Így kérhet fizetési könnyítést a NAV-tól: az elengedéstől a mérséklésig minden tudnivalót mutatunk

Sok magánszemély és vállalkozás kerül olyan helyzetbe, amikor ideiglenesen nem tudja határidőre teljesíteni adófizetési kötelezettségét. Ilyenkor nem érdemes kivárni a végrehajtást. A NAV fizetési könnyítés lehetőséget ad arra, hogy halasztást, részletfizetést, vagy indokolt esetben mérséklést, elengedést kérjünk.
A NAV csak kérelmet követően, méltányossági alapon engedélyez fizetési könnyítést. Ha a nehézség átmeneti, s nem az adózó mulasztásából fakad, ha valaki időben benyújtja kérelmét, elkerülheti a pótlékokat és a végrehajtási eljárást. Ezeket a lehetőségeket a NAV fizetési kedvezmények 2025 szabályai rögzítik. Végig jártuk, hogy mikor és milyen feltételekkel adható NAV fizetési kedvezmény vagy könnyítés, kinek.
Magánszemélyek és cégek lehetőségei
A magánszemélyek legfeljebb 2 millió forintos tartozás esetén kérhetnek automatikus, 12 hónapos pótlékmentes részletfizetést (a részletes szabályokat a nav fizetési kedvezmények 30.2 információs füzet tartalmazza). Ezen felül halasztás vagy mérséklés is igényelhető, ha a megélhetés kerülne veszélybe a teljes összeg megfizetésével.
A vállalkozások számára szintén van lehetőség részletfizetésre és halasztásra. Az úgynevezett automatikus részletfizetés 1 millió forintig kérhető, legfeljebb 6 havi futamidőre. Mérséklést vagy elengedést csak bírságra és pótlékra kaphatnak, az adótartozás tőkerésze nem csökkenthető.
Fontos, hogy mindkét esetben igazolni kell, hogy a fizetési gond átmeneti, és az adózó mindent megtett a probléma megelőzéséért. Másképp nem működik.
Hogyan kérhető a könnyítés?
A kérelem a NAV honlapján elérhető nyomtatványokon nyújtható be. Magánszemélyek és egyéni vállalkozók a FAM01, jogi személyek pedig a FAG01 űrlapot használják. Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek ezt online – az ÁNYK vagy az ONYA rendszeren – keresztül tehetik meg.

Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adózók – például azok a magánszemélyek, akik nem vállalkozók – választhatják a kérelem elektronikus benyújtását a Digitális Állampolgár alkalmazáson vagy az Ügyfélkapu+ felületen keresztül, de dönthetnek a papíralapú beadás mellett is. Ehhez a NAV honlapján elérhető, fizetési könnyítésre és/vagy mérséklésre szolgáló adatlap is használható.
Más NAV-val kapcsolatos kérdése maradt? Forduljon bizalommal ügyfélszolgálatunkhoz, ingyen, két nap alatt választ kap.
A kérelmet a lakóhely vagy székhely szerint illetékes NAV-igazgatósághoz kell benyújtani. Az eljárás első fokon illetékmentes, vállalkozásoknál viszont jellemzően 10 000 forint illetékfizetési kötelezettség van sajnos. A NAV a döntés során vizsgálja a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetét, a fizetési nehézség okait és azt, hogy a tartozás későbbi teljesítése reális-e.
Mit jelent az elengedés, mérséklés, halasztás?
A legnagyobb könnyítés az, amikor a NAV a tartozás egy részét vagy egészét elengedi. Ez kizárólag magánszemélyek esetében, kivételes méltánylást érdemlő élethelyzetekben engedélyezhető – például betegség, tartós jövedelemcsökkenés, vagy ha a megélhetés veszélybe kerülne.
A vállalkozásoknál csak a pótlék- és bírságtartozások mérsékelhetők, akkor is csak akkor, ha a megfizetés a cég működését ellehetetlenítené.
A NAV fizetési könnyítés valódi segítség lehet azoknak, akik átmeneti pénzügyi nehézségekkel küzdenek, de szándékukban is áll tartozásukat rendezni. A rendszer célja, hogy az adóhatóság ne büntessen, hanem lehetőséget adjon a jogszerű megoldásra. Ha elakadnánk a folyamatban, érdemes letölteni a NAV két információs füzetét (PDF), amiben részletesen kitérnek mindenre.