Lakás eladása utáni adózás szabályai: mikor adómentes, mennyi az illeték, mikor kell adót fizetni?

Hazánkban a lakás eladása utáni adózás szabályai viszonylag egyszerűek. Akkor kell adózni, ha a vétel és az eladás között kevesebb, mint 5 év telt el, egyébként pedig nem kell. Van azonban egy csomó kivétel és elérhető kedvezmény, cikkünkben ezeket vesszük sorra.

Az alapszabály Magyarországon, hogy ha egy ingatlan gazdát cserél, akkor a vevőnek illetéket kell fizetnie, míg az eladónak 15 százalék személyi jövedelemadót. Azonban, mint sok más esetben, itt is vannak kivételek és mentesülések.

Az ingatlan (ház, lakás, telek stb.) eladójának a személyi jövedelemadót csak akkor kell megfizetnie, ha az eladott ingatlant öt éven belül szerezte, de adómentes a váláskor az ingatlan házastárs általi megváltásából származó jövedelem. Szintén adómentes a magánszeméllyel kötött tartási, öröklési, életjáradéki szerződés alapján, tartás vagy járadékfolyósítás ellenében átruházott ingatlan értékesítéséből származó jövedelem.

A vevőnek nem kell megfizetnie az illetéket, ha az ingatlant egyenesági rokonától vagy házastársától vette, ha ez az első lakásszerzése, ha CSOK Plusz kölcsön felhasználásával vette az ingatlant. További mentesülések és kedvezmények is vannak, ezeket tételesen a NAV 19. információs füzete tartalmazza, amely letölthető INNEN.

Lakás eladása utáni adózás: így kell kiszámolni

Ha eladjuk az ingatlanunkat, akkor az ár, amit a vevőtől leszünk, a bevételünk. Ebből le kell vonnunk az eladót terhelő költségeket, mielőtt az adót kiszámíthatnánk:

  • le kell vonni az ingatlan megszerzésének költségét, vagyis azt az összeget, amit mi kifizettünk érte, amikor megvettük. Ha például a lakást 35 millióért vettük és 45 millióért adtuk el, akkor a 35-öt a 45-ből le kell vonni.
  • le kell vonni továbbá a felújítási költségnek (ha volt) azt a részét, amely számlákkal igazolható értéknövelő beruházás volt.
  • levonható az ingatlanközvetítő vagy az ingatlanos hirdetések díja is.

Ennek a háromféle tételnek a levonása után kapjuk meg a jövedelmünket, ami után szja-fizetési kötelezettségünk keletkezett.

A tapolcai Malom-tó a szökőkúttal

Fontos: adófizetési kötelezettségünk csakis az ingatlan megszerzési évében vagy az azt követő 4 évben történő eladás esetén lesz. Ezzel a kalkulátorral pontosan kiszámolható. Ha ennél régebben van a tulajdonunkban, akkor nem kell ezzel foglalkozni, és a bevallásban sem kell az eladást feltüntetni.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ennyit adnak, ha zálogba adja az autót, ráadásul használhatja is közben

A pontos feltételeket és a kölcsönnel járó kockázatokat se hagyja senki figyelmen kívül!

Saját jogú és özvegyi nyugdíj együtt: az emelésnél mindkét ellátás beleszámít a 120.000-be?

Az öregségi nyugdíjminimum mellett januártól az özvegyi és hozzátartozói nyugellátások arányosan emelkednek.

Anyám és az öcsém kitúrtak az örökségből – hogyan követelhetem a kötelesrészemet?

A kötelesrész ingatlan ajándékozás esetén akkor is szóba jöhet, ha a szülő még életében az egyik gyerekének adta a házát – de az időpont és a szerződés is döntő lehet.

Óriási leárazások kávéra és csokira: Ne maradj le!

Összeszedtük, hol vannak most a legjobb akciók kávéra, teára, édességre és üdítőre, hogy könnyebb legyen a heti bevásárlás.

Egyszerű műanyag dobozból is lehet meleg macskaház: így készítse el házilag

A macskaház házilag sem feltétlenül komoly barkácsprojekt: két műanyag tárolódobozból, szalmából praktikus téli menedék készülhet.
Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat