Mikortól van fűtési szezon? Így tegyen panaszt, ha nem biztosítják a szolgáltatást

Sokan még mindig október 15-ét tartják fejben, pedig a hivatalos válasz arra, hogy mikortól van fűtési szezon, már évek óta nem ez. A gyakorlatban a fűtés beindítása nem automatikusan történik. Sok múlik az időjáráson, valamint azon, hogy a lakóközösségek mikor kérik a szolgáltatást. Az viszont törvényi kötelezettség, hogy a szolgáltatók ettől az időponttól kezdve biztosítsák a fűtés lehetőségét.
Mikortól van fűtési szezon Magyarországon?
A 676/2023. (XII. 29.) Kormányrendelet értelmében a fűtési szezon hivatalosan minden évben szeptember 15-től május 15-ig tart. Ez az az időszak, amikor a távhőszolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy a rendszer bármikor elindítható legyen, ha az időjárás indokolja. A fűtést a legtöbb városban akkor kapcsolják be, ha három egymást követő napon a napi középhőmérséklet 12 °C alá esik, vagy tartósan 10 °C körül alakul.
A gyakorlatban ez rugalmasan működik: például Kecskeméten a szolgáltató üzletszabályzata alapján a fűtés automatikusan indul ilyen hőmérséklet mellett, de a lakóközösségek kérhetik a korábbi indítást is. Az Esztergomi Lakásfenntartó Szövetkezet közölte, hogy ha a szolgáltató még nem indítja a fűtést, a lakók aláírásos kérvényt nyújthatnak be, és ha megvan a szükséges többség, elindítják a rendszert. Az egri EVAT távhődivíziója például arról számolt be, hogy szeptember végén már a társasházak negyede kérte a fűtés beindítását.
Mit köteles biztosítani a szolgáltató a fűtési szezonban?
A távhőszolgáltatók számára a rendelet pontosan meghatározza a kötelezettségeket. Ezek közé tartozik, hogy:
- a szolgáltatás időtartamát és mértékét a jogszabály szerint biztosítsák,
- a fűtéshez és melegvízhez kapcsolódó díjakat átlátható módon számítsák ki és közöljék,
- a rendszer üzemeltetéséről, karbantartásáról és a tüzelőanyag-beszerzésről gondoskodjanak,
- az előre tervezhető szüneteltetésekről (például karbantartás miatt) előre tájékoztassák a lakókat,
- az üzletszabályzatot, díjszabásokat és panaszkezelési feltételeket az ügyfélszolgálaton jól látható helyen kifüggesszék és online is elérhetővé tegyék.
Ha a szolgáltató ezeket nem teljesíti, az szerződésszegésnek minősül, és a fogyasztónak joga van panaszt tenni.

Mi a teendő, ha nincs fűtés vagy csak részben biztosítják a szolgáltatást?
Amennyiben a hivatalos szezonban a fűtés nem működik, elsőként mindig a szolgáltatót kell értesíteni. A panaszt lehetőség szerint írásban (e-mailben vagy online ügyfélszolgálaton keresztül) érdemes benyújtani, mert ez később bizonyítékként szolgálhat. A szolgáltató köteles a panaszt kivizsgálni, és írásban választ adni.
Ha a probléma továbbra is fennáll, a következő lépéseket lehet megtenni:
- Fordulhatunk a fogyasztóvédelmi hatósághoz: ez akkor indokolt, ha a szolgáltató nem tartja be a tájékoztatási, számlázási vagy minőségi követelményeket.
- A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) ellenőrzi a távhőtermelő és szolgáltató működési engedélyeit, és eljárhat, ha a szolgáltatás minősége nem felel meg a jogszabályoknak.
- Az önkormányzat jegyzője helyi szinten vizsgálhatja, hogy a szolgáltató az üzletszabályzatnak megfelelően jár-e el.
Fontos, hogy a hatósági bejelentéshez a fogyasztónak igazolnia kell, hogy előzetesen panaszt tett a szolgáltatónál. Enélkül a hatóság nem indíthat eljárást. A panaszokat javasolt minden esetben dokumentálni: dátum, ügyfélszám, ügyintéző neve és a probléma leírása segít a hatósági ügyintézésben.

Mi a helyzet társasházaknál és panelházaknál?
A legtöbb távfűtéses társasházban a fűtés indításáról a lakóközösség dönt. A közös képviselő vagy a lakásszövetkezet gyűjti össze az igényeket, és ha a lakók többsége kéri, a szolgáltatónak kötelessége elindítani a fűtést.
Az egyes házaknál a fűtési kör alapján dől el, hogy hány lakó beleegyezése szükséges. Az Esztergomi Lakásfenntartó Szövetkezet például segít a lakóknak az aláírások összegyűjtésében, ha azok közösen kérik a fűtés indítását.
Ha a fűtés nem egyenletes, a radiátorok hidegek maradnak, vagy az egyik lépcsőházban melegebb van, mint a másikban, ez a rendszer hibáját is jelezheti. Ilyen esetben szintén a szolgáltatót kell értesíteni, aki köteles a hibát kivizsgálni és elhárítani.
Ha van még kérdése a távfűtéssel kapcsolatban, akkor keresse bátran kollégánkat az ingyenesen elérhető Ügyfélszolgálatunkon!
Mikor érdemes panaszt tenni?
Ha a fűtési szezon hivatalosan már elkezdődött (szeptember 15.), és a lakásban huzamosabb ideig 18 °C alá esik a hőmérséklet, az már panaszra adhat okot. A szolgáltatónak ilyenkor biztosítania kell a fűtési lehetőséget. A panaszt a legtöbb távhőszolgáltató – például az E.ON Távhő, a Főtáv, vagy a Debreceni Hőszolgáltató – online felületén is be lehet nyújtani. Ezek az ügyfélszolgálatok a fűtési szezonban meghosszabbított ügyfélfogadási idővel dolgoznak, és telefonon is elérhetők.