Önkormányzati választás 2024: 4 fontos tudnivaló a voksolásról

A Nemzeti Választási Iroda (NVI) április 19-ig postázza a választóknak a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, a nemzetiségi képviselők, valamint az Európai Parlament (EP) tagjainak választásáról szóló értesítőt. Az EP- és az önkormányzati választás 2024. június 9-én lesz.
Mi van még a választási értesítőben?
Ahogy írtuk, 2024. június 9-én lesz lehetőség a véleménynyilvánításra. Minden választópolgár kap postai úton értesítést a szavazóköri névjegyzékbe vételéről. A levélben megírják, hogy hol tud szavazni, milyen időintervallumban, illetve a szükséges iratokat is felsorolják. Továbbá, értesítik a szavazókat, hogyan tudnak kérelmet beadni.
A választóknak legkésőbb április 19-ig postázzák az értesítőt a lakcímükre. Ha valaki nem kapja meg, ezt a jegyzőnél (a helyi választási iroda vezetőjénél) jelezheti, aki ekkor új értesítőt állít ki. Azoknak, akik még nem nagykorúak, de a június 9-i választásig betöltik 18. életévüket, ugyancsak most kell megkapniuk az értesítőt.
Az értesítő bemutatása nem feltétele a szavazásnak.
Hol szavazhatunk? Meg lehet változtatni a helyszínt?
A névre szóló küldeményben, amit a Nemzeti Választási Iroda küld ki, tájékoztatják a választópolgárokat, hogy hol tudnak szavazni amellett, hogy melyik választás névjegyzékében szerepelnek, mely szavazókörben vagy településen tudnak élni választójogukkal. A küldeményben megjelölt helyszínen személyesen kell megjelenni, nincs online szavazati lehetőség.
Vannak esetek, amikor a szavazónak nem megoldható a személyes megjelenés, vagy a standard szavazási forma, ekkor kérelmet lehet benyújtani. Ezek az alábbiak lehetnek típus szerint:
- Fogyatékossággal élő választópolgár választójogának gyakorlásához szükséges segítség igénylése iránti kérelem: akadálymentes szavazásra, illetve Braille-írásos szavazólap igénylésére van lehetőség.
- Mozgóurna iránti kérelem: ha valaki nem tud elmenni szavazni például betegség miatt, vagy mert le van tartóztatva, akkor a bizottság maga megy ki hozzá.
- Átjelentkezési kérelem: ha a kiküldött levélben feltüntetett helyszín nem megfelelő a szavazónak, megváltoztathatja a település helyszínét (viszont, ha a kért településen nincs legalább 2024. február 11-óta bejelentett tartózkodási helye, akkor csak az EP-választáson szavazhat).
- Külképviseleti névjegyzékbe vételi kérelem: Magyarország nagykövetségén, illetve konzulátusán tudnak a külföldön tartózkodók részt venni, de csak az EP-választáson.
- Személyes adatok kampánycélú kiadásának megtiltása iránti kérelem: ezt benyújtva a választási iroda nem adhatja ki a személyes adatainkat.
Önkormányzati választás 2024. Milyen iratok kellenek?
Mindenképpen kell a lakcímigazolvány és mellé személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vezetői engedély, papíralapú személyi igazolvány egyike.
Hány aláírás kell az induláshoz?
Ahhoz, hogy valaki jelölt lehessen, össze kell gyűjtenie az adott település, illetve az egyéni választókerület és a nemzetiségi lélekszámtól függő mennyiségű ajánlást. A választási irodának először ellenőriznie kell és jóvá kell hagynia az ajánlásokat, majd ezt követően derül ki, kik a jelöltek. Vegyük példának Dunaharasztit. A település választóinak száma 18 475 fő, ami alapján 300 ajánlásra van szükség ahhoz, hogy valaki polgármesterjelöltté válhasson.
Hasznosnak találtad ezt a cikket?
Küldd el másoknak is: