Nem működik a közvilágítás? Kinek kell bejelenteni?

Ha azt tapasztaljuk, hogy az utcánkban nem működnek a közlámpák, akkor joggal merül fel a kérdés, hogy hol is jelenthetnénk ezt be. Gondoljunk csak bele, elég veszélyes lehet, ha egy adott területen több lámpa nem világít. Nehezebb észrevenni járda hiányában az utcán hazasétáló fiatalokat, sőt balesetveszélyessé válhat egy egyszerű parkolás is. A közvilágítás rendeltetésszerű működésének biztosítása jelenleg az önkormányzatok hatáskörébe tartozik. Mutatjuk, mit lehet tudni a közvilágítás rendszerének működéséről röviden, és milyen hibabejelentő felületek léteznek.
Közvilágítás: ki felel, ha elromlik?
A villamos energia esetében egyetemes szolgáltató váltásra lehet számítani 2024. július 1-től. Az MVM Csoport tulajdonában álló E.ON Áramszolgáltató Kft. beleolvad majd az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-be. Így az MVM Next lesz monopol helyzetben a villamos energia szolgáltatás tekintetében. A változás csak az egyetemes szolgáltatásra vonatkozik. Az áramhálózat üzemeltetését a Dunántúlon továbbra is az E:ON, a Tiszántúl három megyéjében pedig az OPUS TITÁSZ végzi majd.
Azonban a közvilágítás működtetése a településeken az önkormányzatok felelőssége. Szabály szerint, ha egy utcában legalább három lámpa nem világít, akkor azt a hibát még aznap ki kellene javítani. A hibákat jellemzően be lehet jelenteni az önkormányzatoknál, vagy a területileg illetékes áramszolgáltatónál. Segítség azonban korántsem biztos, hogy azonnal érkezik.
Miért problémás a hibaelhárítás?
Az áramtermelés és -kereskedés állami monopólium. A közvilágítás tekintetében azonban más lehet az üzemeltető, másé lehet az oszlop és a vezeték is. Az önkormányzatok jellemzően csak a lámpatesteket biztosítják. De mivel a kormány központi költségvetésének közvilágításra biztosított normatívája az új lámpatesteket is csak kis részben fedezi, nem meglepő, hogy az energiaárak elszabadulása után még rosszabb helyzetbe kerültek az önkormányzatok. Budapesten például a lámpatestek cseréjét 2024-ben is leginkább uniós forrásból és bankhitelből tudják majd kifizetni.
Mint már említettük, a forráshiányos önkormányzatok végzik a közvilágítás javítását, melynek egyes részei különböző vállalatokhoz tartoznak. Így jellemzően az önkormányzatok különböző vállalkozókat bíznak meg az egyes hibák javításával. Az áramszolgáltatók/üzemeltetők ezt sok esetben nem tudják lekövetni. Nem is tudnak felelni érte, mivel nem ők a kivitelezők. A náluk bejegyzett hibákat az illetékes szervek felé azonban azonnal továbbítják.
Közvilágítás hibabejelentés
MVM (Lumen)
Ide kattintva elérhető az online felület.
Telefonos ügyfélszolgálat hibabejelentő vonala: 06 62 565 881 (4-es menüpont, a nap 24 órájában hívható)
E-mail: kozvilagitashiba@mvm.hu
E.ON
Ide kattintva elérhető az online felület.
Telefonos ügyfélszolgálat hibabejelentő vonala:
Dél-Dunántól: 06 80 20 50 20
Észak-Dunántúl: 06 80 533 533
Tiszántúl: 06 80 210 310
Budapest – BDK (Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft.)
Ide kattintva elérhető az online felület.
E-mail: bdk@bdk.hu
Telefonos ügyfélszolgálat hibabejelentő vonala: 06 1 238 4110