Az eSzemélyi – egy olyan kártyaformátumú 2016. január 1-jétől kiállított, és chippel rendelkező igazolvány – amely nemcsak Magyarországon, hanem az EU-ban is számos funkciót kínál. Segítségével gyorsan és egyszerűen lehet igazolni a személyazonosságot, hozzáférni digitális szolgáltatásokhoz, vagy akár utazni is. Cikkünkben bemutatjuk, hogy mire használható, milyen előnyei vannak, mi a szerepe az EU-ban, és hogyan igényelhető? Rendelkezik-e az Ügyfélkapu eSzemélyi igénylés menüvel? Mutatjuk a tudnivalókat.

Mi az eSzemélyi, és hogyan néz ki?

Ujjlenyomat.

Az eSzemélyi – mint már említettük – egy modern kártyaformátumú igazolvány, amelyen megtalálhatók a tulajdonos személyes adatai, arcképe, aláírása, valamint a magyar címer és az EU zászlaja. A kártya különlegessége azonban a beépített chip, amely számos digitális funkcióhoz ad hozzáférést. A chipben olyan adatok tárolódnak, mint a TAJ-szám, az adóazonosító jel, ujjlenyomat, és egy sürgősségi elérhetőség, például telefonszám. Az eSzemélyi opcionálisan elektronikus aláírás funkcióval is bővíthető, amely lehetővé teszi a jogilag érvényes e-aláírás létrehozását.

Mire használható Magyarországon?

Elsődleges funkciója a személyazonosság igazolása, amely kiváltja a hagyományos személyi igazolványt. Ezen túlmenően digitális azonosításra is alkalmas, különösen az Ügyfélkapu rendszerén keresztül, ahol például adóügyeket, társadalombiztosítással kapcsolatos ügyeket vagy lakcímváltozást is lehet intézni. Az egészségügyben szintén hasznos, mivel TAJ-számhoz kapcsolódó ügyintézéshez és e-receptek kiváltásához is használható.

Az eSzemélyi hivatalosan használható lenne közösségi közlekedésre (bérlet kiváltása), digitális aláírásra, elektronikus úti okmányként, azonban jelen állás szerint az azonosításhoz szükséges háttérrendszerek még csak nagyon gyér módon vannak kiépülve országszerte. Így a funkciókészletének teljeskörű használatáig még várnunk kell.

Mire nem használható az eSzemélyi?

Fontos tudni, hogy ugyan tartalmazza az adatait, de hivatalosan nem váltja ki a lakcímigazolványt, az adóigazolványt és a TAJ kártyát. Így a hivatalos ügyintézések alkalmával szükséges azokat is magunknál tudnunk.

Mire használható az EU-ban?

Az eSzemélyi az Európai Unió területén számos országban útlevél helyett is használható, például repülőtereken vagy határátkelőhelyeken. Ez különösen hasznos a gyakran utazók számára, mivel csökkenti az okmányok számát, amit magukkal kell vinniük. Ebben az esetben is érdemes tájékozódni, hogy ez a szolgáltatás mely helyeken elérhető már (és még nem csak kiépítés alatt van). Egyes országokban elektronikus ügyintézésre is alkalmas, például adózási vagy egészségügyi adminisztráció során.

Ügyfélkapu: eSzemélyi igénylés lehetséges itt?

Online igénylés lehetséges?

Az eSzemélyi igénylése illetékmentes, és az eljárás viszonylag gyors. Az igénylést személyesen lehet benyújtani bármelyik kormányablakban vagy okmányirodában. Ez azt jelenti, hogy Ügyfélkapun nem lehet eSzemélyit igényelni. A személyes igényléshez érvényes személyazonosító okmány szükséges, például régi személyi igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély. Az igénylő az eljárás során dönthet arról, hogy szeretne-e elektronikus aláírást a kártyájához. Amennyiben e-aláírás funkciót is kér, az okmány kiállítását követően 60 napon belül aktiválnia kell ezt a funkciót.

Az eSzemélyi aktiválásához kormányablakban vagy otthoni számítógépen (kártyaolvasó szükséges hozzá, így kevesek számára elérhető) is lehetőség van, de mindkét esetben szükség van az eAzonosításhoz szükséges 6 számjegyű, saját PIN-kód beállítására. Személyes aktiválás esetén mindenképp vigyük magunkkal az igényléskor kapott 5 számjegyű PIN kódot, mert ezzel történik az aktiváció. Az aktiválás nincs időhöz kötve, ez azt jelenti, hogy az okmány érvényessége alatt bármikor elvégezhető.

Milyen gyakori kérdések merülnek fel az eSzemélyivel kapcsolatban?

Sokan kérdezik, hogy mi történik, ha az igazolványt elveszítik. Ilyen esetben azonnal értesíteni kell az illetékes hatóságot (3 napon belül Ügyfélkapun), és új igazolványt kell igényelni. Az eSzemélyi érvényessége általában hat év, de ez életkor alapján változhat, például 18 év alattiaknak rövidebb az érvényességi idő.

Továbbá felmerülhet a kérdés, hogy működik-e mobiltelefonon az eSzemélyi. Az eSzemélyiM alkalmazás segítségével bizonyos funkciók, például az elektronikus azonosítás elérhetők mobil eszközökről is.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Kapcsolódó

Legfrissebb

Mihez van joga a rendőrnek? Ezekben az esetekben mondhatsz nemet, a törvény melletted áll

Erre figyelj, ha igazoltatnak! Mutatjuk mi lehet jogos és mi jogtalan a rendőri intézkedés során.

Nincs karácsony családi veszekedés nélkül? Hogyne lenne, itt a megoldás!

Sokszor olyan rokonokkal találkozunk, akikkel amúgy egy éve nem beszéltünk.

Kapható-e kártérítés iskolai baleset után? Miért felelős az intézmény?

Ezen intézmények felelőssége szigorú, hiszen a szülőknek nem igazán van ráhatásuk arra, hogy gyerekeik mit csinálnak az iskola falai között.