatalmazott a nyugdíjat vagy egyéb kifizetést. A meghatalmazáson szerepelnie kell a kezelőorvos aláírásának és orvosi pecsétjének és a hivatalos kórházi pecsétnek is.

Meghatalmazás nyugdíj átvételére: meddig érvényes?

A meghatalmazás alsó részén be lehet jelölni, hogy milyen időtartamra kérjük a hitelesítést, ez lehet pontosan meghatározott időszak vagy szólhat határozatlan időre is. Fontos tudni azonban, hogy hiába van a szabály szerint hitelesítve a meghatalmazás, önmagában nem elég, hogy bejelöljük rajta pl. a határozatlan időt.

Alapesetben ugyanis a meghatalmazás egy alkalommal történő átvételre jogosít. Ha állandó megbízást szeretnénk, akkor a posta kiállít a meghatalmazott nevére egy külön, határozatlan időre szóló “igazolványt”, amellyel a meghatalmazó részére érkezett küldeményeket, stb. át lehet venni.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

12 kérdéses ügyintézős kvíz: ÜPO, SZÜF, KAÜ – Te tudod, mit jelentenek?

Nem könnyű eligazodni a rövidítések erdejében, rengeteg betűszóval találkozunk a mindennapokban. Teszteld a...

Szülők, figyelem! Közeleg az általános iskolai beiratkozás, itt vannak a határidők és a tudnivalók

Ne aggódj! Segítünk, hogy könnyen levezényeld az általános iskolai beiratkozást!

Mennyi a nettó álláskeresési járadék? Ennyi pénz jár neked valójában

Magyarországon a munkanélküli segély, vagyis az álláskeresési járadék maximális időtartama 90 nap. Összege 2025-ben...

Beszámítható a nyugdíjba a fizetés nélküli szabadság? A Nők 40-nél mi a szabály?

A Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 128–133. §-ai tartalmazzák a fizetés nélküli szabadságra vonatkozó rendelkezéseket.

Panellakásban él? Akár 1 millió forintra is megbüntethetik, ha így tárolja a holmiját

Összeállításunkból kiderül, hogy mi számít tűzvédelmi szabályszegésnek és mekkora bírság jár érte.