Sok ember – főleg a családosok – számára felszabadító lehet, ha a nyaralást nem saját időnk és energiánk kárára szervezzük meg, hanem megbízunk ezzel egy utazási irodát. A keresgélés során azonban fontos, hogy megbízható céget válasszunk, hiszen nincs annál kellemetlenebb, ha a régen várt nyaralás megy pocsékba. Hogyan találhatunk megbízható utazási irodát? Fontos, hogy engedéllyel rendelkező vállalkozásról beszélünk-e, és hogy mit tartalmaz az utazási szerződés. Cikkünkben áttekintjük, hogy mire kell odafigyelni, amikor utazási irodát választunk.
A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ) nemrégiben tesztelte, hogy az irodák által felkínált utazási csomagokról szóló tájékoztatás tartalmazza-e az utazókat megillető jogokat és az utazási csomag lényeges elemeit. A FÉBÉSZ 10 iroda szerződési feltételeit vizsgálta, és két cégnél talált kifogásolnivalót. Az egyik vállalkozás szerint pl. nem kifogásolható, ha másik szálláshelyre viszik az utasokat. A jogszabály viszont nem ezt mondja, szóval ilyen esetekben az utasok bánatpénz fizetése nélkül lemondhatják az utazást. De nézzük meg pontosan mire kell odafigyelni szerződéskötéskor, ha egy megbízható utazási irodát keresünk.
Hogyan válasszunk megbízható utazási irodát?
Jogszabály szerint az utazásközvetítői és utazásszervezői tevékenység engedélyhez kötött. Az engedélyezési eljárást Budapest Főváros Kormányhivatala folytatja le.
Az engedéllyel rendelkező vállalkozások nyilvántartása megtalálható itt. Ha valaki a nyilvántartásban nem szereplő utazási irodával utazik, akkor a fogyasztói jogainak az érvényesítését kockáztatja, ha esetleg valami félrecsúszik. Az is előnyt és biztosítékot jelent, ha az iroda rendelkezik a MUISZ (Magyar Utazási Irodák Szövetsége) védjegyével.
Fontos szempont lehet még a választásnál az ár is. Találkozhatunk kedvező ajánlatokkal, de abban az esetben gyanakodjunk, ha jóval a piaci ár alatt kínálják az utazást. Emellett még érdemes a választás előtt megtekinteni az irodákról írt véleményeket is az interneten. Az a jó, ha sok és körültekintően megírt, illetve nem chatbotok által generált véleményeket találunk.
Számolhatunk-e nem várt költségekkel?
Jogszabály szerint az irodáknak már a szerződési nyilatkozat aláírása előtt tájékoztatnia kell az utasokat az utazási csomag teljes díjáról (adókkal együtt), illetve minden további felmerülő díjról, illetékről és költségről. Abban az esetben, ha egyes díjak pontosan nem számíthatók ki az utazás előtt, akkor ezt a tényállást a szerződésnek mindenképp rögzítenie kell. Így az utazó tud számolni azzal, hogy milyen többletköltségek merülhetnek majd fel. Annak érdekében, hogy ezzel tisztában legyünk, érdemes a szerződést tüzetesen áttekinteni.
Emelkedhet-e az ár az utazás alatt?
Az utazási csomag díja csak abban az esetben emelhető egyoldalúan, ha az utazásszervező ezt a jogát a szerződésben kifejezetten fenntartja. Ilyenkor is csak három esetben számíthatunk emelésre jogszabályilag. Az első ilyen eset, ha a személyszállításra használt üzemanyag vagy egyéb energiaforrás ára megváltozik. A második, ha a részszolgáltatásban részt vevő harmadik felek árai változnak pl. a repülőtéri illeték díja, az üdülőhely díja stb.
Fontos, hogy ha valamilyen okból kifolyólag ezek az árak csökkenek, és a szerződés tartalmazza az árváltoztatás jogát, akkor az utazásszervezőnek díjengedményt kell adnia. Továbbá ha a díjemelés mértéke meghaladja a teljes díj 8 százalékát, akkor az utazó felmondhatja a szerződést bánatpénz fizetése nélkül. Válaszolva a kérdésre, az utazás alatt az utazás ára nem emelkedhet, hiszen rendszerint előrefizetés történik, illetve az utazási iroda árváltoztatással az utazás megkezdése előtt legalább húsz nappal élhet csak.
Mit lehet tenni, ha nem olyan a szállás, mint ahogy ígérték?
Ha gond van a szállás kinézetével és tisztaságával, esetleg az ellátással, vagy éppen nem találjuk a beígért medencét a hotelben, akkor először is jelezzük a problémát az utaskísérőnek vagy helyszíni szolgáltatónak. Ugyanis lehet, hogy a probléma könnyen, helyileg orvosolható. Ha mégis maradt kifogásolni való, akkor arról mindenképp készítsünk jegyzőkönyvet, fotókat és videófelvételeket, és minél hamarabb továbbítsuk azt az utazásközvetítő felé. Az utas ugyanis ilyen esetekben díjengedményre vagy kártérítésre tarthat igényt a szolgáltató felé.
Felmondható-e a szerződés bármelyik fél részéről?
Érdemes tudni, hogy a felmondásra vonatkozólag az utazási szerződések tartalmazhatnak külön szabályokat, ezért azokat érdemes alaposan átolvasni. Emellett a jogszabályok szerint az utazó az utazás előtt bármikor felmondhatja a szerződést, azonban ilyenkor indokolt és megfelelő mértékű bánatpénzt fizettethetnek vele. Bánatpénzt csak akkor nem kell fizetni, ha már a cikkben említett több mint 8 százalékos áremelés következik be.
Az utazási iroda is felmondhatja a szerződést, de ilyenkor köteles kártérítést fizetni az igénybe vevőnek. Kártérítést akkor nem kell fizetnie, ha a szerződés tartalmaz egy meghatározott minimális létszámot az utazási csomagra. Ha ezt a létszámot nem éri el a bizonyos utazási csomag, akkor a szerződésben foglaltak szerint időben értesíteni kell erről a leendő utasokat, és az utazás teljes díját visszafizetni számukra. A szerződés ugyanilyen feltételekkel rendkívüli és elháríthatatlan események esetén is felmondható kártérítés nélkül az utazási iroda részéről.