Álláskeresési járadék: így kell igényelni, mutatjuk

Az álláskeresők részére folyósítható ellátás az álláskeresési járadék, korábbi nevén munkanélküli segély. Ahhoz, hogy ezt megkapd, minél hamarabb jelentkezned kell az illetékes hivatalnál, a megfelelő dokumentumokkal felszerelkezve. Hogyan történik és milyen papírokra lesz szükség? Mutatjuk lépésre lépésről!

A törvényben megfogalmazottak szerint minden magyarországi állampolgárnak, aki munkát keres, ellátás jár. Ezt nem ingyen, szívjóságból adják, keményen dolgoztál érte: munkavállalóként fizetésedből vonják az adókat és járulékokat, utóbbiba tartozik az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (2020. július 1-től társadalombiztosítási járulék). Az álláskeresési járadékot a befizetett munkaerő-piaci járulékok alapján számítják ki, ennek részleteiről itt olvashatsz. Mielőtt belevágnál az ügyintézésbe, vegyük sorra, milyen papírok kellenek!

Milyen dokumentumok szükségesek az álláskeresési járadék megállapításához?

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat a következőket sorolja fel:

  • „TB kiskönyv”/Országos Egészségbiztosítási Pénztár Igazolvány (OEP kiskönyv) a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról (ezt a munkáltató adja ki; ha nincs, addig üsd őket, amíg ki nem állítják)
  • bankszámlaszám (ha van, és utalva szeretnéd megkapni a járadékot)
  • munkáltatói igazolás (egyszerűsített foglalkoztatás esetén)
  • a munkáltató által kiállított igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához
  • adatlap a bírósági végzéssel megállapított tartási kötelezettségről, amelyet a munkáltató állít ki
  • jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor, amelyet a munkaáltató állít ki
  • külföldről hazaérkező munkavállaló esetében U1 munkaviszony igazolás az utolsó munkavégzés tagállamából

A lényeg: legyenek meg a korábbi foglalkoztatásokat igazoló dokumentumok, a legutolsó munkahely felmondási papírjai, ezeken kívül a szokásos okmányok (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ-kártya, adókártya).

Mit kell tenned?

Első lépésként álláskeresőként kell regisztráltatnod magad a lakó- vagy tartózkodási helyed szerinti illetékes járási (kerületi) hivatal foglalkoztatási osztályán. Az álláskeresési járadék igénylése egy kérelem beadásával indul, ezt megteheted elektronikusan és személyesen.

Online ezek a lehetőségeid a kérelem beadására:

  • Ha van Ügyfélkapud, az ePapír alkalmazás használatával benyújthatod a kérelmet az illetékes járási/fővárosi kerületi hivatalnak címezve. A kérelemhez csatolnod kell a fentebbi dokumentumokat (pdf, word, excel formátumban, vagy akár telefonnal készített képen).
  • Elektronikus levélben (a beazonosításhoz szükséges személyes adatok megadásával: viselt és születési név, születési hely és idő, édesanyja neve, lakcím, TAJ szám, adószám).
  • Ügyfélkapu nélkül – a TAJ szám és a születési dátum megadását követően – a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján – ebben az esetben a dokumentumokat személyesen kell bemutatni.

Nem tudod, nem akarod elektronikusan intézni:

Kénytelen vagy személyesen bemenni a lakó- vagy tartózkodási helyed szerinti illetékes járási (kerületi) hivatalba. Ezen az oldalon település szerint kereshetsz, és megtudhatod a pontos címet, elérhetőséget, nyitva tartást. A dokumentumokra természetesen itt is szükséged lesz.

Kötelezettségek és határidők

Az álláskeresési járadék folyósítása egyfajta együttműködési kötelezettséget is jelent. Nem kell ettől megijedni, lényegében annyit tesz, tartod a kapcsolatot a hivatallal, bizonyos, előreegyeztetett időpontokban megjelensz/telefonálsz (a koronavírus-járvány miatt némileg változott a gyakorlat). Továbbá, ha a jogosultság feltételeit érintő lényeges változás történik (pl. munkát találsz, gyermeked születik), akkor azt 15 napon belül jelzed a munkaügyiseknek. (Ezt az ePapír felületén is megteheted.)

Ami a hivatalt illeti: a kérelem megérkezésétől számított 8 napon belül kell elbírálniuk az ügyet, ha minden szükséges dokumentumot benyújtottál. A kérelem beadásától már ellátási jogviszonyba kerülsz, vagyis ezekre a napokra is jogosult vagy az álláskeresési járadékra.

Fontos! Álláskeresőként legfeljebb 90 napig részesülsz az ellátásban, utána az állam leveszi rólad a kezét. A három hónap alatt nem kell fizetned TB-t, lejárta után viszont erről is neked kell gondoskodnod.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Segítség! Adják vissza a nyugalmamat!

Nagyon mély nyomokat tudnak hagyni szavak és mondatok.

Megőrülnek érte a gyerekek és ingyenes: játszóbusz, arcfestés és nyereményjáték az Európai Mobilitási Héten

Az Európai Mobilitási Hét 2025-ben huszonnegyedik alkalommal kerül megrendezésre Budapesten szeptember 16. és 22. között. A rendezvény célja, hogy játékos és élménydús formában mutassa be, miért fontos a fenntartható közlekedés, és hogyan tehetjük élhetőbbé a várost.

Meglepő, meddig írhat ki táppénzre az orvos – Ismerd meg a szabályokat

Sokan bizonytalanok abban, hogy meddig írhat ki táppénzre az orvos. Cikkünkben mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat: mennyi ideig tarthat a keresőképtelenség, mikor és hogyan hosszabbítható, mennyi táppénz jár, ki dönt a folytatásról, hogyan ellenőriznek stb.

Ha így vásárol nyugdíjas utalvánnyal, akár meg is duplázhatja: a legjobb bolti ajánlatok egy helyen

Aki okosan költ, az akár több ezer forinttal többet hozhat ki ugyanabból az összegből.

Kozmikus költségvetés: heti pénzhoroszkóp, ami segít rendet tenni a bankszámládon

Mi van, ha a világegyetem is súg neked? Derítsd ki, mi az üzenet!

Ingyen reggeli bringásoknak: több tucat helyen várnak szeptember 16-án, itt a teljes lista

Ha már veterán bringás vagy, akkor azért, ha pedig még csak most ismerkedsz a biciklis hétköznapokkal, akkor meg ezért gyere!