Mikor illetékmentes a lakásvásárlás? Milliókat spórolhatsz, ha ezt tudod

Ha lakásvásárláson gondolkozunk, akkor a vételáron kívüli egyéb költségekkel is számolnunk kell, így pl. az illetékfizetési kötelezettségünkkel. Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény alapján az öröklött és az ajándékba kapott ingatlanok után is illetéket vagyunk kötelesek fizetni, amelynek az alapját az ingatlan forgalmi értéke (vételára) határozza meg. Ingatlan vásárlás esetén a vételár 4%-át kell illetékként befizetnünk. Öröklés és ajándékozás esetén ez az arányszám 9%-ra emelkedik. Van-e olyan helyzet, amikor nincs ilyen kötelezettségünk? Utánajártunk, mikor illetékmentes a lakásvásárlás.

Illetékkedvezmény

Fiatalok esetében

A 35 év alattiak első lakástulajdonuk vagy tulajdoni hányaduk megszerzésekor az illeték felét kötelesek csak befizetni az adóhatóság felé, azaz a vételár 2%-át. Azonban ez csak abban az esetben érvényes, ha az ingatlan vételára nem haladja meg a 15 millió forintot. Efelett az illetékkedvezmény nem vehető igénybe. Könnyítésként az illetékre 12 havi pótlékmentes részletfizetés kérvényezhető.

Újonnan épített lakás vásárlásakor, de csak 30 millió forintig

Vállalkozó által értékesítés céljára újonnan épített lakás esetében, ha annak értéke nem haladja meg a 30 millió forintot, akkor 15 millió forint illetékmentességet élvezhetünk. 20 milliós lakás esetében tehát csak 5 millió Forint után kell illetéket fizetnünk.

Illetékmentesség (vagy kedvezmény)

„Lakáscsere” esetében

Illetékmentes az új lakás vásárlása, ha az illető a már tulajdonában lévő lakását, az új lakás vásárlását megelőző három éven belül vagy azt követően egy éven belül eladja, és az újonnan szerzett ingatlan vételára alacsonyabb, mint a régié. Ha nem alacsonyabb, akkor illetékkedvezmény lép életbe. Ilyenkor a különbözet után vagyunk csak kötelesek illetéket fizetni. 10 milliós különbözet esetében (az új lakás annyival drágább) például 400 000 forintot kell fizetnünk.

Rokonok, házastársak és válásban lévők esetében

Egyenes ági rokonok között illetékmentes az adásvétel, beleértve az örökbefogadást is. Felmenők (szülők, nagyszülők, dédszülők stb.) és lemenők (gyermekek, unokák, dédunokák stb.) tehát illetékmentesen vásárolhatnak egymástól.

Házastársak és bejegyzett élettársak közötti adásvétel is illetékmentes. A válás (vagyonközösség megszüntetése) esetén lezajló lakásvásárlás is mentes az illetéktől.

Rajtunk kívül álló okok miatt

Részleges vagy teljes illeték elengedés kezdeményezhető rajtunk kívül álló (és hirtelen bekövetkező) okok miatt. Ezeket az okokat minden esetben hivatalos papírokkal igazolni szükséges! Ilyen okok lehetnek a súlyos betegség vagy rászorultság, halál stb.

CSOK Plusz és Falusi CSOK esetében

Illetékmentes az új lakások vásárlásához, építéséhez, vagy a használt lakás vásárlásához, felújításához (bővítéséhez) igényelhető CSOK-kal vásárolt lakás vétele. A 6,3%-os kamatozású piaci lakáshitelekkel szemben a CSOK Plusz támogatott hitel és a Falusi CSOK nem csak a havi kb. 50 000 forintos törlesztőrészlet-különbség miatt éri meg. Az ezen kedvezményekkel vásárolt ingatlanok esetében a 4%-os vagyonszerzési illeték teljes mértékben elengedésre kerül. A jelenleg érvényben lévő jogszabály alapján nincs a vételárra vonatkozó korlátozás az illetékmentesség tekintetében. Fontos lehet tudni azonban, hogy jelenleg a CSOK Plusz maximum 150 milliós vételárig vehető igénybe. Illetékmentes vásárlás esetén is kapnak az ügyfelek a NAV-tól egy illeték kiszabásáról szóló határozatot, azonban ettől nem kell megijedni, hisz befizetniük nem kell, ha teljesülnek a CSOK által kiszabott feltételek.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Ennyibe kerül most a hőszigetelés, kösse fel a gatyáját, ha idén belevágna – Négyzetméterárak -tól-ig

A négyzetméterárak mellett más kiegészítő tételek is növelhetik a teljes munka árát - mutatjuk mivel érdemes számolni.

Érettségi 1 év alatt: így működik a gyorsított, online felkészülés

Egy szakmunkás bizonyítvány birtokában vagy korábbi középiskolai tanulmányokra építve az online érettségi 1 év alatt már abszolút nem csak fantázia tárgya.

379 forintos banán és 159 forintos tej: brutális akciók tarolnak az Auchantól a Tescoig

Megnéztük, hol futnak most a legjobb keddi akciók az alapélelmiszerek között, hogy könnyebb legyen okosan bevásárolni.

Tarhonyás húshoz ez a legfinomabb téli savanyúság, ne dobja ki a zöld paradicsomot!

A zöld paradicsom savanyúság télire egyszerűen elkészíthető, de az ecet arányán és a hőkezelésen nem szabad változtatni.

Cukorbeteg vagy? Közel 200 ezer forint adókedvezmény járhat évente, és 5 évre visszamenőleg is kérheted

Cukorbetegség adókedvezmény 2026: havi 16 140 forint járhat, és visszamenőleg is érvényesíthető. Mutatjuk a feltételeket.
Nyitólap
Mikor utalják?
Ügyfélszolgálat
Hírlevél

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Ügyfélszolgálat