Vége: holnaptól szó nélkül kikapcsolhatják az áramot és a gázt

Az MVM 2023. december 15-től 2024. január 8-ig hirdetett három hetes kikapcsolási moratóriumot lakossági ügyfeleinek. A moratórium ma jár le, azaz holnaptól szó nélkül kikapcsolhatják az áramot és a gázt azoknál az ügyfeleknél, akik tartozást halmoztak fel. Mutatjuk, mit tehetünk a kikapcsolási moratórium után.

Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően az MVM egyetlen lakossági ügyfelénél sem kapcsolja ki az áramot és a földgázt az ünnepi időszakban. Fontos tudni, hogy a kikapcsolási moratórium nemcsak a védett ügyfeleket érinti, hanem azokat a lakosokat is, akiknek 60 napon túli számlatartozásuk van.

Az intézkedés az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-vel egyetemes szolgáltatási szerződésben álló, lakossági ügyfelekre terjed ki. Azokra viszont nem vonatkozik, akiket már korábban kikapcsoltak a szolgáltatásból, ahogy az üzleti, illetve más energiakereskedővel szerződésben álló ügyfelekre sem.

Mit tehetünk a kikapcsolási moratórium lejárta után?

Akik gáz- vagy áramdíjjal tartoznak, azoknál a szabály szerint a szolgáltató a fizetési határidő lejárta után 63 nappal kikapcsolhatja a szolgáltatást. A ki- és visszakapcsolásnak jelentős díja van, érdemes tehát minél hamarabb lépni. A visszakapcsolási díjak szolgáltatónként változnak, de az áram esetén legalább 30 ezer forinttal biztosan számolni kell. Erre jöhetnek még a késedelmi díjak, illetve ha felszólító leveleket küldenek, azt is az adósra terhelik.

Vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatóval

A kikapcsolási moratórium leteltével, tartozás esetén feltétlenül vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatóval és érdeklődjünk a lehetőségekről. Azok az adósok, akik együttműködőnek bizonyulnak, nagyobb eséllyel kapnak segítséget, mint azok, akiket nem lehet elérni és nem reagálnak a felszólító levelekre sem. 

Ha például már előre látjuk, hogy nem fogjuk tudni befizetni a csekket, jelezzük ezt a szolgáltató felé. Ez azért nagyon fontos, mert a szolgáltató ebből azt látja, hogy nem kibújni szeretnénk a díjfizetési kötelezettség alól, csupán pénzügyi nehézségeink adódtak.

Előbb-utóbb a szolgáltató a szabályoknak megfelelően kikapcsolja a szolgáltatást, a tartozások behajtását pedig átadhatja a végrehajtónak. De ne várjunk eddig, amint lehetséges vegyük fel a kapcsolatot az áram-és földgáz szolgáltatóval.

Tartozás kérhetünk a szolgáltatótól halasztási vagy részletfizetési kérelmet. 

  • Kérhetjük például a fizetési határidő kitolását: ha látjuk, hogy késni fog a bevételünk, kérjünk 1-2 hónapos halasztást.
  • Kérhetjük a fizetés átütemezését is: az is lehetséges, hogy a más kiadások miatti nehezebb hónapokra hivatkozva fizetési átütemezést kérünk. Valamennyit befizetünk a számlákból, de csak pár hónap múlva egyenlítjük ki a teljes összeget.
  • Részletfizetés: akkor érdemes kérni, ha azt látjuk, hogy csak minimális összeggel tudunk többet fizetni. Ilyenkor az adott számlát nem egyszerre, hanem több hónapra elosztva kell majd kiegyenlíteni.

Kikapcsolási moratórium: hogyan kérhető a részletfizetési kérelem?

A részletfizetési kérelmet háromféle módon nyújthatjuk be a szolgáltató felé: online, telefonon és személyesen.

  1. Online: az MVM online ügyfélszolgálatán és az MVM Next mobilappban kérelmezhető a részletfizetés, amelyre e-mailben kapunk majd választ. Jó tudni, hogy a szolgáltató utánanézhet annak, hogy milyenek a fogyasztói szokásaink és korábban hogyan tettünk eleget a fizetési kötelezettségünknek.
  2. Telefonon: az MVM telefonos ügyfélszolgálatán keresztül is benyújthatjuk a részletfizetési kérelmet az alábbi telefonszámokon: +36-20-474-9999, +36-30-474-9999, +36-70-474-9999, +36 1-474-9999. Ez esetben a pontos azonosítást követően – amelyhez a felhasználói azonosítóra és a felhasználói hely azonosítójára is szükség lesz – lépésről lépésre elmondják, hogy mi a pontos teendőnk. 
  3. Személyesen: az ügyfélszolgálati irodák közül itt választhatjuk ki a számunkra legközelebbit. Ha túl bonyolultnak érezzük a helyzetünket, a legjobb, ha személyesen beszélünk át minden felmerülő kérdést és problémát.

Milyen lehetőségeink vannak?

Tartozás esetén az ügyfél részletfizetési kedvezményt vagy fizetési haladékot igényelhet, ha vállalja, hogy a részletfizetés, fizetési haladék időtartama alatti fogyasztását, a tartozás részösszegeit, illetve a tartozás halasztott összegét határidőben kiegyenlíti.

Részletfizetési kedvezményt és fizetési haladékot 12 naptári hónapon belül egy alkalommal lehet igényelni. A fizetési haladék időtartama a számla esedékességétől számított legfeljebb 30 nap. Fizetési haladékra további haladékot, illetve részletfizetést nem biztosít a szolgáltató. Fontos tudni, hogy ha a megállapodásban szereplő részösszegeket vagy valamelyik számlát nem rendezi a megjelölt határidőkre, a részletfizetési megállapodás hatályát veszti és a lejárt esedékességű követelést egy összegben kell kifizetnie.

Napi Spúrtipp
Hóvége Ügyfélszolgálat

Akácszörp házilag: édes, nagyon finom és olcsóbb, mint a bolti

Bolti változatát ugyan meg lehet venni aranyáron, de igazából pár maréknyi virágból, kis odafigyeléssel sokkal finomabb és egészségesebb szörpöt tudsz főzni otthon.

Sajtos tallér házilag: így lesz igazán ropogós, omlós, hibátlan minden egyes darab

A sajtos tallér házilag nem véletlenül finomabb a boltinál. Ebben a receptben benne van minden: arány, idő, figyelem – és egy adag tapasztalat.

Te is így reagálsz, mikor meglátod, hogy utaltak fizetésnapon? És mi van, ha nem utalnak?

Tudjuk, hogyan reagálnak az emberek, amikor meglátják, hogy megjött az utalás. De mit tehetek, ha nem kaptam fizetést?

Kkv-k, figyelem! Több mint 2,5 millió forintba kerül, ha ezt a szabályt nem tartja be a vállalkozás

A hozzájárulás célja, hogy az állam motiválja a kis- és középvállalkozásokat, hogy megváltozott munkaképességű dolgozókat is foglalkoztassanak..

Az özvegyi nyugdíj változása nők esetében: ezt a 3 dolgot tartják fontosnak

Az özvegyi nyugdíj csak meghatározott ideig jár, és később csak akkor éledhet újra, ha valaki teljesíti a szigorú feltételeket, méghozzá 10 éven belül.