„Tartozás miatt inkasszózták a fizetésem, mit tegyek?” – A jogász válaszol

Olvasónk még a férjével vett fel személyi kölcsönt évekkel ezelőtt. Férje azóta elhunyt, így olvasónkra maradt a kölcsön törlesztése. Most inkasszózták a fizetését és noha két műszakban dolgozik, nem tudja fizetni az albérletet, a megélhetési költségeket és krónikus betegségéhez szükséges drága gyógyszereket. Olvasónk aggódik, hogy így csak növekedni fog a tartozás összege és nem látja a végét a törlesztésnek. Hogyan működik az inkasszó és egyáltalán mennyit vonhatnak le? Jogászunk, Dr. Kajó Cecília megválaszolta a legfontosabb kérdéseket.

Hogyan működik az inkasszó?

A bírósági végrehajtás során az adós munkabére és az őt megillető, pénzforgalmi szolgáltatónál kezelt összeg végrehajtás alá vonható a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény szabályai alapján.

Bár a legfontosabb kérdés talán az, hogy mennyit vonhatnak le, de mielőtt kitérnénk rá, nézzük meg, hogyan működik az inkasszó.

A végrehajtó megkeresi az adós számlavezető bankját egy végrehajtó okirattal a tulajdonában, amelyről az adós is kap értesítést. 

De ennek az okiratnak a kiállítását már megelőzi egy vagy több felszólítás, tehát inkasszót nem tehetnek hirtelen vagy szó nélkül senki számlájára.

Az esetleg előfordulhat, hogy valaki nem veszi át a hivatalos postai küldeményeket, mert például a régi címére küldték azokat- így nem szerez időben tudomást az inkasszóról. 

Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy az nem akadálya egy végrehajtási eljárás lefolytatásának, ha valaki nem veszi át a leveleit, a „címzett nem kereste” jelzéssel visszaérkező küldemények pont ugyanúgy jogerősíthetőek, mintha valaki átveszi a leveleit. 

Mennyit vonhatnak le?

Hogyan működik az inkasszó, milyen összeg vonható végrehajtás alá? A pénzforgalmi szolgáltatónál kezelt természetes személyt megillető összegből a 200 ezer Ft feletti összeg korlátlanul végrehajtás alá vonható, az ez alatti összegből pedig a 60 ezer Ft és a 200 ezer Ft közötti rész 50%-a vonható végrehajtás alá.

Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy a végrehajtó hatósági átutalási megbízást ad ki a pénzintézet felé. Amennyiben valakinek több bankszámlája is van, akár más-más bankoknál, úgy bármelyikre kiadható az inkasszó. 

Nyugdíjból a végrehajtási törvény alapján alapvetően 33%-ot lehet levonni, kivételes esetben, több tartozás esetén pedig 50%-ot. 

férfi asztalnál számológéppel számol

Mi tegyek, ha ennél többet von le a végrehajtó?

Fontos tudni, hogy a teljes nyugdíjat nem vonhatja le a végrehajtó. Ha mégis több, mint 50%-ot vonnak le, akkor utána kell járni a végrehajtónál és a banknál is. Ilyen esetben hivatkozni kell a végrehajtási törvényre, amely világosan kimondja:

“Az adós társadalombiztosítási nyugellátásából, korhatár előtti ellátásából, szolgálati járandóságából, táncművészeti életjáradékából és átmeneti bányászjáradékából (a továbbiakban együtt: nyugellátás) legfeljebb 33 százalékot lehet levonni.”

Legfeljebb 50% lehet a levonás az alábbi követelések esetében:

  • gyermektartásdíj
  • jogalap nélkül felvett nyugellátás

Több letiltás esetén a levonás a nyugellátásnak legfeljebb 50%-áig terjedhet.

Kérdésed van az igényléssel kapcsolatban? Keresd ügyfélszolgálatunkat, kollégáink két napon belül segítenek!
Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ennyibe kerül most a hőszigetelés, kösse fel a gatyáját, ha idén belevágna – Négyzetméterárak -tól-ig

A négyzetméterárak mellett más kiegészítő tételek is növelhetik a teljes munka árát - mutatjuk mivel érdemes számolni.

Érettségi 1 év alatt: így működik a gyorsított, online felkészülés

Egy szakmunkás bizonyítvány birtokában vagy korábbi középiskolai tanulmányokra építve az online érettségi 1 év alatt már abszolút nem csak fantázia tárgya.

379 forintos banán és 159 forintos tej: brutális akciók tarolnak az Auchantól a Tescoig

Megnéztük, hol futnak most a legjobb keddi akciók az alapélelmiszerek között, hogy könnyebb legyen okosan bevásárolni.

Tarhonyás húshoz ez a legfinomabb téli savanyúság, ne dobja ki a zöld paradicsomot!

A zöld paradicsom savanyúság télire egyszerűen elkészíthető, de az ecet arányán és a hőkezelésen nem szabad változtatni.

Cukorbeteg vagy? Közel 200 ezer forint adókedvezmény járhat évente, és 5 évre visszamenőleg is kérheted

Cukorbetegség adókedvezmény 2026: havi 16 140 forint járhat, és visszamenőleg is érvényesíthető. Mutatjuk a feltételeket.
Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat