Mutatjuk, hogyan éri meg rendbetenni a lelakott vezetőoldali ülést

Korosabb autók esetében jellemző probléma, hogy a vezetőoldali ülés nem csak koszos, hanem szakadt, vagy már erősen buherált, látványosan rontja az összképet. Nem minden esetben érdemes ezzel foglalkozni, de ha ki akarod javítani ezt az esztétikai hibát, érdemes körültekintően eljárni, mert rengeteget spórolhatsz. Sajnos ez nem egy olyan terület, amit a türelem megold, itt tettek kellenek.
Amikor egyáltalán nem éri meg
Ha egy lestrapált, ütött-kopott, közlekedőedény státuszú, párszázezres autó az alany, nem érdemes foglalkozni vele. Nincs olyan alacsony összeg, amit megéri esztétikára fordítani, soha nem térül meg ez a ráfordítás, nem tudod érvényesíteni az eladásnál, és a mindennapjaidhoz se tesz hozzá.
Mikor éri meg?
Ha az autó általános esztétikai állapotát erősen rontja, az autó értéke millió felett van, és a mentális egészséged is igényli a tiszta és rendezett környezetet, érdemes nekifogni, mert ha jobban érzed magad egy rendezett beltértől, azt már el lehet bevételként könyvelni.
A képen látható eset pont ilyen. Az általánosan szép autó ülőlapja valószínűleg valami undorító baleset áldozata lehetett, amit akkor egy másik modell, másik szövettel borított ülésére cseréltek, a tisztítás itt nem fog segíteni, hiszen az ülés szövetei egyszerűen nem idevalósiak, cserélni muszáj az egész ülőlapot. Plusz a támla egy eleme szakadt, ez az egy szabvány cserélve lesz, és színre festve, majd az egész bőrözés mélytisztítva és a repedések is kezelve.

Menj el szakemberhez
Minden kisvárosban van autókárpitos, menj be, kérd meg, hogy vázolja a lehetőségeket az autó értékével arányosan. Többségük a megrendelő fejével is gondolkodik, lehet, hogy a megoldásai már eleve elfogadhatók lesznek. Nem kell szégyellni, hogy egy kétmilliós autóra más a keret, mint egy ötvenmilliós veteránra, ezt a kárpitos is tudja, van neki is számológépe.
A bőrös autóval sem kell félni, egy kárpitos a betoldott gyári bőrt az autó belsejéhez harmonizáló színazonosra festi, nem fog látszani a csere. Érdemes nála kezdeni a sort, mert lehet, hogy olcsóbban cserél egy szakadt elemet, mintha rögtön elkezdesz bontott ülést hajtani, vásárolni és logisztikázni.
Bontott ülés jó ötlet, de pár dologra figyelj
Főleg közönséges tucatmodelleknél – itt írtunk róla, miért érdemes ilyet vásárolni, hát pont ilyenekért- esélyes, hogy találsz egy azonos, csak kevesebbet futott -pl. totálkáros autóban, kevés kilométernél lerakott- ülést azonos kárpittal.
Ehhez érdemes belépni a típus adok-veszek, vagy rajongói csoportjába, és végigtelefonálni a közeli bontókat. Modellazonosságra figyeljetek, megesik, hogy két eltérő modell ülése csereszabatos, de ezt mindig ellenőrizzétek le, ami nem azt jelenti, hogy az eladó azt mondja, hanem kérd szakszervíz, szerelő segítségét, aki majd a cserét elvégzi.
A jobbos és balos ülés -sokszor az ülőlap sem!- kárpitja nem feltétlenül egyforma, ezt is vedd figyelembe, ha éppen jó ötletnek gondolod lenyúzni azt a jutányos anyósülést, és az így beszerzett kárpitot rakni a vezetőoldali ülésedre.
A nyúzás, felrakás elég komplikált tud lenni, szerszámigényes munka, a kárpitos tudja elvégezni, házilag felsülhetsz vele.
A tisztítást nem úszod meg
Nem sok értelme van egy több évtizede koszolódó belsőhöz illeszteni bármit, ezért a költségeknél feltétlenül számíts egy kárpittisztítással, és ebben az esetben nem porszívózásra gondolunk, hanem szakszerű mélytisztításra, amit már akkor végeztess el, ha minden alkatrészed összeállt.
A tisztítás nem segít semmilyen alapanyagon, ha az kopott, sőt, a tisztítás tovább koptatja az eleve sérült felületet.