Könnyen felkerülhetsz a NAV adóslistájára – így ellenőrizheted, és mutatjuk azt is, hogyan törölnek

A NAV-tartozás lista igazából több adatbázist takar, de az a közös bennük, hogy felkerülni sokkal könnyebb, mint lekerülni.
Valójában az adóslista kifejezés több dologra utalhat. Létezik legalább négyféle NAV-tartozás lista: az adóhiányosok, hátralékosok, nagy összegű adóhiánnyal rendelkezők és végrehajtás alatt álló adózók listája, valamint ezek archívumai. Ettől egy független adatbázis a KHR, a Központi Hitelinformációs Rendszer, ami a hitelek törlesztéséről szól (pozitív és negatív lista is van).
Az adóslistákra alapvetően úgy kerülhet föl egy magánszemély vagy egy vállalkozás, hogy hosszú ideig nem fizet meg valamilyen közterhet. Például valaki nem fizeti be a személyi jövedelemadót egy ingatlaneladás után, vagy egy cég nem fizeti be az ÁFA-tartozását az adóhivatalnak.
Leggyakrabban a NAV-tartozás lista azt jelenti a köznyelvben, akinek az adótartozása már olyan szakaszba ért, hogy az végrehajtásra került vagy hamarosan ebbe a fázisba jut. Ezeket az adóslistákat archiválják is, vagyis az, hogy az ember mondjuk megfizeti a hátralékát, még nem jelenti azt, hogy olyan, mintha nem is lett volna. Az archív listák ugyanis lekérdezhetők, tehát a későbbiekben is elérhető rólunk az az információ, hogy volt egyszer egy végrehajtás ellenünk.
A végrehajtás alatt álló adózók listája teljesen nyilvános adat. Annyira, hogy még ügyfélkapus bejelentkezés sem szükséges ahhoz, hogy lekérdezzük. Mindössze az adózó törzsszámát kell hozzá beírni a keresőbe, és rögtön láthatjuk, hogy folyik-e végrehajtás ellene. Erről részletesen itt írtunk.
További kérdése van az adózással és a végrehajtással kapcsolatban? Kérdezze meg a Hóvége ügyfélszolgálatán! Kollégáink 2 napon belül válaszolnak. A szolgáltatás Önnek ingyenes!
Ha valaki tartozik a NAV-nak (most tulajdonképpen mindegy, hogy adóhátralék, adóhiány vagy végrehajtás az ok), akkor haladéktalanul ki kell egyelítenie a tartozását. Ennek módja alapvetően kétféle: befzetjük az adott összeget vagy átvezetjük egy másik adónemről. A befizetés módja banki átutalás (egyes esetekben bankkártyás fizetés is lehetséges), az átvezetés pedig azt jelenti, hogy az adószámla egy másik adónemén túlfizetésünk van, ezt vezetjük át oda, ahol tartozás áll fenn. (Ezt az ATVUT17 űrlapon tehetjük meg, például az ONYA felületen keresztül.)
Ha a KHR-rendszerből akarjuk lekérdezni a saját adatainkat, azt Ügyfélkapu+ bejelentkezés után tehetjük meg. Belépés után írjuk be a keresőbe, hogy “saját hiteljelentés” és indítsuk el az adatigénylést. Itt értelemszerűen le tudjuk kérdezni az adatokat.
