Az álláskeresők részére folyósítható ellátás az álláskeresési járadék, korábbi nevén munkanélküli segély. Ahhoz, hogy ezt megkapd, minél hamarabb jelentkezned kell az illetékes hivatalnál, a megfelelő dokumentumokkal felszerelkezve. Hogyan történik és milyen papírokra lesz szükség? Mutatjuk lépésre lépésről!

A törvényben megfogalmazottak szerint minden magyarországi állampolgárnak, aki munkát keres, ellátás jár. Ezt nem ingyen, szívjóságból adják, keményen dolgoztál érte: munkavállalóként fizetésedből vonják az adókat és járulékokat, utóbbiba tartozik az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (2020. július 1-től társadalombiztosítási járulék). Az álláskeresési járadékot a befizetett munkaerő-piaci járulékok alapján számítják ki, ennek részleteiről itt olvashatsz. Mielőtt belevágnál az ügyintézésbe, vegyük sorra, milyen papírok kellenek!

Milyen dokumentumok szükségesek az álláskeresési járadék megállapításához?

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat a következőket sorolja fel:

  • „TB kiskönyv”/Országos Egészségbiztosítási Pénztár Igazolvány (OEP kiskönyv) a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról (ezt a munkáltató adja ki; ha nincs, addig üsd őket, amíg ki nem állítják)
  • bankszámlaszám (ha van, és utalva szeretnéd megkapni a járadékot)
  • munkáltatói igazolás (egyszerűsített foglalkoztatás esetén)
  • a munkáltató által kiállított igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához
  • adatlap a bírósági végzéssel megállapított tartási kötelezettségről, amelyet a munkáltató állít ki
  • jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor, amelyet a munkaáltató állít ki
  • külföldről hazaérkező munkavállaló esetében U1 munkaviszony igazolás az utolsó munkavégzés tagállamából

A lényeg: legyenek meg a korábbi foglalkoztatásokat igazoló dokumentumok, a legutolsó munkahely felmondási papírjai, ezeken kívül a szokásos okmányok (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ-kártya, adókártya).

Mit kell tenned?

Első lépésként álláskeresőként kell regisztráltatnod magad a lakó- vagy tartózkodási helyed szerinti illetékes járási (kerületi) hivatal foglalkoztatási osztályán. Az álláskeresési járadék igénylése egy kérelem beadásával indul, ezt megteheted elektronikusan és személyesen.

Online ezek a lehetőségeid a kérelem beadására:

  • Ha van Ügyfélkapud, az ePapír alkalmazás használatával benyújthatod a kérelmet az illetékes járási/fővárosi kerületi hivatalnak címezve. A kérelemhez csatolnod kell a fentebbi dokumentumokat (pdf, word, excel formátumban, vagy akár telefonnal készített képen).
  • Elektronikus levélben (a beazonosításhoz szükséges személyes adatok megadásával: viselt és születési név, születési hely és idő, édesanyja neve, lakcím, TAJ szám, adószám).
  • Ügyfélkapu nélkül – a TAJ szám és a születési dátum megadását követően – a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján – ebben az esetben a dokumentumokat személyesen kell bemutatni.

Nem tudod, nem akarod elektronikusan intézni:

Kénytelen vagy személyesen bemenni a lakó- vagy tartózkodási helyed szerinti illetékes járási (kerületi) hivatalba. Ezen az oldalon település szerint kereshetsz, és megtudhatod a pontos címet, elérhetőséget, nyitva tartást. A dokumentumokra természetesen itt is szükséged lesz.

Kötelezettségek és határidők

Az álláskeresési járadék folyósítása egyfajta együttműködési kötelezettséget is jelent. Nem kell ettől megijedni, lényegében annyit tesz, tartod a kapcsolatot a hivatallal, bizonyos, előreegyeztetett időpontokban megjelensz/telefonálsz (a koronavírus-járvány miatt némileg változott a gyakorlat). Továbbá, ha a jogosultság feltételeit érintő lényeges változás történik (pl. munkát találsz, gyermeked születik), akkor azt 15 napon belül jelzed a munkaügyiseknek. (Ezt az ePapír felületén is megteheted.)

Ami a hivatalt illeti: a kérelem megérkezésétől számított 8 napon belül kell elbírálniuk az ügyet, ha minden szükséges dokumentumot benyújtottál. A kérelem beadásától már ellátási jogviszonyba kerülsz, vagyis ezekre a napokra is jogosult vagy az álláskeresési járadékra.

Fontos! Álláskeresőként legfeljebb 90 napig részesülsz az ellátásban, utána az állam leveszi rólad a kezét. A három hónap alatt nem kell fizetned TB-t, lejárta után viszont erről is neked kell gondoskodnod.

Kapcsolódó

Legfrissebb

Hogyan ellenőrizhetjük az adószámlánkat? Mutatjuk lépésről lépésre

Tartozásunk van? Esetleg túlfizetésünk? Ha nem vagyunk benne biztosak, érdemes minél hamarabb lekérdezni az adószámlánkat, nehogy később meglepetés érjen. A túlfizetés még a jobbik...

Otthonfelújítási támogatás kinek jár? 6 millió forintot is kaphatsz

Az Otthonfelújítási támogatás várhatóan 2024 júniusától pályázható lesz. A kormány a 108 milliárdos programot a RePower nevű uniós forrásból fedezi. A támogatás az 1990...

Önkormányzati segély nyugdíjasoknak: így kérhetnek segítséget az idősek, ha kevés a havi ellátás

Jó, ha tudjuk, hogy bizonyos élethelyzetekben vagy ha rendkívüli segítségre van szükségünk nyugdíjasként, akkor támogatásért fordulhatunk az önkormányzathoz is. Nem elég a nyugdíj és...