Kutatás: a jómódúak profitálnak a családtámogatásokból

Egy friss kutatás szerint a rászorultsági elv 2010. után háttérbe szorult a
magyar családtámogatási rendszerben, az erre fordított összeg többsége ma
már vállaltan olyan formákban kerül a lakossághoz, amelyeknél a jómódú
háztartások előnnyel indulnak.

„A bankok, hitelek mint a magyar családpolitikai rendszer kulcsszereplői” címmel
tartott tudományos előadást Kramarics Szandra szociológus, az ELTE doktorjelöltje,
a Társadalomtudományi Kutatóközpont külső kutatója. Az előadás anyagát dolgozták
fel a Bankmonitor szakértői, különös tekintettel arra, hogy mely rétegek profitálnak a
bankokon keresztül kiáramló családtámogatásokból.

Régóta nem emelkedett a családtámogatás összege

Kramarics elmondása alapján a 2010. után bevezetett, a bankrendszer közreműködésével megvalósított, családosok számára elérhető támogatási programok (például CSOK, Babaváró) az úgynevezett „szociálpolitika más eszközökkel” csoportba sorolhatók. Ezt a nemzetközi szakirodalom social policy by other means elnevezéssel lát el. Az ilyen típusú vissza nem térítendő támogatási elemek és hitelprogramok kiegészíthetik vagy helyettesíthetik a hagyományos értelemben vett szociálpolitikát, de sok esetben megfigyelhető, hogy elsősorban a tehetősebb háztartások tudják kihasználni ezeket a lehetőségeket.

Az újhullámos családtámogatás felépítésével párhuzamosan Magyarországon hosszú ideje változatlan maradt a családosok felé irányuló hagyományos szociális juttatások összege. (Ilyen juttatás például a családi pótlék vagy a GYES.) Annak ellenére sem volt változás, hogy a mögöttünk álló évtizedben rendkívül nagy fogyasztói áremelkedést tapasztalhattunk. Más támogatási elemek ráfordításai közben jelentősen bővültek: az alábbi diagram szemlélteti, hogy 2020-tól 2023-ig miként alakult a különféle támogatási célokra költött állami kiadások összege.

Családtámogatásokra fordított állami kiadások alakulása 2020-2023 (millió forint)

Látható, hogy a vizsgált időszakban a családi pótlékra fordított összeg gyakorlatilag stagnált (305 milliárd forintról 309 milliárd forintra emelkedett), a GYES összértéke pedig még csökkent is (61 milliárd forintról 56 milliárd forintra).

Ugyanez idő alatt a lakástámogatásokra fordított pénzösszegek igen gyorsan növekedtek: a 2020-as 297 milliárd forinthoz képest 2023-ban már 491 milliárd forintot tettek ki. Ennek a kategóriának a túlnyomó részét az úgynevezett „lakástulajdonhoz kapcsolódó, szociálisan nem célzott támogatások” adták. (Ahová többek között a CSOK és a különféle támogatott hitelek, a lakástakarék-pénztárakra fizetett támogatás és a lakásfelújítási programok is tartoznak.) A Babaváróra költött összeg pedig természetes módon dinamikusan (26 milliárd forintról 178 milliárdra) növekedett a vizsgált 4 év során, hiszen ez a hiteltípus 2019-ben indult útjára.

Átalakulóban a családtámogatás szerkezete

A különböző támogatási elemeket csoportosítva látványosan kirajzolódik a hagyományos és az új típusú családtámogatások ráfordításainak eltérő dinamikája. A hagyományos családtámogatási eszközök közé sorolhatók a GYES, a CSED, a GYED és örökbefogadói díj, valamint a családi pótlék. Ebben a kategóriában 3 év alatt összesen 28%-kal nőttek az állami kiadások. Ezzel szemben az új típusú családtámogatások (Babaváró, családi adókedvezmény, első házasok adókedvezménye, lakástámogatások) körében sokkal erőteljesebb, 56%-os növekedés ment végbe 2020-tól 2023-ig.

Hagyományos és új típusú családtámogatásra fordított költségvetési kiadások (millió forint)

A hagyományos és az új típusú családtámogatások között lényeges különbség van a szociális célzás szempontjából. Míg a családi pótlék, GYES és ehhez hasonlók esetében nincsenek hátrányos helyzetben az alacsonyabb jövedelmű rétegek, addig a Babaváró hitelt, a családi adókedvezményt és a támogatott lakáshiteleket a magasabb jövedelmű családok tudják igazán jelentős mértékben kihasználni. (Gondoljunk csak arra, hogy a Babaváró igénylésének feltétele legalább 3 évnyi egybefüggő társadalombiztosítási jogviszony igazolása. Ez a szegényebb házaspárok számára gyakran nagy nehézséget okoz, míg a tehetősebb rétegeknek jellemzően nem akadály.) Kramarics ezek alapján arra a következtetésre jut, hogy a rászorultsági elv 2010. után háttérbe szorult, és a családtámogatásra fordított összeg többsége ma már vállaltan olyan formákban kerül a lakossághoz, amelyeknél a jómódú háztartások előnnyel indulnak. Az új típusú családtámogatások szociális megfontolásokat nélkülöző mivolta a Bankmonitor szakértői szerint összhangban van a kormány korábbi kommunikációjával. A 2016. január 21-i Kormányinfón az akkori miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János így fogalmazott az otthonteremtési program kapcsán: „A kormánynak elsődleges célja családpolitikai, a másodlagos pedig a gazdasági növekedés. Ez azt jelenti, hogy ez nem egy szociálpolitikai akció, hanem egy családtámogatási, otthonteremtési akció.”

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

REpont mesterkvíz: Te mennyire ismered a rendszert?

Azt hiszed, mindent tudsz a visszaváltásról, csak mert megtalálod a logót a palackon?...

Így a leggyorsabb a Repont visszaváltás, ha appot használsz: 3 kevéssé ismert funkció, ami sokat segít

A rendszer 2024 eleje óta működik, azóta már mindenki hallott az üvegvisszaváltás appról,...

2.500 forintért mehetsz a Széchenyi Fürdőbe 12.500 helyett, ha budapesti diák vagy: mutatjuk a részleteket

Ha azt hitted, hogy a Széchenyi Fürdő a turisták és nyugdíjasok kiváltsága, drága...

Ledolgozós szombatok 2026-ban: januárban jön az első ilyen munkanap

Összegyűjtöttük, hogy neked csak tervezned keljen.

Hivatalos: SZÉP-kártyával hideg élelmiszert is vásárolhat decembertől

2025. december 1-től 2026. április 30-ig él a lehetőség.

Utazol a téli szünetben? Így nem kell megadnod a bankkártyaszámodat

A kártyaadatok megadása ma már komoly kockázatot jelenthet. Megmutatjuk, hogyan védd a pénzed.