Nincs mese, a rollereseknek is fizetniük kell: július közepétől élesedik az új szabály

Bővül azoknak a járműveknek a köre július 16-ától, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kell kötni – figyelmeztet a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz). Az új rendelkezést április 30-án hirdették ki, melynek értelmében a kgfb a rollerekre (nem mindegyikre, csak a gyorsabbakra) és segwayekre is kiterjed. Cikkünkben elmagyarázzuk, miért szükséges az újítás, és tisztázzuk, kinek milyen teendői vannak.

Több problémát is okozhat az, hogy az elektromos rollerek nincsenek megfelelően kategorizálva. Fontos, hogy a balesetek során könnyen el lehessen dönteni, milyen szabályozás vonatkozik rájuk. A hatóságnak, a bíróságnak és a roller használójának is kérdéses lehet, hogy hova sorolják be a járművet. Az új KRESZ készülőben van, az ígéret szerint ebben már egyértelműek lesznek mikromobilitási eszközökre – köztük az elektromos rollerekre – vonatkozó szabályok.

Kgfb rollerre: mit jelent ez pontosan?

A teljesen új jogszabály június 8-ra készül el, egyelőre még nem lehet tudni, milyen biztosítási díjjal lehet majd megkötni a kgfb-t (amelynek határideje július 16.). A jármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e felelősségbiztosítást kötni. A Mabisz közzétett egy tájékoztató ábrát:

Forrás: mabisz.hu

Minden üzemben tartónak (beletartoznak ebbe a mindenkori használók is) ellenőriznie kell ezeket az adatokat és saját felelőssége szerint kell eljárnia.

Amire biztosan nem kell kgfb:

  • a kizárólag emberi erővel működtetett járművekre
  • pedelec (elektromos rásegítéssel működő) kerékpárokra
  • mozgáskorlátozott személyek által használt kerekesszékes vagy e-moped járművekre
  • 25 kg-ot nem meghaladó és 25km/h-t nem meghaladó tervezési sebességgel rendelkező járművekre
  • 25 kg-nál nagyobb tömegű, de 14km/h-t nem meghaladó tervezési sebességű járművekre

Amire biztosan kell:

  • 25 kg-ot nem meghaladó saját tömegű járművekre, amelyek tervezési sebessége meghaladja a 25km/h-t
  • 25 kg-ot és 14 km/h tervezési sebességet meghaladó járművekre
  • az össze olyan jármű, amire eddig is vonatkozott a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás

A 2023-as szabályok alapján a 25 kg tömegű és 25 km/órás tervezési végsebességgel rendelkező elektromos rollerekre a kerékpáros szabályok vonatkoznak, esetükben nincs szükség kgfb kötésére. A 25 km/h felettiek már segédmotoros biciklinek minősülnek, ekkor már fel kell tudni ismerni a táblákat, és inkább a kerékpárutakat használni. Védőfelszerelés is erősen ajánlott.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Meddig áll el a halászlé a hűtőben? Ennyi idő után már veszélyes megenni

Csak rövid ideig fogyasztható biztonsággal az ünnepi halászlé.

1 evőkanál a hűtő aljába és vége a büdösnek: friss és tisztaság illat pillanatok alatt

A büdös hűtő ellen nem szükségesek a speciális csodaszerek, azonban egy-két házi praktika kihagyhatatlan, ha biztos megoldást keresünk.

Így a legolcsóbb utazni: a legjobb Volánbusz-kedvezmények, amit megéri kihasználni

Már mindenki díjmentesen utazhat, aki betöltötte a 65. életévét, 65 év alatti nyugdíjas vagy még nem múlt el 14 éves.

Bonus-malus: így nullázza le magát sok autós teljesen feleslegesen

Azt mindenki tudja, hogy ha kárt okoz, ugrik a bónusz, de azt már kevesebben tudják, hogy másként is el lehet bukni.

Berobbant a szilveszteri roham: ezt kapkodják most a magyarok az üzletekben

Az élelmiszerboltok forgalma akár két-háromszorosára is nőhet az átlagos hetekhez képest

Válás házassági anyakönyvi kivonat nélkül – az „elveszett” iratok nyomában

Nehéz ügy: az egyik fél válni akar, a másik nem, a dokumentumok pedig...